Gå til innhold

Designsjef Chris Bangle på vei ut av stolen hos BMW?


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

I følge AutoExpress er Chris Bangle på vei ut av sjefsstolen i designavdelingen til BMW. Ryktene sier at det vil skje snarlig etter at BMW har lansert den nye 1-serien. Noe som er planlagt til sommeren.

Tro om det er mange som jubler dersom dette viser seg å være sant? \:D/

Vi må allikevel leve med Bangle-design en stund til, for 3-serien som kommer i 2005 ser ut til å gå i samme stil som det andre han har kommet med...

Men, på tross av all kritikken så må jeg si at jeg har sansen for Z4 og 5-serien. Femmeren har visse kosmetiske problemer, men er generelt en pen bil. Håper bare de finner en god erstatter, en som fortsatt tør å gjøre ting annerledes. Det er gørr når alle bilmerker ligner på hverandre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Vince Black

I motsetning til de fleste på dette forumet er jeg glad for Chris Bangle kom inn i sjefstolen for designavdelingen, og like glad for å se at han er på vei videre inn i sjefsrekkene når det gjelder BMW Design. Personlig synes jeg at E39 var gammel da den kom, selv om dette er en fantastisk bil å kjøre. E60 er det absolutt ingen feil med! Det er en rå bil med et spennende design. Tror også at de fleste av dere kommer til å holde kjeft når dere ser 1-serien.

VB!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, Bangle har gjort mye bra. Selv liker jeg alle bilene han har vært lederen for med unntak av 6-serien. Den blir jeg bare ikke klok på, og håper det endres når jeg ser den i real life.

Z4 og E60 er nydelige biler, selv om de kunne gjort en bedre jobb med bakenden på E60.

Men Bangle har også gjort mye tragisk. Å skyte så *totalt* skivebom på f.eks bakenden på 6-serien og 7-serien er bare for dårlig hos en produsent som BMW. Det er ikke snakk om en motesak heller.

Skikkelig design består nemlig kun av elementer som fryder øyet over hele linjen, enten det er mote nå eller var mote for 50 år siden. Alt stemmer bare. Ingenting som tiltrekker seg øyets oppmerksomhet fordi det rett og slett bare ikke passer inn, eller er direkte stygt.

Det er der Bangle bommer. Han ødelegger ellers nydelige design med noen hårreisende elementer som tar hele oppmerksomheten, og dermed ødelegger for resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vince Black

Tror du må ta en titt eller prøvetur med 645Ci ja. Å sammenligne 6 serie og 7 serie hekken er virkelig skivebom. 7 serie designet er ikke like pent statisk, men å se syveren på veien er en fryd for øyet. Må selvfølgelig ha rett farge, riktige felger og for all del ikke gule blinklys (dette er det de konservative tyskerne som tviholder på)

Formspråket til BMW må videre og det har Chris Bangle gjort noe med. Han har forvandlet BMW fra å være en konservativ kjedelig og sportslig bil til en kontroversiell spennende og sportslig bil.

Kan jeg spørre hva som er feil med bagasjelokket på E60? Er det en liten ting jeg personlig kan påpeke på bilen så er det nyrene som ikke er særlige hissige på E60. Hekken derimot mener jeg er potent og sint.

VB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må ta en titt eller prøvetur med 645Ci ja. Å sammenligne 6 serie og 7 serie hekken er virkelig skivebom.

Når fikk prøvetur noe med designet å gjøre? ;-)

Den ser ut som en strandet hval. Og å sammenligne hekkene er *langt* fra skivebom. Begge to har nøyaktig samme mal. Lokket over lyktene, lyktene innskrådd osv.

7 serie designet er ikke like pent statisk, men å se syveren på veien er en fryd for øyet. Må selvfølgelig ha rett farge, riktige felger og for all del ikke gule blinklys (dette er det de konservative tyskerne som tviholder på)

Der bommer du også litt. Amerikanerne er helt ville etter oransje (eller amber) blinklys. Nesten alle biler der borte har hvite/blanke blinklys fra fabrikk, og har hatt det i mange år. De vil ha oransje blinklys for å skille seg ut. For eksempel til Chryslere er de helt sprø. Eksportmodellene har amber blinklys, og US-modellene har blanke. US-forhandlerne har *ikke* lov til å bestille eksportdeler, så folk må bestille fra Europa. Og det er sinnsykt dyrt. Husk at BMW satser stort på det amerikanske markedet. Og med 290 millioner mennesker bare i USA så er det forståelig. Det er et enormt statusdrevet og kjøpekraftig marked!

Kan jeg spørre hva som er feil med bagasjelokket på E60? Er det en liten ting jeg personlig kan påpeke på bilen så er det nyrene som ikke er særlige hissige på E60. Hekken derimot mener jeg er potent og sint.

Det en 4-dørs Porsche 911 med pålimt bagasjelokk. ;-) (mens 6-serien er en forstørret 911 med pålimt bagasjelokk)

Måten bagasjelokket stikker seg ut på gjør at det ser ut som det faktisk går oppover bak den siste akslingen...

Men som sagt - det er viktig å merke seg at jeg liker godt E60. Har egentlig vært solgt fra første stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det en 4-dørs Porsche 911 med pålimt bagasjelokk. ;-) (mens 6-serien er en forstørret 911 med pålimt bagasjelokk)

Hvilket skulle være bevist:

E60_4d_rs_911.jpg

:lol:

Det hører med til historien at jeg slett ikke er flink med billedbehandlingsprogram, og i dette tilfellet prøvde jeg ikke engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo da viktig å nevne at Chris Bangle ikke er sparket fra BMWs designavdeling - han er tvertimot sparket oppover i systemet!! #-o

Han vil nå få et overordnet ansvar for design i BMW Group, som omfatter BMW (biler), MINI og Rolls Royce. Han som overtar heter Adrian van Hooydonk og utviklet faktisk eksteriørdesignet på dagens 6- og 7-serie. Hvor skal dette ende? :roll:

Ja, gr, jeg vet du vet dette, men det kunne være greit å ta et lite resyme på dette forumet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik, Vince nevnte faktisk at han stiger i gradene i det første innlegget sitt. ;-)

Og i tillegg til forsøk på 5-serien, så har man bildene av 6-serie som jeg lekte meg litt med:

Original:

645ci_05.jpg

2 x Photoshop:

Image1.jpg

Image2_001.jpg

Det er jammen en annen bil uten hvalhalen... Virker som Bangle fikk en *klaskipanna*-opplevelse og skjønte at han faktisk hadde tegna en stor 911. Så han måtte rett og slett bare forsøke å skjule det, og klemte på bagasjelokket etterpå... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...