Gå til innhold

Og der stoppa BMWen...


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Sannsynligvis fordi den utvikler mye varme. Er nok rimelig kraftig dynamo i E65ene, ihvertfall de som er godt utstyrte. Hele dimensjoneringen av ledningsnettet og størrelsen på både batterier og dynamoer varierer etter utstyrsnivå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Betjeningen består som regel av jenter som selvfølgelig aldri vet frem eller bak på en bil

Viktigere at de kan lage gode pølser synes nå jeg.

Vel, vanligvis er det viktigst at de er drop dead gorgeous, men når man trenger noe til bilen har de sjelden peiling. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk en 550 her i distriktet for noen år siden som var godkjent i Tyskland. Lurer på hvor den befinner seg nå..

Den har jeg ikke sett, men skulle gjerne prøvd den.

Det er kanskje en grombil til på gang. Det er en i gjengen som snakker om å bygge en V12-er i en mindre bil. Jeg vet ikke hva slags chassis han kommer til å velge, men jeg forstod det som at det var delehandling på gang til vinteren. Skal bil gøy å følge med på..... Han er også kjent for å være glad i overlading. Men spørs om han finner det nødvendig på dette oppsettet. Det er vel også sjangs for at det blir trangt om plassen.

Har du fått målt ladespenningen, Gunnar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått målt ladespenningen, Gunnar?

Nei, har ikke det. Er ikke stort bilen går på vanlige dager (har 1.5km eller noe hver vei til skolen), så jeg regner med batteriet holder ihvertfall en stund, selv eventuelt uten lading. Prøve å få lånt multimeteret til en her i kåken i morgen.

SE, har sett at de har billig multimeter ja. Hadde kanskje ikke vært så dumt, men akkurat nå er økonomien så stram som den kan bli. :? Det suger å ikke ha penger! Har ikke råd til hårklipp engang. Og jeg fikk 4k da jeg var hjemme for to uker siden.. grvrææl. :x Chrysleren må bort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FAEN, osv.

Var ute og målte nå. 11.81 volt rett på batteriet, med motoren i gang. Og under det halve minuttet jeg holdt på sank det til 11.79. Så som sagt - faen!

Får selge BMWen heller. ;) Ser ut for å være et lite lurt bytte dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FAEN, osv.

Var ute og målte nå. 11.81 volt rett på batteriet, med motoren i gang. Og under det halve minuttet jeg holdt på sank det til 11.79. Så som sagt - faen!

Får selge BMWen heller. ;) Ser ut for å være et lite lurt bytte dette her...

Så så, slapp av litt nå!!

Det er kanskje bare laderegulatoren som er dårlig, koster vanligvis ikke så mye å bytte. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spm: Blinker lysene på bilen din når motoren er i gang???

Ikke som jeg har lagt merke til, nei. Har jo kjørt med både vanlig lys og fullt lys, og det har funka helt greit...

Så så, slapp av litt nå!!

Det er kanskje bare laderegulatoren som er dårlig, koster vanligvis ikke så mye å bytte. ;)

Jadajada. :P Det var vel egentlig en spøk. Er noen hakk mer forelska i BMWen enn Chrysleren på tross av de ganske mangeekstra kilometrene og årene den har på nakken. Men litt kjipt er det jo når man må ut med 20k i reparasjoner de første månedene man har den, når Chrysleren ikke har hatt en eneste reparasjon det året jeg har hatt den... :? Men så er det jo det statistikkene til NAF også sier, at MK1 Neon er en av de mest driftssikre bilene på markedet. Så nok en gang - hvis noen vil ha en driftssikker bil er det bare å skrike ut! ;)

Laderegulator ja, er det ikke større sjanse for at det er børstene i dynamoen? Ser at de er veldig billige ($6 for et sett), men antar at man skal ha litt snøring for å bytte de. Vet ikke hvor mye arbeid det er å skru ut selve dynamoen heller egentlig.

Hvor er laderegulatoren? Må den byttes for å finne ut om den er fucked? Antar at den sitter mellom dynamoen og batteriet et sted, så da kan jeg kanskje måle spenningen rett på dynamoen for å se om den gir noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er laderegulatoren? Må den byttes for å finne ut om den er fucked? Antar at den sitter mellom dynamoen og batteriet et sted, så da kan jeg kanskje måle spenningen rett på dynamoen for å se om den gir noe?

Den sitter på dynamoen. Festet med to skruer! Har du 24v motor, er det nesten enklere å ta ut hele dynamoen når du skal bytte laderegulator! Trangt som bare f...

Bare å sette voltmeteret rett på batteriet mens motoren er i gang! Volt styrken bør være over 13,6V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Har M20en. Ser ikke *helt* ille ut å skru nedi der.

Har målt rett på batteriet med motoren i gang - 11.8V. Har hatt det batteriet i 4-5 dager, helt nytt Varta-batteri. Så det er jo ingen tvil om at den lader null, men det jeg lurer på er om det er noen måte å sjekke om det er laderegulatoren som er synderen. Hvis ikke antar jeg at det er børstene i dynamoen...?

Viftereima er stram og fin btw. Bytta for tre uker siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er noen måte å sjekke om det er laderegulatoren som er synderen?

Hvis ikke antar jeg at det er børstene i dynamoen...?

Hvis jeg ikke husker helt feil er laderegulator og børster i en og samme enhet på mange dynamoer. I noen tilfeller kommer det 17-20V ut når regulatoren ryker, og da lukter det svidd av batteriet.

På en Ford (huff, det låter ikke bra!) jeg har, hadde jeg samme symptom som du har nå. Da var det ladelampen (den i instrumentpanelet) som var gåen. Når jeg skiftet den ladet dynamoen som normalt.

Lyser ladelampen i bilen din når du skrur på tenningen (før du starter)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ihah. BMWen sa takk for seg og måtte dyttes fint på plass utenfor en bensinstasjon her i området, og jeg måtte hentes av en kamerat med Golf. Nederlaget var komplett.

Det som skjedde var at den har stått siden fredag eller lørdag, og nå er det vel ikke mer enn 3-4 grader ute. Den starta greit (men la merke til at startmotoren gikk seigt). Kjørte til Meny og stoppa der. Så starta jeg bilen igjen, og stereoen konka ut med en gang og bilen virka noe mongo. Etterhvert døde den helt ut i fart. Jeg slo av lysene og rant inn i en bakke jeg klarte å trille den i gang igjen i. Med en gang jeg slo på hovedlysene holdt den på å dø på seg igjen, på tross av turtall. Fikk kjørt bort til en bensinstasjon og stoppa der... og der står den.

Nå bare tikker det når jeg prøver å starte den, og slår jeg på hovedlysene mens interiørlyset står på dimmer det helt ned. Lignende skjedde hjemme også for to uker siden. Bilen stod i garasjen i 2-3 dager, og så ville den ikke mer. Stod på lading i 2-3 døgn, pluss at jeg kjørte rundt 60 mil med den etterpå. Trodde egentlig at batteriet skulle holde litt igjen, men det må være helt flatt, eller så er både batteriet og dynamoen dårlig. :(

I følge far tok batteriet i mot lide lading, så det er nok dårlig, men jeg synes det er litt merkelig at dynamoen ikke klarer å gi nok strøm til lys og alt slikt så lenge den sviver... Hvis noen her vet at det sannsynligvis er dynamoen - skrik ut!

Kjøper uansett nytt batteri, men det ser ut til å være umulig å få tak i på bensinstasjoner. :? Har vært rundt på flere. Betjeningen består som regel av jenter som selvfølgelig aldri vet frem eller bak på en bil (no offence, Aguilera), så man må som regel gjøre ting selv, men ingen hadde riktig, og heller ikke noe som kunne passe overens.

Må vel ta turen til Tønsberg i morgen og se om BilXtra har, eventuelt Morris.

Noen som har erfaringer med forskjellige merker av batterier? Er det noe forskjeller?

Sjekk hvor mye dynamoen gir ut.

Om dette er mindre enn den skal så kan du prøve å bytte børstene i dynamoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyser ladelampen i bilen din når du skrur på tenningen (før du starter)?

Nei... Batteriet i dashbordet er helt svart, også i oppstartssekvensen (når oljelampa og slike ting lyser).

Innmaten i dashbordet ble byttet litt før jeg fikk bilen (100 mil før eller noe)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...