Gå til innhold

Bytte stempelringer


oyvind4
 Share

Anbefalte innlegg

hei. har byttet ringer på noen biler ja. koster ikke så mye, ca 800kr til ford 2.0 ohc. men er bra med arbeid. motoren må ut!

men den skal være gått ganske mye før ringene er så slitt! hva er den gått??

ellers er nåk det enkleste å ta av bunnpanna og ta ut stemplene den veien.

vist det er tikking på en nyoverhalt motor! litt rart men! hvem har overhalt den? er paraplyer etc byttet?

mulig det holder med å bytte til annen olje, vist det kommer fra toppen. og alt er i orden på toppen ellers.

for er ringene gåen vil du nok høre en mer klappre lignende lyd. som kommer av at skjørtekantene på stemplene slår i sylinderveggen. men er det så slitt vil jeg tro at sylindrene og er rimelig slitte :wink: ta komptest i såfall! tikking er nok i toppen. hiv i tykkere olje først å prøv! kan være at den blir fin da både på lyd og oljeforbruk :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den har gått 169000 nå. Når den var gått 149000 ble den reparert for 11000,-. Vippearm, toppdekselpakning, rotor, fordelerlokk, registerreim, spennrulle, tennplugger, coil, vannpumpe, og justert tomgang. Fortsatt bruker den olje og tikker, men får vel bare leve med det... Men kan prøve å skifte olje, og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. vist den er gått 169000 er ikke ringene gåen, det nekter jeg å tro. må være misshandla på megadårli olje og slikt da.motoren din er nok ikke (overhalt) heller i rette forstand. det dær kaller jeg en storservice.

det eneste som er byttet på bilen din som kan tappe olje av bilen er toppdekselpakningen, men da kommer det i lekkasje på utsiden. har du sjekket godt rundt motoren etter oljesøl? hvor mye olje bruker den sånn ca?

få i en vanlig kvalitetsolje. ikke syntetisk, og se om det hjelper!

vet at tikking på høyt turtall som regelt kommer fra toppen. og det er vel hydrauliske ventiler på den bilen?

da skal du klare å få bort tikkingen men riktig olje. den tikkingen er forsåvidt et helt vanlig problem. så tror ikke det er noe alvorlig feil på motoren din. les gjenneom forum så finner du at flere har vært borti det samme.

bytt olje og filter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingenting oljesøl rundt motoren, men lyden i motoren er ikke fin og det kommer veldig mye eksos ut bak. Den sviver også på veldig høyt turtall på tomgang når den er kald, men det har vel noe med tomgangsreguleringa å gjøre. Den bruker alikevel ca. 1 liter olje per 25mil. Hvilken olje bør jeg bruke? Har brukt biltema mineral 10-40 til nå, bare fordi den er billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det blå/grå/ farge på røyken? tror jeg ville vurdert overhaling av toppen på bilen.

vil tro det er paraplyene som kan være gåen.

1l på 25 mil er vanvittig mye. så jeg ser problemet. men det er rart vist ringene er gåen etter så lite km. så enten er bilen gått mye mere enn hva det står. er bilen importert?

ville tatt en kompresjonstest på bilen. det er ikke dyrt. eller du kan gjøre det selv.

men tror nok enda at det er paraplyene eller muligens toppakning som er gåen. men om toppakning eller ringer er gåen det finner du ut ved kompressjonstest. så ta en slik test.

hadde en 82mod ford taunus en gang. som brukte 5l olje på 30mil.

det var plagsomt det. måtte stoppe etter 5 mil å fylle.

der demonterte jeg toppen. og så at paraplyene var nesten helt borte :shock: dem blir hard etter en stund og smuldrer opp.

koster meg 350 kr for ny toppakning og paraplyer. brukte ca 1l på 200mil etter bytte :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe og lure på .. det er jo GARANTERT ventil tettningene (paraplyene som noen kaller det.. ) Riv av toppen bytt tettningene!..

Hvis du fortsatt er usikkert.. så kan du ta en komp test, som det er nevnt over her.. da finner du fort ut om det er noe med stempel o.l..

lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. du sier du har lite erfaring med å skru!!

en plass må du jo bynne da :wink:

er litt kinki vist du har veldig lite peiling da, men vet du hva paraplyer/ventiltettninger er for noe i toppen?

vært mye hjelp i haynes boken da. har du den?

du kan si det slik at på verkstedene setter dem trykkluft i plugghullene slik at ventilene skal holde seg oppe når dem skifter paraplyer.

for det har seg slik at dem detter ned oppå stempelet når du tar av låsen til ventilfjærene.

det jeg gjør er å ta av toppen. demonter innsugsmannefoil og eksosmannefoil. ta av toppdekselet. napp av registerreima/kjede..

skru ut alle toppskruene. så er toppen løs.

du bør nok få litt hjelp av en som har gjort det før. iværtfall for monteringen. da er det litt mere å passe på.

ring å hør på verksted. trenger ikke bli så dyrt ser du. så er det vel garranti og da :wink:

er det noen andre i forum som har fått gjort dette på verksted?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...