Gå til innhold

Dau motor


Leonard
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lurt på om det var noe feil med motoren på BMW min. Det virker som om det mangler litt effekt på høyt turtall. Når motoren er på vei over 4500-5000 rpm får jeg en følelse av at motoren blir kvalt, akselerasjonen blir liksom tom, på samme måte som like før motoren når max turtall.

Jeg tenkte først at det kunne være at det var kommet litt vann i motoren, siden jeg har greenfilter. Det holder ikke akkurat vannet ut. Men da skulle vannet vært borte etter noe få kjøretimer.

Noen som vet hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Jeg er ingen mekaniker, men kan prøve med en teori her: Jeg opplevde noe lignende med MC, en Kawasaki ZX6R. Problemet da var at lufttilførselen til luftfilteret ikke var koblet til (Kawa'n har trykksatt luftfilter, såkalt ram-air). Jeg ville tro at dersom det er noe feil med lufttilførselen, blir problemet slik du beskriver.

Det er vel også en termostat et sted som regulerer et spjeld som i sin tur regulerer blandingen av varm og kald luft. Dersom denne er gåen, burde det samme skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen ideer om hvordan jeg kan bygge meg en ram-air kanal. Tenkte å bruke den fremste delen av luftfilterboxen, den som går fram til grillen. Men jeg må vel finne en måte sånn at jeg kan fjerne vann som eventuelt skulle komme inn. Filteret takkler vann dårlig.

Det kunne vel også funke å hente luft fra bremsekanalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette virkelig mulig? Hadde det vært så enkelt, ville jeg tro at flere ville prøvd seg på det der som originalt utstyr. Det tok endel år før Kawasaki sin ram-air løsning ble adoptert av de andre jappsene. Tror ZZR 1100 var en av de tidligste, på begynnelsen av '90 tallet. Honda fulgte etter med sin CBR 600 noen år etter, deretter Suzuki. Yamaha fulgte opp først med sin R6 i '99 (tror jeg), mens verstingen R1 først fikk ram-air på 3. generasjon (tror det var i '02).

Er det ikke enklere for deg å montere et K&N-filter? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er slik. Det finns 2 forskjellige trykk: statisk (stillestående luft), eks. sånn som er i gassflasker... Og så er det dynamisk, (luft i bevegelse)

Disse to trykkene fungere motsatt av hver andre. Altså, hvis den dynamisk øker så synker det statiske.

Det som er tingen er at luften som passerer under bil i fart (høyt dynamisk trykk) skaper ett undertrykk under hele bilen, og dermed blir luften som er i motorrommet sugd ut. Og motoren må slite i seg luften.

E36 har vel egentlig ram luft (henter luft fra grillen). Men dette er med orginal filteret.

Men det skal ikke vær noe problem å lage seg ett ordentlig ram system. Fixer det med noen slanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du funnet ut av problemet ditt, Lennard?

Jeg tenker det kan være bensintilførsel eller tenning.

Ved montert Green filter skal det ikke være noe problem at du ikke får nok luft inn. Den luften som kommer inn er kanskje ikke så veldig kald (siden den tas fra motorrommet) men det skal ikke gjøre at motoren kveles. Jeg har selv montert King Dragon luftfilter av den koniske åpne typen, og min ble helt klart mer villig på høyt turtall.

Når oppstod problemet ditt? Var det når du monterte Green filteret?

Det kan også være tett eksos. Noen ganger går katalysatorene eller bakpottene tette, og da oppleves det på den måten du beskriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var alt montert og testet... Merket ikke noe i første gir, merket lett mot slutten av andre gir. I tredje giret begynte det å merkes, det gikk passelig fort unna. Fjerde gir ble det enda bedre, og ting begynte å gå virkelig fort....

Funket ikke helt som jeg hadde håpet, siden jeg måtte ha litt vel drøy fart for at det skulle merkes. Men hvis jeg legger opp ett til rør, så vil det sikkert ta helt av på banekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du funnet ut av problemet ditt, Lennard?

Jeg tenker det kan være bensintilførsel eller tenning.

Hvordan kan jeg få dette sjekket?

Det kan også være tett eksos. Noen ganger går katalysatorene eller bakpottene tette, og da oppleves det på den måten du beskriver her.

Dette kan vel fixes med å kjøpe effektanlegg, og ny katalysator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan jeg få dette sjekket?
Hvor lenge er det siden bensinfilter og tennplugger ble byttet?

Det er jo uansett et billig sted å begynne....

Dette kan vel fixes med å kjøpe effektanlegg, og ny katalysator.
Effektanlegg og f.eks. race-kat er jo kjekke oppgraderinger uansett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse motorene går i utgangspunktet ganske magert (høy air/fuel ratio). Derfor er det ikke så vanvittig mye å hente ut av de med å ytterligere øke lufttilførselen. Det kan derimot være veldig gunstig å få inn kaldere luft. Og det oppnår man som regel med et slikt opplegg som her beskrives. Det hadde vært spennende å prøvd å måle en eventuell forbedring med et slikt ram-air opplegg. Hvis det har noe for seg, så vil jeg selv også ha det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel gå for slikt varmeskjold/teppe sammen med konfilter da, Gaute? Burde vel bli ca. det samme hva lufttemp angår..
Jeg har liggende et slikt varmeskjold, men det ser så "jallamekk" ut at jeg heller har lyst til å finne på noe annet. Foreløpig har jeg ikke merket det helt store problemet, siden luftfilteret får ganske mye luft gjennom den trakten som går mellom radiator og grill (der hvor det originale luftinntaket er).

Min bil er jo målt på "rulle" til å ha ca 10hk mer enn originalt, etter at jeg byttet bakre potte og satte på King Dragon filteret. Syns ikke det er så værst, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...