Gå til innhold

Motor Olje


Ettertenning
 Share

Anbefalte innlegg

Personlig er jeg rimelig skeptisk til disse 0W-oljene, spesielt på sommeren.

Har kjørt Chrysleren en stund på Castrol RS 0W-40 (som er enda en god del dyrere enn SLX), og må ærlig si at jeg ikke har noen positive opplevelser med det. Motoren støyet nesten mer enn før, og brukte *mye* mer olje enn både før og etter RS-olja. Vet at Motorcompaniet bruker SLX eller TXT 5W-35 på disse motorene, og jeg føler ærlig talt at det også er for tynt.

Nå kjører jeg en billig 10W-40 delsyntetisk olje på Chrysleren og Valvoline Maxlife 10W-40 på BMWen, og tror nok jeg kommer til å holde meg til det. Oljeforbruket på begge motorene gikk drastisk ned (vet ikke hva BMWen hadde da jeg kjøpte den), og 10W skal da holde, i hvertfall i Sør-Norge. Nordover er det kanskje lurere med 0W eller 5W på vintertid. Hvis jeg ikke husker feil skal 0W gå helt ned mot -46 grader celsius... Tror 10W skal være akseptabelt til rundt -20 et sted, but don't quote me on that... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker Castrol TXT på min..funker smertefritt.. E36 92 modell..men den bruker mye på lang kjøring...snakker 4,5 time 80- 130 km/t..noen som har erfaring med dette?

Da har du samme erfaring som meg og maaange andre med Castrol. Det ser for meg ut som at dette etterhvert har begynt å bli et problem med Castrol-oljer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjørt så langt på Maxlife enda, men er god i troa. Bilen brukte over 1 liter på 60-70 mil rett før jeg bytta olje - nå har jeg kjørt like langt uten at den har brukt noe som helst. Maxlife er jo ment for motorer som har gått over 100k - og foreløpig ser det bra ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ehh....kjøpte oljen på felleskjøpet jeg! 150,- for 10 liter!

Må innrømme at jeg er litt skeptisk til både Felleskjøpet, Biltema og andre billigoljer, men samtidig tror jeg f.eks. Castrol RS og TWS er rimelig overkill for de aller flestes motorer og kjøring...

Såvidt jeg har skjønt er det først når olja begynner å bli skitten og gammel at det er store forskjeller. Mange av de dyre oljene er laget for å bevare egenskapene veldig lenge (ref. Honda med serviceintervall på 30.000km). Bytter man ofte er det sikkert ikke nødvendig med så dyre oljer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt 10W-40 delsyntetisk på mine M42 motorer og har ikke hatt noen som helst problemer relatert til oljen, verken forbruk, tikkelyder e.l.

Dette er til og med en Shell olje, noe som ifølge forståsegpåerene er en ubrukelig olje :)

Jeg bytter olje hver 7000-10000km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...