Gå til innhold

Kald luft fra varmeapparatet og varm motor


Michter
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Hadde AKKURAT samme prob som deg. Da var det fordi at kjølesystemet lakk vann, slikk av det kom luft i systemet. Kommer det luft i systemet så sirkulerer ikke vannet, å da får du ikke varmt vann i rørene inn til vifta. Når jeg hadde luft i systemet mitt så gikk også tempraturen min opp helt til rødt etter kort tid.

Løste problemet ved å tette lekasjen og fylle etter vann. Så satt jeg bila i slakk motbake og åpnet den lille skruen (ventilen) Rett ved siden av der man heller i vann. Da blåste den vann damp, og det ble etter hvert plass til mer som jeg fylte oppi. Gjore dette helt til det spruta vann ut av ventilen og ikke vanndamp. Å ruse bilen litt av og til kan hjelpe litt.

Ha varm motor når du lufter systemet.

Vet ikke om du har akkurat dette problemet, men til meg ble det helt fiksa ved denne prossesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hadde AKKURAT samme prob som deg. Da var det fordi at kjølesystemet lakk vann, slikk av det kom luft i systemet. Kommer det luft i systemet så sirkulerer ikke vannet, å da får du ikke varmt vann i rørene inn til vifta. Når jeg hadde luft i systemet mitt så gikk også tempraturen min opp helt til rødt etter kort tid.

Løste problemet ved å tette lekasjen og fylle etter vann. Så satt jeg bila i slakk motbake og åpnet den lille skruen (ventilen) Rett ved siden av der man heller i vann. Da blåste den vann damp, og det ble etter hvert plass til mer som jeg fylte oppi. Gjore dette helt til det spruta vann ut av ventilen og ikke vanndamp. Å ruse bilen litt av og til kan hjelpe litt.

Ha varm motor når du lufter systemet.

Vet ikke om du har akkurat dette problemet, men til meg ble det helt fiksa ved denne prossesen.


Takk for en god forklaring! Skal prøve dette i morgen...! Håper det blir i orden da.. Har lite lyst til å bruke penger på dyre verksted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hadde AKKURAT samme prob som deg. Da var det fordi at kjølesystemet lakk vann, slikk av det kom luft i systemet. Kommer det luft i systemet så sirkulerer ikke vannet, å da får du ikke varmt vann i rørene inn til vifta. Når jeg hadde luft i systemet mitt så gikk også tempraturen min opp helt til rødt etter kort tid.

Løste problemet ved å tette lekasjen og fylle etter vann. Så satt jeg bila i slakk motbake og åpnet den lille skruen (ventilen) Rett ved siden av der man heller i vann. Da blåste den vann damp, og det ble etter hvert plass til mer som jeg fylte oppi. Gjore dette helt til det spruta vann ut av ventilen og ikke vanndamp. Å ruse bilen litt av og til kan hjelpe litt.

Ha varm motor når du lufter systemet.

Vet ikke om du har akkurat dette problemet, men til meg ble det helt fiksa ved denne prossesen.


Takk for en god forklaring! Skal prøve dette i morgen...! Håper det blir i orden da.. Har lite lyst til å bruke penger på dyre verksted :)

Tror det er dette som er problemet ditt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det lekker ikke noe vann... Jeg åpna ventilen ved radiatoren i går uten at jeg viste hva ddet var.. Da kom det masse vanndamp ut. Trodde det var noe galt jeg da, så jeg stoppa motoren med en gang.. Så jeg tror kanskje det er feilen. Altså luft i sirkulasjonen som gjør at sirkulasjonen stopper. Men er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 years later...

Jeg undres hvorfor alle skal nevne gåene toppakninger når folk sier de ikke får varme i kupen på bilen sin?! E36 er kjent for å ha dårlig lufting av kjølesystem, så her må man stort sett lufte manuelt, på den måten som mange beskriver ovenfor.

Sjekk dette i første omgang før en begynner å tenke på toppakning.

Radiatoren ok?

termostaten ok?

vannpumpa ok?

viskoseclutchen(den som kjølevifta sitter rundt) denne har mange navn.

er alle slanger, flenser, hus osv tette?

nok frost/kjøleveske på radiator?

luft i systemet?

 

 

hadde en e36 i noen år der jeg fra tid til annen plagdes med kjølesytemet og det var alltid en av disse tingene nevnt ovenfor. Og luft i sytemet var en gjenganger, får du det ikke til selv med luftingen så be et verksted om hjelp. 

 

Dette fikser man stort sett selv eller kjenner noen som kan litt om bil, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13.1.2017 at 16.52, Aleksvi5 skrev:

Jeg undres hvorfor alle skal nevne gåene toppakninger når folk sier de ikke får varme i kupen på bilen sin?! E36 er kjent for å ha dårlig lufting av kjølesystem, så her må man stort sett lufte manuelt, på den måten som mange beskriver ovenfor.

Sjekk dette i første omgang før en begynner å tenke på toppakning.

Radiatoren ok?

termostaten ok?

vannpumpa ok?

viskoseclutchen(den som kjølevifta sitter rundt) denne har mange navn.

er alle slanger, flenser, hus osv tette?

nok frost/kjøleveske på radiator?

luft i systemet?

 

 

hadde en e36 i noen år der jeg fra tid til annen plagdes med kjølesytemet og det var alltid en av disse tingene nevnt ovenfor. Og luft i sytemet var en gjenganger, får du det ikke til selv med luftingen så be et verksted om hjelp. 

 

Dette fikser man stort sett selv eller kjenner noen som kan litt om bil, lykke til :)

Mange tenker nok automatisk Toppakning/topp når man leser om BMW med kjøleproblem. Dette hører jo mest til rekke seks motor, der topp vrir seg lettere enn f..

Endret av bmwmann24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/13/2017 at 11:58 PM, bmwmann24 said:

Mange tenker nok automatisk Toppakning/topp når man leser om BMW med kjøleproblem. Dette hører jo mest til rekke seks motor, der topp vrir seg lettere enn f..

Sant det, nå har jeg en E39 som har vært veldig stabil på akkuratt dette med klima i kupe, så får krysse fingrene for at den holder mange år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...