Gå til innhold

Soting.


gravity-
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å sote min bakrute, siderutene bak, samt siderutene i baksetene. Hvordan/med hva gjør man dette på beste/rimligste måte?

Jeg er klar over at det beste er å få folk som kan dette ta seg av slikt, men er det mulig å gjøre det selv, og til en grei pris

Noen kommentarer? :?::idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

soting koster en hundreslafs eller to... det kan du gjøre selv ganske enkelt! Du kan jo kjøpe håndboken til bmw, finner du på blant annet autospar.no :D

Der kjøpte jeg ihvertfall den...

Her finner du alt fra reparing til fjerning av fronterspoiler og mm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som Rons sier absolutt mulig å gjøre selv, og da til en billig penge. Det skal nok godt gjøres at resultatet blir like bra som når det gjøres profesjonelt med dyr film, men tar man seg god tid og jobber i godt lys blir det absolutt akseptabelt.

Skriver like godt en "howto" jeg. ;-)

Hva: Toning av vinduer

Tidsforbruk: ~10-30 min per vindu, alt etter ønsket resultat...

Kostnad: 50-100,- per 1x0.8 meter

Verktøy: Spruteflaske, vann, et par dråper Zalo, skalpell/barberblad*, plastskrape*

Kjøpes: BilXtra, Biltema, Torshov Bilrekvisita, m.fl.

Formål: Tøffere utseende, begrense innvendig oppvarming på sommertid, begrense blending mm...

* Inkludert i BilXtras pakker med film.

Jeg kjøpte film hos BilXtra (BMWCCN-medlemmer får 10-15% rabatt) i Hillevåg (Stavanger) for 220,- eller noe i den duren. Det var vel 4x0.8 meter eller noe slikt, og dermed nok til alle fire siderutene på Chrysleren. I pakkene fulgte det med skalpell og plastskrape. Et par-tre dråper Zalo ble sprutet oppi en tom JIF spruteflaske, som deretter ble fyllt opp med vann.

Da film og alt lå klart i bilen trilla jeg den inn i godt opplyst garasje, snudde en stor pappeske opp-ned og bretta ut filmen oppå den (papp skader ikke filmen og er fint å skjære på...).

Målte litt og skar så til en passende størrelse til det første vinduet på agendaen. Etterpå dekka jeg til de elektriske bryterne i døra med et håndkle og spruta vinduet dassvått med Zalo-vannet.

La så den utskårne filmen med "filmsiden" (den som skal på vinduet) ned mot pappeska. Satte så en tapebit på hver side av filmen og dro det tynne plastlaget av filmen (det var faktisk vaanskelig å skille den filmen jeg hadde uten tape).

Spruta så masse Zalo-vann på filmens klebeside og kleisa den på vinduet (pass på så den ikke bretter seg, da kan du få stygge merker). Så justerte jeg bare filmen ned mot pakningene i døra (er bare å dytte i filmen).

Så begynte jeg å klemme ut vannet (og luftbobler) med plastskrapen fra midten og utover i alle retninger. Når jeg følte den satt nok brukte jeg skalpellen og skar av den overflødige filmen og gikk så over igjen med plastskrapen for å få det perfekt. Deretter var det bare å fortsette med neste vindu... ;-)

Nå skal det nevnes at tilpasning er en del enklere på Chrysleren min enn hva BMW-eiere vil oppleve. Den har nemlig ikke rammer rundt vinduene i dørene, på tross av at det er en sedan. Og siderutene bak er dessuten ikke oppdelt i to, men er hele.

Tips 1: Pass på at du har på nok såpevann, både på filmen og rutene. Jo mer såpevann jo lettere er det å justere filmen!

Tips 2: Pass på å ha godt lys. Den ene pakken jeg fikk inneholdt feil farge film (og var det første vinduet jeg la på), så jeg fikk ny film og la på film om igjen på det vinduet, da på veien utenfor her, i mørket. Det ble ikke veldig bra...

Tips 3: Hvis du får det til, legg gjerne den blanke plasten du drar av filmen mellom plastskrapa og filmen når du presser ut vann/luft mot rutene. Det er ikke essensielt, og er litt vanskelig før filmen sitter skikkelig (sikkert greit å være to..), men da slipper man masse bittesmå striper på filmen. Det viser neppe til vanlig, men i solskinn vil man kunne se det innvendig. En annen mulighet er å erstatte plastskrapen med en is-skrape med godt gummikant på...

Tips 4: Dersom vinduene du skal sote er veldig buede er det lurt å dele opp filmen i flere strilmer, men det kan bli vanskelig å få til. Produsentene av filmene foreslår at man skjærer filmen på langs og legger skjøten(e) på en varmetråd (dersom bakrute) for å skjule skjøten(e)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hørt rundt på pris for proff.soting. Prisen varierer fra 5-6000,- til min stv. Da er ikke front og sideruter framme medregnet. Disse filmene tåler skikkelig juling og er tiln.ripefri. ](*,)

Har lagt film fra bilxtra og lign. på tidligere biler. Disse filmene er lette å legge, men blir lett oppripet. I tillegg er de ikke elastiske, og må som nevnt av gr skjøtes om vinduene er buet. Det er greit på avstand, men jeg ville nok ikke vurdert dette på en eventuelt gjennomført bil. Filmen er ikke gammel før man ser riper igjennom sollyset. Det er ikke akkurat lekkert! #-o

Billigfilm tenker jeg koster fra ca.100,- pr m2

Proff film ligger vell på ca.5-600,- pr m2

De som driver med dette "sliper" også overgangen fra filmen, slik at det nesten blir umulig å se at det ikke er orginalt. Det er dyrt, men jeg tror jeg kommer til å koste på meg dette til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJøpte film fra cd cardic, billig,men kanskje ikke beste kvaliteten men har holdt helt fint, 3 uker siden jeg satt d på! :D

Blir nok en del vanskeligere å sette det på bmw"en som gr sier, jeg og noen kompiser tok vinduet løs, begge sidan bak, litt av en jobb, men har jo kjøpt reprasjons-tuning bok fra autospar, der står alt som trengs å vite :D

Jeg har heller ikke elektriske vindushevere, kanskje det blir litt mer vanskeligere med el-vindu, men alt står i den boka...

Kan legge inn en forklaring her senere vis det er av intres :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å sote rutene mine jeg også!Blir vel ikke så vanskelig å gjøre dette på cabben? Når det ikke er kant på noen av rutene og ikke noe tak i veien! Litt vrient å få tatt bakruta,noen som har noen ideeer eller??tror ikke film er helt greia der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...