Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å skifte til vinterdekk, var i år en positiv overraskelse :D

Jeg skiftet fra tunge 17 tommere til mye lettere 15 tommere, og bilen var nesten ikke til å kjenne igjen. Det føltes som om den hadde fått 20hk ekstra.

Jeg måtte frem med badevekten for å se litt på dette, og det viste seg at hjulene jeg hadde bak veide 21.9kg pr.stykk, noe som jeg syntest var veldig mye. Til sammenlikning så veide et orginalhjul (7x15 205/60x15) 16kg.

Så dere som tenker på og trimme bimmeren med chip, filter effektpotte og andre morsomme ting, glem det.. Kjøp heller lettere hjul for pengene :wink:

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Å skifte til vinterdekk, var i år en positiv overraskelse :D

Jeg skiftet fra tunge 17 tommere til mye lettere 15 tommere, og bilen var nesten ikke til å kjenne igjen. Det føltes som om den hadde fått 20hk ekstra.

Jeg måtte frem med badevekten for å se litt på dette, og det viste seg at hjulene jeg hadde bak veide 21.9kg pr.stykk, noe som jeg syntest var veldig mye. Til sammenlikning så veide et orginalhjul (7x15 205/60x15) 16kg.

Så dere som tenker på og trimme bimmeren med chip, filter effektpotte og andre morsomme ting, glem det.. Kjøp heller lettere hjul for pengene :wink:

Skrevet

Det er absolutt ingen dum tanke. ;-)

Man kan lett legge i 1000,- per felg istedenfor chip og slike ting. Effektanlegget har jo fin lyd som bonus, så det kan jo være interessant uansett, men chip til 4k er nok i de fleste tilfeller bare waste of money...

Det som uansett er fint er at det har kommet en del billige lettvektsfelger på markedet i det siste, så det er litt å velge mellom, og man må ikke mye opp i pris i forhold til andre billigfelger.

Og med tanke på at originalhjulene dine veide 15kg, så er vel ikke det heller spesielt lett. Jeg vet ikke hvor mye selve dekkene veier, men en lettvektsfelg som Kosei K1 veier jo kun ca. 5.5kg i 15x7".

Skrevet

Det er absolutt ingen dum tanke. ;-)

Man kan lett legge i 1000,- per felg istedenfor chip og slike ting. Effektanlegget har jo fin lyd som bonus, så det kan jo være interessant uansett, men chip til 4k er nok i de fleste tilfeller bare waste of money...

Det som uansett er fint er at det har kommet en del billige lettvektsfelger på markedet i det siste, så det er litt å velge mellom, og man må ikke mye opp i pris i forhold til andre billigfelger.

Og med tanke på at originalhjulene dine veide 15kg, så er vel ikke det heller spesielt lett. Jeg vet ikke hvor mye selve dekkene veier, men en lettvektsfelg som Kosei K1 veier jo kun ca. 5.5kg i 15x7".

Skrevet
Og med tanke på at originalhjulene dine veide 15kg, så er vel ikke det heller spesielt lett. Jeg vet ikke hvor mye selve dekkene veier, men en lettvektsfelg som Kosei K1 veier jo kun ca. 5.5kg i 15x7".

Dekk er faktisk ganske tunge. Jeg hadde et Pirelli 195/60x14 liggende, og dette veide hele 9.4kg. Jeg har noen 17" dekk liggende som jeg kan ta og veie i morgen, gidder ikke å krype opp på garsjeloftet nå :)

Skrevet
Og med tanke på at originalhjulene dine veide 15kg, så er vel ikke det heller spesielt lett. Jeg vet ikke hvor mye selve dekkene veier, men en lettvektsfelg som Kosei K1 veier jo kun ca. 5.5kg i 15x7".

Dekk er faktisk ganske tunge. Jeg hadde et Pirelli 195/60x14 liggende, og dette veide hele 9.4kg. Jeg har noen 17" dekk liggende som jeg kan ta og veie i morgen, gidder ikke å krype opp på garsjeloftet nå :)

Skrevet
Og med tanke på at originalhjulene dine veide 15kg, så er vel ikke det heller spesielt lett. Jeg vet ikke hvor mye selve dekkene veier, men en lettvektsfelg som Kosei K1 veier jo kun ca. 5.5kg i 15x7".

Dekk er faktisk ganske tunge. Jeg hadde et Pirelli 195/60x14 liggende, og dette veide hele 9.4kg. Jeg har noen 17" dekk liggende som jeg kan ta og veie i morgen, gidder ikke å krype opp på garsjeloftet nå :)

9.4kg... sykt. Forhåpentligvis gir lavere profil lavere vekt på dekkene (mindre gummi og mer felg), men allikevel. Tydelig at ikke liten og lett felg er alt man skal bry seg om. Gummien spiller kanskje inn mer enn jeg hadde trodd!

Skrevet
Og med tanke på at originalhjulene dine veide 15kg, så er vel ikke det heller spesielt lett. Jeg vet ikke hvor mye selve dekkene veier, men en lettvektsfelg som Kosei K1 veier jo kun ca. 5.5kg i 15x7".

Dekk er faktisk ganske tunge. Jeg hadde et Pirelli 195/60x14 liggende, og dette veide hele 9.4kg. Jeg har noen 17" dekk liggende som jeg kan ta og veie i morgen, gidder ikke å krype opp på garsjeloftet nå :)

9.4kg... sykt. Forhåpentligvis gir lavere profil lavere vekt på dekkene (mindre gummi og mer felg), men allikevel. Tydelig at ikke liten og lett felg er alt man skal bry seg om. Gummien spiller kanskje inn mer enn jeg hadde trodd!

Skrevet

Kanskje det finnes lettvektsdekk :)

Pirellidekket er et gammelt (men ubrukt) dekk, og profilen er jo som du sier høy, så det kan godt hende at et bredere dekk med lavere profil i 15" er lettere.

Skrevet

Kanskje det finnes lettvektsdekk :)

Pirellidekket er et gammelt (men ubrukt) dekk, og profilen er jo som du sier høy, så det kan godt hende at et bredere dekk med lavere profil i 15" er lettere.

Skrevet

Flere dekkvekter fra garasjeloftet:

Uniroyal RTT Rainsport 235/45-17 = 9.8kg

Nokian 235/45-17 = 11.4kg

Falken 451 225/45-17 = 10.2kg

Michelin 125-15 (til boblen) = 4.4kg (Kanskje dette er det ultimate gatebildekket :) )

Skrevet

Flere dekkvekter fra garasjeloftet:

Uniroyal RTT Rainsport 235/45-17 = 9.8kg

Nokian 235/45-17 = 11.4kg

Falken 451 225/45-17 = 10.2kg

Michelin 125-15 (til boblen) = 4.4kg (Kanskje dette er det ultimate gatebildekket :) )

Skrevet

Sykt...

Kanskje jeg bare bør fortsette å kjøre på 175/65-14". ;-)

Har egentlig tenkt på 17x7" som er max hva jeg klarer å få plass til uten mods (tror jeg), men det er kanskje ikke så lurt med tanke på kjøreegenskaper og rundetider på Reve. Heller ikke pris på verken dekk eller felger. Kjedelig...

Skrevet

Sykt...

Kanskje jeg bare bør fortsette å kjøre på 175/65-14". ;-)

Har egentlig tenkt på 17x7" som er max hva jeg klarer å få plass til uten mods (tror jeg), men det er kanskje ikke så lurt med tanke på kjøreegenskaper og rundetider på Reve. Heller ikke pris på verken dekk eller felger. Kjedelig...

Skrevet

Visst 175/65-14 er orginaldimensjon ender du vel opp med 205 eller 215/40 i 17"

Jeg hadde 205/40-17 på E30'en min, og dette syntest jeg ble alt for "hardt" på denne bilen. Merket det spesielt på Autoslalom at jeg burde hatt dekk som gav litt mer etter i sidene.

Kanskje du skulle satse på et sett gode 205/50-15. Dette er behagelige dekk å kjøre på, og en ganske rimelig dimensjon å kjøpe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...