Gå til innhold

Turtalls maskin?


Gjest ropa
 Share

Anbefalte innlegg

Har en eldre bmw 91 mod 318i, syns ikke det er noe spesielt bra turtalls maskin, klare bare å dra på t 80 km/t i 2 og i 3 rundt 120-130!

Har en kompis som har nissan primera 1997 mod og den drar sinnsykt på turtalet, nesten opp t 100 i 2 og i 3 godt over 140, syns d e helt vilt!

E dette pga at han har nyere bil?? kjøre jo ifra gutten på aksen og lengden, men vi har samma toppfart, d vil si rundt 200 og han har 1.6...

Noen erfaringer å komme med?

Ska kjøpe mæ en nyere 320i t sommer, tenker 95-96 e36!

Anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en eldre bmw 91 mod 318i, syns ikke det er noe spesielt bra turtalls maskin, klare bare å dra på t 80 km/t i 2 og i 3 rundt 120-130!

Har en kompis som har nissan primera 1997 mod og den drar sinnsykt på turtalet, nesten opp t 100 i 2 og i 3 godt over 140, syns d e helt vilt!

E dette pga at han har nyere bil?? kjøre jo ifra gutten på aksen og lengden, men vi har samma toppfart, d vil si rundt 200 og han har 1.6...

Noen erfaringer å komme med?

Ska kjøpe mæ en nyere 320i t sommer, tenker 95-96 e36!

Anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utvekslingen som utgjør slikt. Ikke om motoren er en "turtallsmaskin" eller ikke. En viss sammenheng kan det jo ha, men allikevel. Hvor er turtallssperra på Primeraen?

Video av speedometer/turteller på min E36 320iA:

http://milk.no/crap/IMAG0045.AVI (1.3MB - desverre uten lyd)

Ser at den har grei hastighet på toppen av 1. og 2...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utvekslingen som utgjør slikt. Ikke om motoren er en "turtallsmaskin" eller ikke. En viss sammenheng kan det jo ha, men allikevel. Hvor er turtallssperra på Primeraen?

Video av speedometer/turteller på min E36 320iA:

http://milk.no/crap/IMAG0045.AVI (1.3MB - desverre uten lyd)

Ser at den har grei hastighet på toppen av 1. og 2...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre Primeraen har turtallssperra på 7-8000rpm, så er det utvekslingen som utgjør forskjellene. Du kan jo bytte til høyere utveksling på din, men da vil aksellerasjonen bli mye dårligere, og du få vil få høyere toppfart (dersom motoren klarer å dra så langt).

Tror ikke det er stort å tjene på å gjøre det. Den er nok ganske greit gira originalt. Det er mange som foretrekker tettsteget giring også... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre Primeraen har turtallssperra på 7-8000rpm, så er det utvekslingen som utgjør forskjellene. Du kan jo bytte til høyere utveksling på din, men da vil aksellerasjonen bli mye dårligere, og du få vil få høyere toppfart (dersom motoren klarer å dra så langt).

Tror ikke det er stort å tjene på å gjøre det. Den er nok ganske greit gira originalt. Det er mange som foretrekker tettsteget giring også... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en eldre bmw 91 mod 318i, syns ikke det er noe spesielt bra turtalls maskin, klare bare å dra på t 80 km/t i 2 og i 3 rundt 120-130!

Har en kompis som har nissan primera 1997 mod og den drar sinnsykt på turtalet, nesten opp t 100 i 2 og i 3 godt over 140, syns d e helt vilt!

E dette pga at han har nyere bil?? kjøre jo ifra gutten på aksen og lengden, men vi har samma toppfart, d vil si rundt 200 og han har 1.6...

Noen erfaringer å komme med?

Ska kjøpe mæ en nyere 320i t sommer, tenker 95-96 e36!

Anbefalinger?

Klarer du å dra den til turtallsperren på 2. eller 3. gir med litt belastning (oppoverbakke)?

Visst ikke kan det være kamakslingen som er slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en eldre bmw 91 mod 318i, syns ikke det er noe spesielt bra turtalls maskin, klare bare å dra på t 80 km/t i 2 og i 3 rundt 120-130!

Har en kompis som har nissan primera 1997 mod og den drar sinnsykt på turtalet, nesten opp t 100 i 2 og i 3 godt over 140, syns d e helt vilt!

E dette pga at han har nyere bil?? kjøre jo ifra gutten på aksen og lengden, men vi har samma toppfart, d vil si rundt 200 og han har 1.6...

Noen erfaringer å komme med?

Ska kjøpe mæ en nyere 320i t sommer, tenker 95-96 e36!

Anbefalinger?

Klarer du å dra den til turtallsperren på 2. eller 3. gir med litt belastning (oppoverbakke)?

Visst ikke kan det være kamakslingen som er slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kamakslingen? trur faktisk dn e slit, da tenker du på hele pakka med hydr løfter osv... de hører jo sammen...

Har jo ventil plapring på bilen så... feilen ligger vel der da?

Så du mener vis æ bytter ut kamakslingen alt det der så blir det mye bedre pådrag med mindre turtall??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kamakslingen? trur faktisk dn e slit, da tenker du på hele pakka med hydr løfter osv... de hører jo sammen...

Har jo ventil plapring på bilen så... feilen ligger vel der da?

Så du mener vis æ bytter ut kamakslingen alt det der så blir det mye bedre pådrag med mindre turtall??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utvekslingen som utgjør slikt. Ikke om motoren er en "turtallsmaskin" eller ikke. En viss sammenheng kan det jo ha, men allikevel. Hvor er turtallssperra på Primeraen?

Video av speedometer/turteller på min E36 320iA:

http://milk.no/crap/IMAG0045.AVI (1.3MB - desverre uten lyd)

Ser at den har grei hastighet på toppen av 1. og 2...

oi

hvordan får du turtallern ned til bånn så fort,tror min ikke går mer enn 5500 eller er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utvekslingen som utgjør slikt. Ikke om motoren er en "turtallsmaskin" eller ikke. En viss sammenheng kan det jo ha, men allikevel. Hvor er turtallssperra på Primeraen?

Video av speedometer/turteller på min E36 320iA:

http://milk.no/crap/IMAG0045.AVI (1.3MB - desverre uten lyd)

Ser at den har grei hastighet på toppen av 1. og 2...

oi

hvordan får du turtallern ned til bånn så fort,tror min ikke går mer enn 5500 eller er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener vis æ bytter ut kamakslingen alt det der så blir det mye bedre pådrag med mindre turtall??

Hvis kamakslingen og vippearmene er slitte, vil du nok få deg en positiv overraskelse hvis du bytter disse delene.

Hva med å ta av toppdekselet og se etter om de aktuelle delene virkelig er slitte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...