Gå til innhold

M50B25 uten gnist, hjelp


Howrd
 Share

Anbefalte innlegg

Er snakk om en M50B25 montert i en E30.

Motoren har startet før, og har også kjørt mye med den, så det har vel ikke noe mye med montering å gjøre.

Problemet startet med at motoren begynte å gå på 4 sylindre. Sjekket da veivakselføler, den montert i front på motoren som peker mot det tannhjulet, ettersom den gamle var bulkete. Før jeg byttet den pussa jeg av den, og da begynte motoren å gå på 1 sylinder....

Men ny er nå montert, og har fremdeles ikke gnist.

Bensinpumpe og slikt er helt i orden, pluggene er våte, og det lukter bensin av eksos når jeg filer på starteren.

Så hvor skal jeg se videre?

Utdyp gjerne svaret ditt, er ikke så kjent med forkortelser på sensorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekket kamsensoren da? den som sitter i toppen

Den kan jeg sjekke ja, hva gjør denne? Har vært av med den en gang før i forbindelse med feilsøking, må jeg ta noen spesielle hensyn i forhold til demontasje/montasje?

Kontroller det enklaste som, tennlugger, hetta mellom coil og tennlugg, coiler....

Kva med å koble til diagnosemaskin?

Tok av coil og tennplugg på sylinder 1 og 2, tok ut plugg, satte den i coil, dro en ledning mellom gjengene på plugg mot gods på coil og la coil mot coilfestet, ingen gnist på hverken syl 1 eller 2.

Diagnose er vel det siste alternativet nå (har ikke utstyr selv), og for å komme meg ned til verksted må jeg først hente ut skilt til bilen, noe jeg skal denne/neste uke, så må prøve det jeg kan inntil videre :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan måle primærspolen på coilene:

Bosh Motronic ECU

Tenning av:

Mål motstanden mellom pin 1 og 15/3 på coilen. [skal være ca. 0,8 ohm]

Mål motstanden mellom pin 2 og chassis(jord) på kontakten. [0 Ohm / O.l]

Tenning i stilling 2:

Mål spenning mellom pin 3 og chassis(jord). [skal har bat. spenning her].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan måle primærspolen på coilene:

Bosh Motronic ECU

Tenning av:

Mål motstanden mellom pin 1 og 15/3 på coilen. [skal være ca. 0,8 ohm]

Mål motstanden mellom pin 2 og chassis(jord) på kontakten. [0 Ohm / O.l]

Tenning i stilling 2:

Mål spenning mellom pin 3 og chassis(jord). [skal har bat. spenning her].

Kjekt å vite, kan jo avdekke dårlig jord.. er det jeg er mest spent på..

Du sier "tenning i stilling 2", mener du da når man filer motoren eller når tenninga er på?

Husker ikke helt men, blir det slik:?

Stilling 0 - nøkkel udreid

Stilling 1 - nøkkel dreid en gang (rattlås av)

Stilling 2 - nøkkel dreid to ganger (startklar/tenning på)

Stilling 3 - Start

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du er usikker på om det er coilen som er def. er det berre å bytte om til ein coil som du veit virker for å sjå om det er gnist då...

Er sikker på at det ikke er coilen/coilene, har et sett som funker, og de tente heller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilling 2 uten start, altså startklar.

Hvis det ikke er coilene så kan du i hvertfall sjekke spenning og jord, samt styresignal-kabel mellom coil og DME/ECU.

Hvilken årsmodell er motoren fra? evnt. DME nummere?

Får bare håpe ikke utgangsdriverene i DME er defekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilling 2 uten start, altså startklar.

Hvis det ikke er coilene så kan du i hvertfall sjekke spenning og jord, samt styresignal-kabel mellom coil og DME/ECU.

Hvilken årsmodell er motoren fra? evnt. DME nummere?

Får bare håpe ikke utgangsdriverene i DME er defekte.

Motoren kommer fra en 94mod e34, uten vanos..

Har hatt en defekt coil før, da sjekket jeg styrekabler helt til hjerne, disse var da ok. Da hadde hjerne brent utgangstransistor. Sjekket dette med en gang nå, åpna hjernen og kunne friskmelde den med en gang. tror det er no manglende spenning en eller annen plass.

Dette kom etter jeg demonterte litt her og der i forbindelse med lakkering av bilen, så jeg går å håper på at det bare er noe jeg har glemt å koble til eller no.

Btw. må gods på hjernen ha kontakt med gods på bilen? den henger for øyeblikket løst inni hanskerommet.. Tok en ståltråd mot hjernen og bilen, men den startet ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw. må gods på hjernen ha kontakt med gods på bilen? den henger for øyeblikket løst inni hanskerommet.. Tok en ståltråd mot hjernen og bilen, men den startet ikke..

DME'en har jording gjennom multi-kontakten, skal ikke trenge å jorde kabinettet rundt.

Jeg vil anbefale å få tatt en diagnose på bilen, må da være noen i området som har utstyr.

Da kan du se om det er kamaksling sensoren, hjernen eller annet som er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DME'en har jording gjennom multi-kontakten, skal ikke trenge å jorde kabinettet rundt.

Jeg vil anbefale å få tatt en diagnose på bilen, må da være noen i området som har utstyr.

Da kan du se om det er kamaksling sensoren, hjernen eller annet som er feil.

Ja, skal ta kontakt med folk for å høre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan måle primærspolen på coilene:

Bosh Motronic ECU

Tenning av:

Mål motstanden mellom pin 1 og 15/3 på coilen. [skal være ca. 0,8 ohm]

Mål motstanden mellom pin 2 og chassis(jord) på kontakten. [0 Ohm / O.l]

Tenning i stilling 2:

Mål spenning mellom pin 3 og chassis(jord). [skal har bat. spenning her].

Målte alle coiler mellom pin 1 og 15/3 i dag, resultat var 0,6 ohm på alle, sikkert normalt.

Motstand mellom pin 2 og chassi på kontakten var full kontakt (0 ohm)

på tenning hadde jeg også mellom pin 3 og chassis 12,80 vdc.

Har også prøvd en annen hjerne, funka ikke..

Min hjerne har 403 på slutten, mens den jeg lånte hadde 405. Så de er vel "like".

Tok ut kamsensor, den så grei ut, vaska av den og monterte den igjen, veivsensor er jo helt ny, så den kan det jo ikke være.

Skal få lånt meg en kamsensor av en kompis i morgen å prøve. Funker ikke det, så HmmMMmmMMmMmmmm.....

Pluggene er ivertfall skikkelig våte, og det stinker bensin fra eksos, men skal få prøvd å målt trykket.

Hva er sjansen for at alle plugger dør samtidig da? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sjønner jeg ingenting.. Må da komme frem til noen løsning snart..

Lister det jeg har prøvd her:

- Målt coiler, har prøvd å bytte alle også (0,6 ohm på alle, så spolen er i orden)

- Målt at kontakt til coiler har jord mot chassi

- Målt 12v på kontakter til coiler når tenninga er på

- Målt at hjerne har 12v (Har prøvd å starte med 2 hjerner)

- Tatt ut å rengjort plugger (nye nesten)

- Veivføler er ny (Målte på kontakten mens jeg dro rundt motoren for hånd, og den svitsjet mellom ~700ohm og full kontakt eller fullbrudd, husker ikke helt)

- lånte kamføler av en kompis (Målte mens jeg påvirka den med et skrujern, ~1300ohm og full kontakt eller fullbrudd, husker ikke helt)

Så begynner å bli frustrert nå, mangler bare å måle bensintrykk nå, selv om jeg mener det er i orden..

Ellers, er det noen i trøndelagsomeråde som har diagnoseutstyr å hjelpe meg med? Er litt slit å få den slepa helt til verksted, og unødvendige utgifter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

UPDATE:

Motor startet etter å lufte alle pluggene, koblet til en og en coil med påsatt plugg, og der kom det gnist..

Så tror ikke det har vært problemer med gnisten..

Men uansett, nå har den begynt igjen, symptomene er at den plutselig blir utrolig tungstarta og skyter, og blir værre og værre, og til slutt nekter den å gi livstegn.

Den kommer seg ikke på turtall i det hele tatt, høres ut som den er helt på utur..

Får den ALT for mye bensin, så mye at den nekter å tenne i det hele tatt?

Kamsensor og veivsensor er nye!

Hva f.... kan dette være? :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...