Gå til innhold

Prosjekt: Koble til bærbar mp3 spiller i e39 - Del 1


Anbefalte innlegg

Innledning:

Som noen kanskje har fått med seg, så har jeg prøvd å finne alternative løsninger til å bytte den orginale Reverse RDS med kassett, til en med CD. Jeg fant fort ut at det blei dyrt, siden man må bytte hele greia til Business CD.

Her kan de som gidder lese om diskusjonen på hva slags muligheter som jeg fant ut av.

Utstyr:

Jeg valgte å kjøpe en FM modulator fra Bilradiospesialisten. Den kosta 315,- og porto er gratis hvis du betaler med Visa. Jeg trengte også en audio-kabel (phono til mini-jack), men dette hadde jeg fra før (50,- hos elkjøp).

Så var det installasjonen:

DSCF0003.JPG

Her ser vi hvordan FM modulatoren ser ut.

Først jeg måtte gjøre var å ta ut spilleren. Da tar du av volumknappen. Og med en liten skrutrekker som du stikker inn i det hullet du ser der, så utløser du festemekanismen i spilleren, og det er bare å dra den ut.

Jeg ville først teste om det i det heletatt funker. Så jeg valgte å koble alt til en gang først, uten å legge opp ledninger osv. på plass. Jeg koblet så antenneledningen gjennom FM modulatoren, og kobler til strøm og mp3-spiller med en midlertidig løsning.

DSCF0001.JPG

Her er et bilde av testforsøket.

Alt fungerte strålende. Det blei klar og fin lyd. Når FM modulatoren står på så blir det veldig dårlig signal på radiokanalene, men siden det er en av/på knapp så er jo ikke dette noe problem. Radiosignalene blei ikke noe dårligere enn vanlig når boksen var skrudd av.

Da var det bare å få lagt opp alt av ledninger osv.

DSCF0004.JPG

Jeg fant en genial plass til boksen, bak klimakontrollen var det så perfekt plass at jeg ikke trengte å feste den.

Jeg la audiokabelen og av/på knappen ut det hullet som ligger bak den korte pyntelista som er mellom rattstammen og midtkonsollen. Dette blei en slags midlertidig løsning til jeg finner ut hvor/hvordan jeg kan feste mp3-spilleren og av/på knappen.

Da var det bare å smelle inn med spillern igjen og jeg var ferdig for nå.

DSCF0006.JPG

Her har dere det "ferdige" resultatet.

Hvis det er noen som har noe forslag til hva/hvor jeg kan gjøre av mp3-splleren og av/på nappen, så er jeg takknemmelig for tips.

Håper noen andre enn meg har nytte av dette.

PS. det er sikkert mange skrivefeil, men det driter jeg i :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Glimrende at du tok deg tid til å skrive dette, hadde bare alle gjort det med alt de gjør hadde vi hatt komplette howtos på alt. Og det var ikke mange skrivefeil heller, så no worries. ;-)

Det med plassering av spilleren og knappen kan nok skape litt hodebry ja... Hva med å skaffe en PDA-holder (finnes mange universalholdere) som du setter MP3-spilleren i? Da kan den stå i nabokanalen til mobilholderen.

Og hva knappen angår så kunne du prøvd å få tak i en original BMW-knapp (med rette funksjonen for modulatoren) og felt den inn nedenfor klimaanlegget, ved siden av ASC-knappen. Det burde kunne se bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med plassering av spilleren og knappen kan nok skape litt hodebry ja... Hva med å skaffe en PDA-holder (finnes mange universalholdere) som du setter MP3-spilleren i? Da kan den stå i nabokanalen til mobilholderen.

Og hva knappen angår så kunne du prøvd å få tak i en original BMW-knapp (med rette funksjonen for modulatoren) og felt den inn nedenfor klimaanlegget, ved siden av ASC-knappen. Det burde kunne se bra ut.

Det som er med den mobilholderen er at den ikke passer til mobilen min engang så jeg hadde kanskje tenkt å sette mp3spilleren der, men det er med handsfree så jeg ville sjekke om jeg kunne få ny holder men forsatt bruke resten av de handsfree utstyret.

Hvis ikke så river jeg vekk hele dritten, det ser ut som å ha vært et mye knot å legge opp.

Det du sier med knappen var jo et knallforslag. Dette må underskes nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er med den mobilholderen er at den ikke passer til mobilen min engang så jeg hadde kanskje tenkt å sette mp3spilleren der, men det er med handsfree så jeg ville sjekke om jeg kunne få ny holder men forsatt bruke resten av de handsfree utstyret.

Det du sier med knappen var jo et knallforslag. Dette må underskes nærmere.

Den handsfree'en du har passer til Nokia 5110/6110/6150/6210/6310/6310i/7110. Enkelte Nokia HF-enheter er slik at man kan kjøpe ny holder og bruke resten, andre er det ikke. Hvilken telefon har du? Et alternativ er å kjøpe en brukt tlf på QXL og anskaffe tvillingkort.

Jeg støtter gr sitt forslag med knapp. Hadde ikke han allerede skrevet så hadde jeg gjort det nå, Biltemaknapper o.l. hører hjemme i Volvo 240, ikke E39! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den handsfree'en du har passer til Nokia 5110/6110/6150/6210/6310/6310i/7110. Enkelte Nokia HF-enheter er slik at man kan kjøpe ny holder og bruke resten, andre er det ikke. Hvilken telefon har du? Et alternativ er å kjøpe en brukt tlf på QXL og anskaffe tvillingkort.

Jeg støtter gr sitt forslag med knapp. Hadde ikke han allerede skrevet så hadde jeg gjort det nå, Biltemaknapper o.l. hører hjemme i Volvo 240, ikke E39! :D

Har en Nokia 6800.

Er enig med det at biltemaknapper hører til i Volvo 240, og ikke E39. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...