Gå til innhold

Prosjekt / Oppretting av BMW E36


acewolf
 Share

Anbefalte innlegg

Ja da er jeg i full gang med å rette opp min bmw da!

Noen bilder etter jeg har rettet opp mesteparten og fått på ny forstilling og dempere foran...

front.JPG

Fronten er borte for å lettere kunne overhale motor, pluss at hele fronten var jo helt krøllet ;)

motor1.JPG

side.JPG

skjerm.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dete hele begynte med at jeg var ute å kjørte mot luksefjell i Skien, da bilen plutselig bestemte seg for å kjøre rett frem i en fjellvegg i stedet for en skarp venstresving.

Ting som gikk i stykker: Frontfanger, lykter, grill, forstilling, dempere, vange, begge forskjermer og panser.

Så da tenkte jeg at hvis jeg skal gidde å begynne på dette, tar jeg like godt en motoroverhaling i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig prosjekt dette, morro å gjenskape noe ødelagt til bra igjen :)

Men jeg må si at det var en ganske sliten arbeidsstilling?

Og hvorfor ikke lempe ut motor? Sparer deg for MYE slit!

Samt at du får vaska og gått over den skikkelig. Evt skifta små pakninger/foringer. Bare spør en med traktor om han kan hjelpe deg litt, eller lån en elefantjekk :)

M40 motor du har ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vurdert en 6er når du først er i gang? ;)

Blir nok en 318is etter hvert tenker jeg, vil ikke ha 6`er i min. Blir så mye å bytte for å få det godkjent. Dessuten har ikke 316 de extra "kyllingbeina" bak som 318 og 320 har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig prosjekt dette, morro å gjenskape noe ødelagt til bra igjen :)

Men jeg må si at det var en ganske sliten arbeidsstilling?

Og hvorfor ikke lempe ut motor? Sparer deg for MYE slit!

Samt at du får vaska og gått over den skikkelig. Evt skifta små pakninger/foringer. Bare spør en med traktor om han kan hjelpe deg litt, eller lån en elefantjekk :)

M40 motor du har ?

Ja det er m40 ja!

Og det er en sliten arbeids stilling ja :(

Men jeg vet ikke hvordan jeg skal få ut motoren! Jeg har tatt av motorfestene foran, og jeg har hørt at jeg bare kan skru av festene til girkassa, men vet ikke hvordan jeg løsner akselen som går til girkassa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å lage et nytt eksosanlegg! Tenker jeg skal lage et som ikke veier like mye som det orginale

eksos2.JPG

Og her ser dere den nye katalysatoren som skal på!

En katalysator fra pappa sin gamle Audi S4 i aluminium!

eksos.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

løssne girkassa, dvs alle boltene som går i clutchuset, og trekk det frahverandre, det sitter bare på splines inn i clutchen.

når du så skal montere dette igjen er det greit å ha sentreringsverktøy slik at clutchen blir stående rett før du skyver splinsen inn igjen.

Ok! Dvs at jeg kan bytte clutchen i samma slengen det da? Er det forresten vanskelig å bytte clutch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle gjøre motoren litt finere, så jeg har prøvd å lakke blant annet toppdekselet svart med en lakk som etter papiret tåler ca 400 grader. Noen som vet om denne lakken vil holde?

Bilder kommer senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å vaske bilen fullstendig nå! Fy faen hvis det er noen av dere som tror dere har vaske og støvsuget HELE bilen tar dere feil gitt :) Helt utrolig hvor mye dritt som samler seg mellom gulvet (stoffet) og selveste ramma..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta også skru av boltene som holder clutchhuset til motoren, så drar du motoren fremover, og ut/opp. Husk å koble fra alt annet også da. Varmeapparatslanger, motorkontakt, kontakten som går til hjernen ++ Du ser det. Kan jo ta med kassa ut også hvis du vil. Skru av mellomakselen og løsne girkassa fra girkassetravers og fester. Så tar du med deg hele sulamitten ut.

Skifte clutch er ikke vanskelig. Enda enklere når alt står ute av bilen. Når du har tatt girkassa av motoren, så skrur du av alle skruene som holder trykkplata festa til svinghjulet. Så er det bare å dra den av. Lamellen ligger i mellom trykkplata og svinghjulet. Kjøp ny trykkplate, clutchlamell, trøstelager/utløserlager(det sitter på girkassas inngående aksel). Når du monterer det sammen igjen så må du ha sentreringsverktøy for å få sentrert lamellen skikkelig. Det best er en gammel avskjært inngående aksel til den girkassa du bruker :wink: Eller prøv å lag til noe selv. Kan godt hende det følger med clutchsettet også.

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...