Gå til innhold

2010 bmw 320 bensin, nox-katalystator må byttes


Yoneck
 Share

Anbefalte innlegg

Mine foreldre eier en 2010 BMW 320 bensin (E91?). De importerte den fra Tyskland sent 2013, med ca. 30k km på seg. 

Allerede våren 2014 ble det diverse turer ut og inn til verksted. Det endte med at registeret måtte byttes. Etter mye om og men tok BMW selv regninga for det på goodwill. 

I den forbindelsen ble også en NOX-sensor byttet. Nå i 2018 var det igjen feil på nox-sensoren, og den ble byttet på reklamasjon, siden det er under 5 år siden forrige gang. 

Nå helt nylig har de reagert på at forbruket har gått opp vesentlig. Den har alltid gått rimelig, med et snitt på ca. 9. På langkjøring går den fint ned på 6-7. Nå har den dratt seg opp på 11.5. Ingen motorlamper lyser, og den går, i følge mamma, som normalt. 

Bilen har gått 80.000 km, hovedsaklig småkjøring. De kjøpte bensin i stedet for diesel nettopp pga. mye småkjøring. 

I dag har bilen vært hos BMW Gardermoen. På kvitteringen står det å lese at de har tatt ut feilkoder, der det står at det ligger lagret feilkode på NOX-katalysator og at denne må byttes. Pris: 28k , spesialpris: 23k. 

Er dette en vanlig feil på disse bilene? Er det virkelig tilfelle at nox-katalyastoren må byttes? Kan det være at den bare trenger litt langkjøring for å få blåst seg ren? 

Setter stor pris på tilbakemeldinger, da jeg er litt blank på BMW, og såpass ny motorteknologi generelt. 

Bilen gikk gjennom eu-kontroll uten noen anmerkninger, så en skulle tro at avgassene er OK?

 

Jeg har forsøkt å ringe  BMW for litt mer utfyllende, men får bare "abbonenten har skrudd av telefonen..."
Jeg har også snakket med Bilens eksosanlegg, de skulle komme tilbake til meg. 

Endret av Yoneck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjørt bilen. Den oppfører seg helt fint, og bruker det den skal. 

Jeg tror det er noe tull med kjørecomputeren, for da jeg parkerte i garasjen, viste den et forbruk på 4,2 (mye nedoverbakke fra jeg nullet sist), men da den hadde stått litt og ble startet igjen, viste den 22,3. 

Det er to forskellige kjørecomputere å finne. En er synlig på skjermen i midten og i instrumenthuset, den andre kun på skjermen i midten. Journey computer og on board computer, tror jeg. Etter at bilen hadde stått litt, viste fortsatt den ene av disse 11,4 , som er det mamma har referert til en stund. Den viste også ca. 2500 km. 

Normalt forbruk på denne er 0,6 - 0,9 sånn grovt sett. Den bruker egentlig imponerende lite til bensinbil å være. Så må det også sies at denne 4-sylindrede saken gjøre en grei jobb, men føles imponerende døll til en bmw å være. Det skal jo være dødt opp til 4000 rpm, så kommer alt på en gang, og det synger så pent at man føler turtallsperra kommer minst 2000 rpm før man har lyst til å gire opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...