Gå til innhold

Godkjenning av motorbytte i -97 E39


Bjornhbjelland
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

UPDATE 18.10.2012!

Nå har det seg at eg har bytta motor, men lurer på å få dette godkjent.

Har søkt litt på forumet men dårlig med spesifikke svar på akkurat det eg lurer på samt situasjon og sida eg allerede hadde ein tråd om emne så prøver eg her.

Er på jakt etter folk som har grei peiling når det gjelder regler og prosedyrer med ombygg på biler hos biltilsynet. Det er mye tipping rundt emnet. Det er eg ikkje interessert i.

Eg har gjort den "enorme tabben" av å bare bytte motor i min E39 uten å sende inn søknad om å bygge om før. Snakker da om M52B20, som er original motor og bygde om/bytta til M52B28. Tenkte ikkje så mykje på da da, men gjer da nå. Er dette super kritisk? Må bilen inn på visning først ombygg skjer? Og må det vises detaljert historikk på hvor motor kommer fra? Tenker da på VIN nummer.

Har eg kjangs til å få denne bilen godkjent ombygd i vognkort til 528?

Er klar over at bakbremser må ver ventilert for å få den godkjent og/eller komme fra en 528, men tenker mest på motor ettersom den allerede er i bilen uten søknad.

Takk for alle vettige svar, setter pris på det!

Bjørn

Original post, 26.08.11


  • Driver for tiden å leker med tanken om å bytte motor i min høgt elska -97 E39 som driver å sliter med en liten 2.0 liter steptronic automat (M52B20 enkel vanos). Skal ikke bygge om til manuell gir eller bytte girkasse. Kassen tåler det med tanke på hk/nm og bygge om til manuell er bare stress. Tenkte eg skulle godkjenne bilen i tillegg for framtid salg.
    Først tenkte eg å bare dure nedi en M52B28 fra en E39 da det er ganske plug&play og eg kan bruke alt som er på gamle motoren. Men etterkvart så eg begynte å leite så fant eg M52B28 motorer og M54B30/35 motorer med Enkel og dobbel vanos. Litt M52B28 motorer fra E46. Det eg vet er at B28 er identisk til B20, og da kan bruke hjerne, motorfester, el. nett og alt fra b20 motoren om eg skulle trenge det.
    Så haugen med spørsmål er:
    - Passer en M52B28 motor fra en E46 i en -97 E39? Eller er ledningsnettet annerledes? Motorfeste?
    - Eg har enkel vanos M52B20 motor no, kan eg putte i en dobbel vanos M52B28/M54B30/35? Koffor og koffor ikkje?
    - Finst det noen M52B28 motorer eg IKKJE kan putte i bilen siden det er en -97 mod? Passer en 2001 model motor foreks?
    - Kor mykje arbeid er det å putte enn M54B30/35 motor nedi i forhold til en M52B28 (må bare oppgradere bremser for godkjenning)? Må det nye motorfester til? Ledningsnett? hjerne? Ka kan brukes fra M52B20 motoren? Motor er tyngre, så alle bremser må oppgrades? Ingenting må forsterkes, for eneste E39 så er det er M5.
    Det var det eg kom på i farten før senga, men setter pris på alle svar! Skyter ut spørsmål vist eg kommer på noken flere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoy felles Stordabu!

Motorfester, radiator, vifter og div. passer, men eksos fra B20 struper effekten fra alt som er større enn B20. Mulig du må ha hjerne som er tilpasset steptronic/automat, men må vertfall ha hjerne til B28 sio den gir rett mengde/blanding bensin og luft B28 trenger, og tar opp rett målinger.

Vil vær samme prosess med bytte i M52 og M54.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello hello! :P

ja, men har lest å snakka med folk som kun har brukt ledningsnettet fra b28 og plugg&play nedi i bilen og brukt hjernen fra b20. Riktig nok manuell men burde ikkje vert so mykje arbeid me steptronic då.

Eksosen struper, men skal ha nye grenrør ved b28 kjøp, så då blir det rett over 200hk og nm! ;)

Så det er ikkje så veldig mykje så må gjerast for å putta i ein M54B30 i ein M52B30 bil. Bremser for og bak må garantert byttes til ventilerte og må sikkert programmere hjernen til M54B30. For chassis og motor rom er likt på alle E39 rekkesekkere trur eg.

Noke anna folk kommer på?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett! ;) Fikk litt hjelp av ein idag te mitt eget prosjekt, og du har rett i at du kan bruka hjerne og ledningsnett :) eg kan ikkje uttala meg FOR mykje om da med girkasso, men trur forskjell fra manuell til automat er at du med automat/steptronic har et ekstra stikk i motorromet som har ein kvit ring inni. Og ledningsnett som plugges i der. Om du bygger om til manuell så er da bare te å ikkje bruka da stikket, eller la da stå urørt :) manuell er jo forsåvidt bare mekanisk så burde væra plug and play ja ;)

Om du vil optimera hjernen din til M52B28 motor, med M50B25 innsug som ikkje struper(230 hk), ta kontakt med Eirik Viste her inne på forumet.

4j9vsnya889wlfevymgo.jpg

M52B28 og B25 er levert med samme innsug som M52B20, og detta innsuget vil strupa effekten på alt over 4500 rpm. Får du fatt i et M50B25 innsug og chippet hjerne fra Eirik, har du 230 hk, men du mister litt bunndrag på lavere rpm.

Samme Chippen gir deg 205 - 210 hk med originalt innsug.

På bildet ser du at portane på innsuget ikkje er samme diameter som pakninger, M50B25 innsuget har porta så strekke seg heilt ut te pakning, og resten av innsuget har meir åpne og rette kanaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Har heilt glømt å svara deg Alexleon!

Takker for god info om innsuget og utlån av elefantjekk!

Blir garantert bytte om eg kjøper meg ein M52B20 motor. Akkurat no vurdere eg faktisk ein M54B30 eller ein M54B25. Siden eg først skal oppgradera motor, så koffor ikkje?

Er da lika lett og hiva ein M54B30 motor nedi som ein M52B28? Eller er da altfor mykje forskjell? Tenker gå på overgangen fra M52B20 til B28 der eg kan bruka innsug, hjerne, gir og det mesta blir plug&play, men blir det likt vist eg går fra M52B20 til M54B30?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kje sikker på koss da blir med b20 hjernen på ein m54b30, men eg trur kje da ska ha nåke å sei sio du har m52 fra før

da er i grunn den samme motoren:)

Forresten, du så bur på stord, ana du om nåken så har eksosanlegg til min 328? kan vær ka som helst eksos til 6 sylindra. einaste så mangler for å få den på veien :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Er lov å håpe at det er så enkelt! :D Få høra med BMW Norge, ka dei seier.

Trenger du heile anlegget? Fra motor, kat og endestuss?

ja sku hatt heila systemet :)

har kjøpt fra ein e36 320 som midlertidig men vil ha nåko så strupe minst muligt :) m3 3.0 eksos seinare :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

"Standardprosedyre" med godkjenning er å sende en søknad før ombygging skjer, deretter skal bil inn for sjekk i original stand.

Videre må dokumentasjon for motor og gir fremlegges (det være seg momsdokument, salgsdokument eller lignende som kan vise hvor opphavet til motoren er).

Du må så dokumentere hvilke deler som trengs for å godkjenne på grunnlag av 528. I ditt tilfelle er dette kun bakbremser, men det må dokumenteres at resterende deler er like fra 520 -> 528. Somregel delenr. og dokument fra BMW forhandler.

Videre må søknaden godkjennes, og så kan ombygging forekomme. Deretter skal den godkjennes trafikkstasjon.

Det finnes folk som har fått "ettergodkjent" (om det er riktig ord) biler som har montert motor før søknad ble sendt. F. eks. folk som har kjøpt biler som ikke har vært godkjente.

Enkleste måte å sjekke dette er å ta kontakt med ansvarlig for ombygging hos din lokale trafikkstasjon. Hold en hyggelig tone. Iogmed at dette ikke er en veldig kraftig ombygging, vil jeg tro dette skal gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig godt og utfyllande svar Mikael-B! Setter pris på det!

Skal ta og ringe å hørre med trafikkstasjonen som du seier. Men meiner du at eg bare skal sei da som akkurat som det er, at eg har ein ombygd bil, som eg har lyst å godkjenne? Vil ikkje detta skapa mer problem enn løysinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...