Gå til innhold

Lykter


yxor
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en BMW E36 fra 1992. Frontlyktene har fått litt medfart opp gjennom årene, steinsprut og sånt, men det virker også som om det er skitt og støv på innsiden av ytterglasset som dekker de to lyskasterne. Kan man demontere deler av lykta for å fjerne dritten, eller er det best å bytte hele greia (dyrere da)?

Lurer også på den beste oljen for å hindre ventilklikking, og hva som er det beste luftfilteret til BMW. Hvor dårlig er biltema sitt egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på den beste oljen for å hindre ventilklikking, og hva som er det beste luftfilteret til BMW. Hvor dårlig er biltema sitt egentlig?

Jeg kjøper alltid originalt oljefilter, uansett bilmerke. Det er såpass billig del uansett.

Er det kun på kald motor du har problemer med ventiltikking, eller hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Leste olje, og rett etterpå fulgte noe filterpjatt, da ble det oljefilter i mitt hode. Bra jobba. 8)

Oh well, for luftfilter gjelder egentlig det samme. Har alltid kjørt originale luftfilter også. ;-)

Men for all del, K&N funker nok det, både som konfilter og innsatsfilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man må tenke på mht K&N er at siden det slipper gjennom mer luft så slipper det også gjennom mer dritt. Ifølge de som har prøvd slike filter så ser man tydelig forskjell på oljen ved oljeskift etter å ha kjørt med slik filter kontra hvordan oljen ser ut etter bruk av standardfilter. Vet ikke om K&N koniske er verre enn K&N innsatsfilter. En annen ting med konfilter er at luften som tas inn kan være varmere enn når man bruker originalfilter og filterboks. Det er en ulempe.

gr: Så du smileyen jeg brukte i forrige innlegg? Den og @.gif kan jo kanskje inkluderes i din "samling" også? Har funnet de på http://linux.funkweb.no/diskusjon/posting.php?mode=smilies

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en BMW E36 fra 1992. Frontlyktene har fått litt medfart opp gjennom årene, steinsprut og sånt, men det virker også som om det er skitt og støv på innsiden av ytterglasset som dekker de to lyskasterne. Kan man demontere deler av lykta for å fjerne dritten, eller er det best å bytte hele greia (dyrere da)?

Ytterglasset er bare festet med klips. Er lett å ta av, men du må demontere lykten først.

Jeg demonterte hele lykten og vasket ytterglasset, innerglasset og reflektoren med vann og Zalo. Lysene ble utrolig bra etterpå, anbefales på det sterkeste.

Jeg har en E36 Compact og denne har litt andre lykter enn de andre E36'ene. Jeg tror ikke det er alle lyktene som lar seg demontere helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror sannsynligheten er stor for at jeg holder meg til originalt luftfilter, da man ikke oppnår så mye mer med KN uansett. Men får se....

Skal forsøke å demontere og vaske lyktene. Har sett noen klips som virker å være løsningen, men det virker som om glasset kanskje er limt i tillegg...

Takker for tipsene

-yxor-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan være gøy med konfilter er at du får ganske fin lyd.

Er en i BMWCCN her i området som har en E46 318i med et eller annet konfilter og helt originalt eksosanlegg, og jeg er overbevist om at det har gjort mye med lyden på den bilen. Trodde han hadde gjort et eller annet med eksosanlegget jeg. Tror forresten det er pipercross-filter han har.

Angående ventiltikkingen så kan det hjelpe med tynnere olje. Rett og slett fordi den kommer lettere rundt i motoren ved start og får begynt å smurt opp delene. Siden det er kun på kald motor tenker jeg...

Men jeg kjører på Castrol RS 0w-40 (149,- eller 159,-/liter) og det utgjorde liten forskjell på min. Den høres fortsatt ut som en dieselmotor på kaldstart. Har egentlig sluttet å bry meg så fælt om det nå...

Ellers skal Esso Ultron (helsynt) visstnok være bra mot ventiltikking. Tipper egentlig alle de dyrere helsyntetiske bør funke, Castrol SLX/RS/TWS, Mobil 1, Shell Helix Ultra etc., men ikke stol på at det forsvinner selv om du kjøper dyr olje. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...