Gå til innhold

Dekkrotasjon, dekktrykk og balansering


tommy_sn
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Hvordan gjør dere med dekkrotasjon? Vinterhjula har lik dimensjon og rotasjonsretning. Sommerhjula har ulik dimensjon forran og bak, men ikke rotasjonsretning. Bytter dere da frem/bak eller høyre/venstre hver sesong, eller setter samem dekk samme sted?

Kjører dere med anbefalt dekktrykk, eller øker dere i forhold til anbefalt? 225 18" og 225/255 19".

Vil ventilhetter med vekt på ca 2 gram mer enn plasthettene slå ut med tanke på balansering av hjula - dvs merkbart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På BMWn samme sted, men sliter litt mer bak. Det betyr kanskje at jeg kjører sakte i svinger.

På Chevrolet Tahoe samme sted, dønn lik slitasje foran og bak.

Tror ikke at 2g merkes, men vet at 5 g merkes. Hvis du balanserer med hettene på er vel problemet løst.

OK kanskje du vil spare en balansering.  Legg merke til tror i setningen over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan dekkene blir slitt på en bruksbil som kjøres normalt, har stort sett med hjulvinkler å gjøre, forutsatt at det ikke er slark eller defekter i hjulopphenget. 

Dekktrykk prøver jeg å holde etter spec for gitt dimensjon på bilen, men passer gjevnlig på at de slites gjevnt. Man kan se på slitasjemønsteret om trykket er rett eller ikke. Om jeg har større dimensjon enn oppgitt i dekktrykkstabellen, øker jeg trykket noe.

Dekk med som har lik dimensjon fremme og bak, bytter jeg på, slik at de med best mønster er fremme. Dersom det er dekk av forsjellig fabrikat, setter jeg alltid like dekk på samme aksling.

Dekk som har ulik dimensjon, står selvsagt de største bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...