Gå til innhold

Motorbytte E30. Trenger inspill fra dere.


Daniel84
 Share

Anbefalte innlegg

Skal bytte motor i e30`n snart..men klarer ikke og bestemme meg for hva jeg skal ha..Har 3 alternativ.

Montere turbo på orginalmotoren som står i nå 2.5 12v

Eller Putte i en 2.5 24v med evt turbo.

Eller en 3.5i.

Klare ikke og bestemme meg, så lurer litt på erfaringer fra dere og evt kosnadspriser på de 3 alternativene..

Hvor mye skruing det er for å få til noe av dette spiller også en stor rolle..

Håper på litt hjelp fra dere der ute nå ! TAKK! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er bare å bruke orginalmotoren (M20) og bygge turbo på den. Ellers er det ikke veldig vanskelig å sette nedi 24v heller (M50). 3,5L (regner med du sikter til M30) er ikke spesielt vanskelig heller, men må ha custom motorfester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en egen tråd som er klistret øverst på teknisk-forumet, som tar for seg ombygging til M50 motor (24v) i E30.

Generelt virker det på meg som du mangler litt kunnskap om dette. Jeg tror det vil bli en (stor) utfordring for deg å bygge turbo samtidig som du skal modde i en uorginal motor i E30. Det krever endel kunnskap og forståelse, som man dessverre ikke får over natta. Bare begynn å les, så forstår du sakte men sikkert. Ikke meningen å ta motet fra deg, jeg bare opplyser om at dette ikke er særlig enkelt, med mindre du har skrudd endel før, og har basic forståelse av en overladet motor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener.Har skrudd en del,men ikke så mye på bmw,vill selv mene det er "enklere" og skrue på en opel eller volvo..iforhold til en bmw! ..problemet er bare at jeg er litt ubestemmt !

derfor jeg spør om litt forskjellige meninger her ! Er kjekt og høre fra dere som har gjort noe sånnt selv..tenker da på fordeler og ulemper med og evt bytte til en turbomotor...arbiedssomt er det uansett hva jeg skal gjøre..Er det ingen som har hatt foreks en e30 med 3.5liter her da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finner du alt du trenger om M30 3,5L 12v ombygging i E30: http://www.e30.de/335e.htm

Vil ikke anbefale turbomotor om du ikke vil gjøre ting mer komplisert enn nødvendig. Det er nok av motorer som er sterke nok uten turbo som passer fint nedi E30. Som regel blir det rimeligere å handle en S38 eller S50 med 315/286/321hk enn å bygge turbo på en vanlig M20 eller M50.

Turbo krever jo gjerne dobbelt så mye "hands on" oppfølging siden det går fort fra perfekt til helvete med de, i større grad enn sugemotor. Det krever selvfølgelig en viss forståelse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg ville jeg gått for å sette turbo på m20'en.

Skjønner ikke helt va du mener med at BMW er vanskeligere å skru på en Volvo og Opel. Særlig e30. Det er jo som duplo klosser det! :D

Det koster jo selvsagt litt penger å få det til å fungere samtidig som det holder en stund, men faen det er verdt det! Er ikke mye som slår 12 ventilers 6'er med turbo!! Jeg har bygd om min m20 til turbo og det har fungert bra. Er ikke datasprut heller, så det koster jo ikke all verden for 250+ hester! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M20 turbo har ihvertfall et HERLIG lydbilde, kanskje den grommeste turbo-comboen man kan få på BMW hva lyd angår.

Jeg forstår hva han mener med at Opel og Volvo er lettere å skru... Volvoskruing er ihvertfall latterlig lett. Så er det så god plass siden det er strikkmotorer som oftest sitter i de bila, ikke trange motorrom med motorer som fyller ut hele motorrommet slik som i E30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M20 turbo har ihvertfall et HERLIG lydbilde, kanskje den grommeste turbo-comboen man kan få på BMW hva lyd angår.

Jeg forstår hva han mener med at Opel og Volvo er lettere å skru... Volvoskruing er ihvertfall latterlig lett. Så er det så god plass siden det er strikkmotorer som oftest sitter i de bila, ikke trange motorrom med motorer som fyller ut hele motorrommet slik som i E30.

Som du sier her, Er MYE bedre plass i en volvo`s motorromm en i foreks e30`ns motorromm...

Sant som du også sier så har jo 6`er turboen et HERLIG lydbilde...lyden er jo halle opplevelsen...

SÅ grunnen til at jeg spør litt rundt her er jo for jeg er ubestemmt..Synes det er greit å høre med flere me erfaringer rundt dette som jeg lurer på..Skruing stopper ikke meg,heller ikke om det koster litt..trenger heller ikke overkill me hestekrefter. rundt 250-300hk holder i massevis for meg..Bruker ikke bilen hver dag heller, så om det er noe som ryker en gang så er det ikke krise for har en bil til disponibelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror m20 vill være den greieste motoren å bygge videre på, dette er siden det er en super enkel konstruksjon. Du har blandt annet ikke vanos, det er enkel cam, og deler er billig.

Og ikke for å glemme det råe lydbilde, med grei effekt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...