Gå til innhold

Kjøleproblem på 318i E-30.


oddis
 Share

Anbefalte innlegg

Trenger _litt_ hjelp her nå.

Det har seg sånn:

Etter å ha tetta en vannlekasje i termostathuset og ha satt i termostaten igjen og fylt på frostvæske på radiator og alt så vil ikke systemet kjøle!? Bilen "koker" (står på rødfeltet på temp.måler) på tomgang :!:

Jeg pella ut termostaten igjen og prøvde med fri gjennomgang, nytta ikke det heller, koker!. Noen som vet hva det kan være? Er så og si sikker på at det ikke er vannpumpa, siden den klarer å pumpe vannet gjennom slangene. Men virker som om den møter på mot-trykk? Vi prøvde å slippe ut lufta med luftepluggen på radiatoren, men det hjalp ikke.

Termostaten og vannpumpa er nesten utelukket.

Det vi har en mistanke om den "skruen" (lufteskrue??) på termostatlokket (den runde skylletuten der du fester innpå slangen). har noe å si i forhold?

Det som er så rart er at alt fungerte da vi demonterte det, og vi satte alt NØYE på riktig plass, så jeg forstår ingenting.

Jeg har 318i 87 mod. M40 motor.

mvh

Oddis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en sånn bil og hadde det samme probleme noe dager etter jeg kjøpte den. Til slutt fant vi ut at det var vifta som ikke ville økefarten når bilen blei varm. Prøv å se om du får stoppet vifta med noe når bilen er varm. Vifta mi gjikk rundt på gammel treighet bare. Så jeg skifta det som er inni vifta (vifte clutch el. va det var som stod på pakka jeg fikk) koster rundt 1100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med vifteklutsjen er et veldig vanlig problem på E34, så det er nok en sjanse for at det kan være normalt på E30 også. Det er vel rett og slett slitasje som er vanskelig å hindre.

Trikset for å sjekke det skal være å prøve å stoppe vifta med en avis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm....ok :roll:

det som er rart er at den ikke klarer å suge til seg mer vann fra ekspansjonstanken da man skal fylle på (da radiator er tom), som sagt, virker som om den møter på et mottrykk av noe slag..? Merkelig.

Tror dere det har noe med vifteclutchen og gjøre...?

Og det lukter svidd av hele motoren etterpå..

viskose koblingen = ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OPS :oops:

Gjett hva jeg fant i oljen!? Kjølevæske !! :o

Toppakningsbytte ihvertfall! Sylinderne er trolig fulle av kjølevann...

huff og huff. Blir stående å skru bil i jula jeg da.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...