Gå til innhold

Norsk E39 M5 01mod i 310km/t


Gjest
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, ASC+T bruker bremsene også, men jeg har hørt at det er en viss forskjell på hvordan ASCen og DSCen kontrollerer ABS-systemet. Er ikke sikker på hva som er forskjellene...

Lurer på om at hovedeffekten av det er at ASC ikke bruker bremsene før etter den har forsøkt å stoppe hjulene ved å bremse motoren, og da kun til å bremse hjulet/hjulene som spinner, mens DSCen nok bruker bremsene aktivt på alle fire hele tiden... Men det er bare spekulasjoner fra min side...

Jeg tror det er noe i det du sier der. Jeg har også hørt om disse to forskjellige måtene. Det å bremse selve hjulene og det at den kutter motorkraften, men kan ikke si jeg vet hvilket system som har hva.

ASC+T er vel Anti Spinn Control + Traction (virker som dette er det vanlige ASC systemet med en tilleggsfunksjon). DSC er vel Dynamic Stabilety Controll (dette kom vel etter ASC+T, tipper dette kanskje er den der den bremser på hvert enkelt hjul for å gjennopprette balansen)

Men dette er bare tipping fra min side. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fra www.bmw.no/teknisk/ :

ASC+T (Automatisk stabilitetskontroll + Traction) forhindrer at drivhjulene bak spinner, og sikrer best mulig veigrep og kjørestabilitet. Hvis det er tendens til hjulspinn, for eksempel ved igangkjøring eller ved akselerasjon ut av en sving, reduserer motorstyringen drivmomentet. I tilfelle dette ikke er tilstrekkelig, bremses hjulet, eller hjulene, som spinner automatisk, til veigrep igjen er opprettet. Når ASC+T griper inn i kjøringen, varsles føreren av en blinkende kontrollampe i instrumentpanelet. Noen ganger kan det hende at du har behov for hjulspinn, for eksempel dersom du må "gynge deg fri". Derfor kan ASC+T kobles ut etter ønske. ASC+T er et ypperlig hjelpemiddel for fremkommelighet, særlig på glatte norske vinterveier.

DSC III (Dynamisk stabilitetskontroll) er standard på alle BMW modeller bortsett fra 520d. DSC integrerer alle andre systemer, som ABS og ASC+T , og forhindrer allerede i utgangspunktet tendensen til skrens. DSC foretar en aktiv regulering av motorstyringen og sørger dessuten for at hvert hjul bremses individuelt etter behov slik at bilen stabiliseres i løpet av noen få millisekunder. Likevel kan ikke systemet oppheve fysiske lover. Det er fortsatt bilførerens ansvar å tilpasse kjøringen etter trafikk- og veiforhold.

I tillegg har BMW også:

DBC (Dynamisk bremsekontroll) er et elektronisk styrt system som reduserer bremsestrekningen for din BMW (DBC er integrert i DSC). En datamaskin registrerer med en gang hvis bremsepedalen betjenes raskere enn vanlig og konkluderer med at en nødsituasjon har oppstått. Trår du raskere på bremsepedalen enn den normalverdi som er lagret i styreenheten, aktiveres DBC automatisk. Styreenheten tar i tillegg hensyn til bilens hastighet og bremsenes slitasjenivå. Datamaskinen er dessuten koblet sammen med de andre kjørereguleringssystemene ABS, ASC+T og DSC. Hvis du altså i en kritisk situasjon trår raskt, men ikke med full kraft på bremsepedalen, bygger DBC i løpet av brøkdeler av et sekund opp maksimalt bremsetrykk, slik at bremselengden for din BMW blir betydelig redusert.

CBC (Cornering Brake Control) er en videreutviking av ABS bremser, og gjør det enklere å bremse kontrollert og sikkert også i kurver. CBC forhindrer oppbygging av bremsetrykk til indre bakhjul ved oppbremsing i en kurve slik at bilen ikke overstyrer, men holder stø kurs.

Regner med at alle vet hva ABS er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så er det egentlig det samme om det står ASC eller ASC+T?

Jeg tror det. På knappen i midtkonsollen står det vel bare ASC, men den korrekte forkortelsen er ASC+T. Jeg har ihvertfall antispinn (Traction) på min E46, og det står bare ASC på knappen. Stabilitetskontrollen innebærer at det er vanskelig å få bakhjulsskrens, siden bakhjulene ikke vil spinne med dette systemet innkoblet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det. På knappen i midtkonsollen står det vel bare ASC, men den korrkekte forkortelsen er ASC+T. Jeg har ihvertfall antispinn (Traction) på min E46, og det står bare ASC på knappen. Stabilitetskontrollen innebærer at det er vanskelig å få bakhjulsskrens, siden bakhjulene ikke vil spinne med dette systemet innkoblet.

Ja så det stod ASC+T på en E36 Coupe en gang. Husker ikke helt hva slaks motor og hvilken modell det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ser det er gammel post, men siden dette er første meldingen, så må jo starte et sted :)

I m5'en heter det DSC, for ordens skyld. CBC fungerer utmerket på bane (og vei), selv om den kan overreagere litt å legge bilen skjevt et lite øyeblikk om det er store ujevnheter. DSC kan som nevnt skures av (er en stor gledesdreper når den er på) men CBC tror jeg står på hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

BMW-Coupe:

Man får faktisk ingenting perfekt med DSC på, selv 4 til 5 gir kommer den å plager deg...Hva gjør vel litt "hjulspinn" i 220 ? :)

Tipper at man taper flere sekunder 0-hva-enn med DSC på, siden den er alt for ivrig med å "begrense" hjulspinn. Men den er et fint sikkerhetsnett på glatt føre, og sparer deg for mye dekkslitasje ved regn ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...