Gunnar Skrevet November 3, 2003 Skrevet November 3, 2003 Vi hadde tidligere en liten diskusjon her inne rundt klapring/tikking/diesellyd på bensinbil med hydrauliske ventilløftere. Slikt er et problem på veldig mange motorer, så jeg tenkte jeg kunne legge inn litt info om hva som skjedde ved bruk av Forte på min Chrysler. De som fulgte tråden husker sikkert hva problemet var, men kort sagt var det diesellyd/klapring ved kald motor. Jeg ble av mange anbefalt å forsøke det billigste alternativet først; Motorrens (og fullt oljeskift). Jeg valgte å kjøre en motorrens som heter Forte Motor Flush (dette bruker Fjetland (Audi-forhandleren i Stavangerområdet) på verkstedet selv, så jeg kjøpte det på delelageret der, og en flaske kosta ca. 230,-. Gjorde dette for ca. 1.5 uke siden på denne måten: 1. Tømte i motorrens. 2. Lot bilen gå på rask tomgang i rundt 35 minutter (varierte det litt, men kjørte den i starten på ca. 2200rpm, og lot den mot slutten gå på ca. 4000rpm. Starta og stoppa den et par ganger også for å få tømt/fylt ventilløfterne med ny olje (trikset for å få rask tomgang var fri og en 5-liter med frostvæske lent mot gasspedalen. 3. Fjerna tappeplugg og filter og lot bilen renne seg tom for olje. 4. Skrudde på nytt filter og fylte opp med 4.3 liter Castrol RS 0w-40 (ca. 150,-/literen - legg merke til viskositeten). Resultatet ble redusert klapre/tikkelyd, men den er ikke helt borte. Spesielt merkbart er det at den forsvinner veldig fort, lenge før tempnåla i dashen begynner å røre på seg. Før måtte den bli skikkelig varm før lyden forsvant. Olja som kom ut var ganske mørk/svart, og var bare et par uker gammel (fullt oljeskift m/ filter), så det er tydelig at det har kommet ut litt dritt, men jeg tror allikevel at det som har gjort det største utslaget er oljevalget. Den gamle var Shell Helix Plus (delsyntetisk olje til 70-80,-/literen) 10w-40. Altså en del tykkere enn den nye helsyntetiske. 0w-40 er veldig tynn olje, og smører derfor bedre på kald motor. Sannsynligvis er det det som har redusert lyden. Så Forte viste nok ingen magi denne gangen, men det var verdt et forsøk. Verdt å merke seg: Audi-verkstedet bruker ofte Forte med stort hell, så det har nok en viss effekt, men sannsynligvis mest effekt på motorer som har gått langt og har mye dritt i motoren. Min har gått litt over 100k og hadde nok ikke spesielt mye dritt i seg, og sannsynligvis lite avleiringer og lignende som Forte skal kunne løse opp. Derfor utgjorde det nok liten forskjell på min...
Gunnar Skrevet November 3, 2003 Forfatter Skrevet November 3, 2003 Vi hadde tidligere en liten diskusjon her inne rundt klapring/tikking/diesellyd på bensinbil med hydrauliske ventilløftere. Slikt er et problem på veldig mange motorer, så jeg tenkte jeg kunne legge inn litt info om hva som skjedde ved bruk av Forte på min Chrysler. De som fulgte tråden husker sikkert hva problemet var, men kort sagt var det diesellyd/klapring ved kald motor. Jeg ble av mange anbefalt å forsøke det billigste alternativet først; Motorrens (og fullt oljeskift). Jeg valgte å kjøre en motorrens som heter Forte Motor Flush (dette bruker Fjetland (Audi-forhandleren i Stavangerområdet) på verkstedet selv, så jeg kjøpte det på delelageret der, og en flaske kosta ca. 230,-. Gjorde dette for ca. 1.5 uke siden på denne måten: 1. Tømte i motorrens. 2. Lot bilen gå på rask tomgang i rundt 35 minutter (varierte det litt, men kjørte den i starten på ca. 2200rpm, og lot den mot slutten gå på ca. 4000rpm. Starta og stoppa den et par ganger også for å få tømt/fylt ventilløfterne med ny olje (trikset for å få rask tomgang var fri og en 5-liter med frostvæske lent mot gasspedalen. 3. Fjerna tappeplugg og filter og lot bilen renne seg tom for olje. 4. Skrudde på nytt filter og fylte opp med 4.3 liter Castrol RS 0w-40 (ca. 150,-/literen - legg merke til viskositeten). Resultatet ble redusert klapre/tikkelyd, men den er ikke helt borte. Spesielt merkbart er det at den forsvinner veldig fort, lenge før tempnåla i dashen begynner å røre på seg. Før måtte den bli skikkelig varm før lyden forsvant. Olja som kom ut var ganske mørk/svart, og var bare et par uker gammel (fullt oljeskift m/ filter), så det er tydelig at det har kommet ut litt dritt, men jeg tror allikevel at det som har gjort det største utslaget er oljevalget. Den gamle var Shell Helix Plus (delsyntetisk olje til 70-80,-/literen) 10w-40. Altså en del tykkere enn den nye helsyntetiske. 0w-40 er veldig tynn olje, og smører derfor bedre på kald motor. Sannsynligvis er det det som har redusert lyden. Så Forte viste nok ingen magi denne gangen, men det var verdt et forsøk. Verdt å merke seg: Audi-verkstedet bruker ofte Forte med stort hell, så det har nok en viss effekt, men sannsynligvis mest effekt på motorer som har gått langt og har mye dritt i motoren. Min har gått litt over 100k og hadde nok ikke spesielt mye dritt i seg, og sannsynligvis lite avleiringer og lignende som Forte skal kunne løse opp. Derfor utgjorde det nok liten forskjell på min...
Sandersen Skrevet April 17, 2007 Skrevet April 17, 2007 Hmm det må prøves hørt at man kan gjøre det samme med diesel ? bare ikke la den stå og gå like lenge.
Lien Skrevet April 18, 2007 Skrevet April 18, 2007 Dette hørtes jo bra ut! Trodde slike motorrenser bare var penger ut av vinduet jeg...
jensemann23 Skrevet April 18, 2007 Skrevet April 18, 2007 jeg fylte på 2 liter diesel i oljen, så det ble 1 cm over max-merke på peilepinnen. Kjørte på tomgang i 3 min og skifta olje. Ble bedre på tikkingen, og masse dritt kom ut.Har nå kjørt 2000 km og olja er fremdeles lys og fin. Før ble den mørk med en gang.. Men tikkinga er ikke helt borte..
Mr_Sunde Skrevet April 18, 2007 Skrevet April 18, 2007 Jeg har brukt Forte Motor Flush på mine 2 biler med litt forskjellig resultat. På min E36 318i M40B18 som hadde passert 300.000km så fungerte det utrolig bra. Omtrent ikke ventiltikking i det hele etterpå. På min E36 316i M40B16 så hjalp det litt, men det er fortsatt mye ventiltikking på denne. Denne hadde vel gått ca. 250.000km. Denne har jeg brukt motorrens på ved et par anledninger. Er nok utslitt kam/løftere på denne.
borte Skrevet April 18, 2007 Skrevet April 18, 2007 jeg fylte på 2 liter diesel i oljen, så det ble 1 cm over max-merke på peilepinnen. Kjørte på tomgang i 3 min og skifta olje. Ble bedre på tikkingen, og masse dritt kom ut.Har nå kjørt 2000 km og olja er fremdeles lys og fin. Før ble den mørk med en gang.. Men tikkinga er ikke helt borte.. Har egentlig mest tro på diesel jeg også! Vurderer å teste det, men jeg er nervøs bare ved å tenkte på å helle diesel i motoren!
Gunnar Skrevet April 18, 2007 Forfatter Skrevet April 18, 2007 Hehe. Dere er flinke til å dra frem eldgamle tråder.. Har prøvd div. andre motorrenser siden tråden ble laget, og må si at det er med litt varierende hell i forhold til motorlyd. Det kommer som oftest ut en del svart guffe, men det er ikke alltid det hjelper på lyden.
Mr_Sunde Skrevet April 19, 2007 Skrevet April 19, 2007 Gamle tråder? Er jo ikke mer enn litt over tre år siden du startet denne
Sandersen Skrevet April 19, 2007 Skrevet April 19, 2007 ja, den trengte og bli blåst litt støv av syntes den fortjente en ny tid i lyset siden så ut som var lagt en god del arbeide i tråden hehe.
ølhund2 Skrevet April 19, 2007 Skrevet April 19, 2007 Omega har et bra tilsetningsstoff for dette. Husker ikke typebetegnelsen, men det fås hos RELEKTA.NO
Søreng Skrevet April 20, 2007 Skrevet April 20, 2007 har også samme problemet at bilen tikker litt på kald motor og forsvinner ved varm motor.. Har jeg for tjukk eller for tynn olje da? Har skiftet filter og olje til Castrol TXT-5w-30 olje! Bør jeg ha tynnere eller tjukkere olje for å få vekk tikkingen ved kald motor?
borte Skrevet April 20, 2007 Skrevet April 20, 2007 har også samme problemet at bilen tikker litt på kald motor og forsvinner ved varm motor.. Har jeg for tjukk eller for tynn olje da?Har skiftet filter og olje til Castrol TXT-5w-30 olje! Bør jeg ha tynnere eller tjukkere olje for å få vekk tikkingen ved kald motor? Du bør nok bytte til en litt tynnere olje for å få bort tikkingen ved kald motor..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå