Gå til innhold

e36 starter ikke (bilder)


Brian
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Sliter enda med å ikke få start. Fra forrige tråd fikk jeg ikke liv i starteren, men kobla ny 12v rett på den og det fungerer. Nå kinner den og alt er bra der, men bensinpumpa starter ikke. Målte at det ikke kommer strøm frem til pumpa, så problemet ligger før denne.

Som midlertidig løsning dro jeg bare en kabel rett på pumpa med 12v for å sjekke om den startet i det hele tatt. Virker som den får masse bensin, men fortsatt vil den ikke starte. Lambdan viser 10, altså ganske feit, og den "lugger" altså det høres ut som den nesten starter men nei. Slik holder den det gående hele tiden.

Forslag til hva som kan være problemet? Evt hvor jeg kan begynne å feilsøke? Kan det ha noen sammenheng med at starter og bensinpumpa ikke får strøm tro? Og evt hva? Har 12v inn på sikringsboksen. Plukka ut det blå rele på utsiden av sikringsboksen og målte på 30 pinnen og der var det fin og stabil 12v. Prøvde med et annet rele, men ingen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, jord er koblet til. Har gått over med multimeteret og pepet ut at det er jord på motorfestet og coilene iallefall. Hva mer kan jeg gjøre for å være enda mer sikker på at den er skikkelig jordet? Kan dra enda en feit kabel til jord og prøve, har en bit 35mm2 liggende som jeg kan prøve med.

Triggersensoren er ny, hvordan kan denne måles for å avdekke feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobla opp enda en jord nå, fortsatt samme greia. Er sååå nær, høres nesten ut som den er i gang men stopper tvert jeg slipper nøkkelen.

Innsuget blir ganske varmt, kansje dumt spørsmål, men er dette normalt? Ellers er motoren kald.

Kan det være triggersensoren da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan teste, men jeg mener også å huske å ha lest at den skal ligge på ca 1kohm, kan sjekke, må vel være enten eller.

Det virker som den er så godt som igang når jeg kjører på startern, bare at den ikke vil holde seg i gang når jeg slipper.

Kamakselsensoren skal vel ikke ha så stort utslag at den ikke vil gå? Hva skal evt motstanden på denne være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du har målt for feit blanding. Du har ikke bare dratt bilen rå da?

Det er jo et kjent fenomen hvertfall på M52. Så da er det bare å dra på starteren med gassen i bunn, da skal den komme til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nesten ut som om det poffer i innsuget nå. Var alene så det var litt vanskelig å si om det kom akkurat derifra, men lente meg ut og det hørtes ut som det kom derifra.

Innsuget blir også over kroppstemperatur etter bare 10sek med kinning, kan ikke huske at det har vært slik før? Kjører den eksosen rett ut i innsuget eller er det bare en helt vill tanke?

Begynner å gå tom for ideer snart. Kan kamsensoren krølle til ting såpass at det blir slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poffing i innsuget er tenningsproblemer, coil evt timing av motor.

Er timing feil på motor slår det tilbake i innsuget og ja blir det litt varmt :)

Men ser jo du har hatt litt andre El problemer, skal jo ikke se bort i fra at det er noe flere El problemer.

Kan jo være Lmm og som ikke er med her.

Har du prøvd å starte den med startgass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye feil kan det stå før det blir såpass feil som det er nå da? Er det snakk om en halv millimeter?

Kansje det kan være verdt å skru av toppen igjen og sjekke kammene og timing? Skal skaffe et nytt flattjern denne gangen, bare for å dobbeltsjekke det jeg har. Mistenker dette pga varmen i innsuget, og lydene. Den har jo bensin og tenning virker det som. Kan sjekke alle coilene først muligens, og hvis alt er ok der, så er det av med toppen og gå løs på kammene igjen.

Skal vel starte selv om lmm er gåen også? Har ikke prøvd med startgass nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om timingen er feil skal den starte, så du kan egentlig se bort fra det til du har fått startet den, men virker litt som pluggene ikke vil tenne, har du sjekket at det ikke er no feil med coilen? Eller pluggledningene? Er så vanskelig å si hva feilen er, så man må bare sjekke det som er å sjekke:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan feilsøker jeg bare pluggledningene? Blir vel bare enklest å flytte over en coil som fungerer da? Kan det også være feil på timing av gnist?

Skal legge hver og en mot blokka og sjekke gnist, håper jeg finner noe feil som er lett å bytte nå da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka coilene/pluggene. De var ganske våte, såpass at det lå væske mellom pinnen i midten og de to rundt. Blåste vekk dette, og testa. Hadde gnist på 5 av 6. Fikk ikke til å teste den på syl6 da jeg holdt på alene, ble vanskelig å se samtidig som jeg måtte vri om nøkkelen. Men 5 av 6 skal vel være mer enn tilstrekkelig for at den skal kunne starte iallefall.

Plukka av toppdekselet igjen for å sjekke. Her står motoren i TDC, ikke helt pinlig nøyaktig, men så nøyaktig jeg fikk til på øyemål. Har montert alt, så er vanskelig å se på blokka, så følte meg frem nedi plugghullet. Jeg mener nå dette skal se helt greit ut, men her er iallefall bilder, så flere kan se om alt er som det skal være.

th_bim6.jpgth_bim5.jpgth_bim4.jpg

th_bim3.jpgth_bim2.jpgth_bim1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...