Gå til innhold

Ny 5-serie: Offisielle bilder og pressemelding


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Offisiell pressemelding fra BMW Norge:

Dynamikk på sitt beste i storbilklassen:

Den nye BMW 5-serie

· Innovativ lettvektkonstruksjon med aluminium/stål karosseri.

· Aluminium chassis og understell, Active Front Steering, Dynamic Drive og run flat dekk.

· Bensin rekkesekser-motorer fra 2,2 l til 3,0 l. 3,0 l diesel rekkesekser med common rail. 4,4 l V8 bensinmotor med VALVETRONIC. 6-trinns manuell og automatisk girkasse.

· iDrive betjeningskonsept og head-up display.

· Adaptive frontlys, bi-xenonlys, aktiv cruise control.

· Mer plass i baksetet og vesentlig større bagasjerom.

Dette er virkelig en imponerende nykommer ved første blikk. Første gang du ser og beundrer det sporslige, elegante og kraftfulle karosseriet på den nye 5-serien, vil følelsene vekkes; et ”premium” produkt i storbilklassen. Du vil etterhvert få oppleve dynamikk på veien gjennom et sofistikert konsept og innovativ teknologi. Det ytre vises i en helt ny konstruksjon med karosseri i en aluminium/stål konstruksjon som gir redusert vekt. Den nye BMW 5-serie tilbyr mer plass og komfort med mindre vekt, lavere drivstofforbruk og optimal vektfordeling mellom for- og bakaksel.

Sammen med perfekt avstemt hjuloppheng i aluminium, gir aktive kjørestøttesystemer sikkerhet, komfort og en kjøreopplevelse i den nye 5-serien utenom det vanlige. BMW introduserer et helt nytt system på den nye 5-serien; Active Front Steering, som gir kjøreopplevelsen en ny dimensjon. Systemet fungerer optimalt sammen med Dynamic Drive som ble introdusert på dagens 7-serie.

Introduseres med sekssylindrede rekkeseksere:

520i, 530i og 530d kommer til kundene i juli 2003

Når nye BMW 5-serie lanseres i Europa i Juli 2003, kommer den med tre motorvarianter, alle seksylindrede rekkemotorer: 520i som yter 170 hk og har et maksimalt dreiemoment på 210 Nm, 530i som yter 231 hk og leverer et dreiemoment på maksimalt 300 Nm og 530d med en ytelse på 218 hk og maksimalt dreiemoment på 500 Nm. 520i og 530i leveres med de unike silkemyke bi-VANOS rekkesekserene som er i en klasse for seg. 530d har en annen generasjons commom rail motor som gir deg krefter i alle tenkelige situasjoner. Du kan velge mellom 6-trinns manuell og 6-trinns automat girkasse på alle modeller.

520i/530d/530i aksellererer fra 0-100 km/t på 9,0/7,1/6,9 sekunder og har en toppfart på 230/245/250 km/t. Drivstofforbruk ved blandet kjøring ihht. EU kjøresyklus er på 0,9/0,69/0,95 l/mil.

Pris for nye BMW 5-serie er foreløpig ikke fastsatt.

Active Front Steering, adaptive frontlys og ACC

Tilgjengelig som ekstrautstyr leverer BMW på den nye 5-serien som første bilprodusent i verden Active Front Steering. Systemet gir deg en ny opplevelse av kjørekomfort, kontroll og sikkerhet. Genial elektronikk sørger for at rattutslag under normale kjørefohold i lave og middels hastigheter er mer direkte. Dette er særlig effektivt og komfortabelt ved bykjøring hvor man svinger mye og må manøvrere seg inn på trange parkeringsplasser. I høye hastigheter er styringskarakteristikken ikke like direkte, og sikrer dermed ypperlig retningsstabilitet. Sammen med chassisreguleringssystemet DSC (dynamisk stabilitetskontroll) fungerer Active Front Steering meget godt for å hindre over eller understyring.

Med adaptive frontlys tilbyr den nye BMW 5-serie ytterligere et viktig system for aktiv sikkerhet. Xenonlysene justeres i svinger avhengig av rattutslag og hastighet, og på denne måten følger lyset veibanen, selv i kurver.

Den nye BMW 5-serie kan også leveres med ACC (Active Cruise Control). Dette er et radarbasert system som er utviklet spesielt for kjøring på motorveg med varierende trafikkmengde. Systemet holder automatisk avstand til kjøretøyet foran, basert på valg fra deg som fører.

Trendsettende ergonomi

Med iDrive filosofien setter den nye BMW 5-serie ny standard i sin klasse. Alle kjørefunksjoner sitter på og rett rundt rattet, mens basisfunksjoner som radio og klimaautomatikk betjenes i midtkonsollen. Andre funksjoner betjenes gjennom en enkel menystruktur ved å bruke controlleren som sitter mellom forsetene.

Head-up displayet som også introduseres i BMW på den nye 5-serien er et signifikant bidrag til aktiv sikkerhet. Relevant informasjon for føreren vises i synsfeltet rett frem, og føreren velger selv hva slags informasjon som skal være synlig, f.eks. hastighet eller navigasjonsinformasjon.

Interiøret: Rytme og harmoni, mer plass og høykvalitetsløsninger

Harmoni er et resultat av klare linjer og rytmer som skapes av overflater og konturer. Elegante farger og materialer kan velges etter eget ønske slik at du kan skape deg den harmoni du selv ønsker. Den nye BMW 5-serie har i tillegg til det elegante, mer plass i baksetet og vesentlig bedre bagasjeplass enn sin forgjenger.

BMW 520i med automatgir, 525i med en 2,5 l motor på 192 hk som gir 245 Nm og 545i med en V8 motor på 4,4 l som yter hele 333 hk og har et dreiemoment på 450 Nm, følger i modellprogrammet høsten 2003.

Dersom det skulle være noen spørsmål er det bare å kontakte:

Philipp von Sahr, tlf: 66 85 85 10, e-post: philipp.sahr@bmw.no

Øystein Sponheim, tlf: 66 85 85 02, e-pos: oystein.sponheim@bmw.no

Med vennlig hilsen

BMW Norge AS

Øystein Sponheim Kjetil Myhre

Sign. Sign.

Se bildene her

(Artikkel opprinnelig publisert 1. april 2003)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offisiell pressemelding fra BMW Norge:

Dynamikk på sitt beste i storbilklassen:

Den nye BMW 5-serie

· Innovativ lettvektkonstruksjon med aluminium/stål karosseri.

· Aluminium chassis og understell, Active Front Steering, Dynamic Drive og run flat dekk.

· Bensin rekkesekser-motorer fra 2,2 l til 3,0 l. 3,0 l diesel rekkesekser med common rail. 4,4 l V8 bensinmotor med VALVETRONIC. 6-trinns manuell og automatisk girkasse.

· iDrive betjeningskonsept og head-up display.

· Adaptive frontlys, bi-xenonlys, aktiv cruise control.

· Mer plass i baksetet og vesentlig større bagasjerom.

Dette er virkelig en imponerende nykommer ved første blikk. Første gang du ser og beundrer det sporslige, elegante og kraftfulle karosseriet på den nye 5-serien, vil følelsene vekkes; et ”premium” produkt i storbilklassen. Du vil etterhvert få oppleve dynamikk på veien gjennom et sofistikert konsept og innovativ teknologi. Det ytre vises i en helt ny konstruksjon med karosseri i en aluminium/stål konstruksjon som gir redusert vekt. Den nye BMW 5-serie tilbyr mer plass og komfort med mindre vekt, lavere drivstofforbruk og optimal vektfordeling mellom for- og bakaksel.

Sammen med perfekt avstemt hjuloppheng i aluminium, gir aktive kjørestøttesystemer sikkerhet, komfort og en kjøreopplevelse i den nye 5-serien utenom det vanlige. BMW introduserer et helt nytt system på den nye 5-serien; Active Front Steering, som gir kjøreopplevelsen en ny dimensjon. Systemet fungerer optimalt sammen med Dynamic Drive som ble introdusert på dagens 7-serie.

Introduseres med sekssylindrede rekkeseksere:

520i, 530i og 530d kommer til kundene i juli 2003

Når nye BMW 5-serie lanseres i Europa i Juli 2003, kommer den med tre motorvarianter, alle seksylindrede rekkemotorer: 520i som yter 170 hk og har et maksimalt dreiemoment på 210 Nm, 530i som yter 231 hk og leverer et dreiemoment på maksimalt 300 Nm og 530d med en ytelse på 218 hk og maksimalt dreiemoment på 500 Nm. 520i og 530i leveres med de unike silkemyke bi-VANOS rekkesekserene som er i en klasse for seg. 530d har en annen generasjons commom rail motor som gir deg krefter i alle tenkelige situasjoner. Du kan velge mellom 6-trinns manuell og 6-trinns automat girkasse på alle modeller.

520i/530d/530i aksellererer fra 0-100 km/t på 9,0/7,1/6,9 sekunder og har en toppfart på 230/245/250 km/t. Drivstofforbruk ved blandet kjøring ihht. EU kjøresyklus er på 0,9/0,69/0,95 l/mil.

Pris for nye BMW 5-serie er foreløpig ikke fastsatt.

Active Front Steering, adaptive frontlys og ACC

Tilgjengelig som ekstrautstyr leverer BMW på den nye 5-serien som første bilprodusent i verden Active Front Steering. Systemet gir deg en ny opplevelse av kjørekomfort, kontroll og sikkerhet. Genial elektronikk sørger for at rattutslag under normale kjørefohold i lave og middels hastigheter er mer direkte. Dette er særlig effektivt og komfortabelt ved bykjøring hvor man svinger mye og må manøvrere seg inn på trange parkeringsplasser. I høye hastigheter er styringskarakteristikken ikke like direkte, og sikrer dermed ypperlig retningsstabilitet. Sammen med chassisreguleringssystemet DSC (dynamisk stabilitetskontroll) fungerer Active Front Steering meget godt for å hindre over eller understyring.

Med adaptive frontlys tilbyr den nye BMW 5-serie ytterligere et viktig system for aktiv sikkerhet. Xenonlysene justeres i svinger avhengig av rattutslag og hastighet, og på denne måten følger lyset veibanen, selv i kurver.

Den nye BMW 5-serie kan også leveres med ACC (Active Cruise Control). Dette er et radarbasert system som er utviklet spesielt for kjøring på motorveg med varierende trafikkmengde. Systemet holder automatisk avstand til kjøretøyet foran, basert på valg fra deg som fører.

Trendsettende ergonomi

Med iDrive filosofien setter den nye BMW 5-serie ny standard i sin klasse. Alle kjørefunksjoner sitter på og rett rundt rattet, mens basisfunksjoner som radio og klimaautomatikk betjenes i midtkonsollen. Andre funksjoner betjenes gjennom en enkel menystruktur ved å bruke controlleren som sitter mellom forsetene.

Head-up displayet som også introduseres i BMW på den nye 5-serien er et signifikant bidrag til aktiv sikkerhet. Relevant informasjon for føreren vises i synsfeltet rett frem, og føreren velger selv hva slags informasjon som skal være synlig, f.eks. hastighet eller navigasjonsinformasjon.

Interiøret: Rytme og harmoni, mer plass og høykvalitetsløsninger

Harmoni er et resultat av klare linjer og rytmer som skapes av overflater og konturer. Elegante farger og materialer kan velges etter eget ønske slik at du kan skape deg den harmoni du selv ønsker. Den nye BMW 5-serie har i tillegg til det elegante, mer plass i baksetet og vesentlig bedre bagasjeplass enn sin forgjenger.

BMW 520i med automatgir, 525i med en 2,5 l motor på 192 hk som gir 245 Nm og 545i med en V8 motor på 4,4 l som yter hele 333 hk og har et dreiemoment på 450 Nm, følger i modellprogrammet høsten 2003.

Dersom det skulle være noen spørsmål er det bare å kontakte:

Philipp von Sahr, tlf: 66 85 85 10, e-post: philipp.sahr@bmw.no

Øystein Sponheim, tlf: 66 85 85 02, e-pos: oystein.sponheim@bmw.no

Med vennlig hilsen

BMW Norge AS

Øystein Sponheim Kjetil Myhre

Sign. Sign.

Se bildene her

(Artikkel opprinnelig publisert 1. april 2003)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...