Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens,

Jeg trenger masse tips om en 1995 BMW 320iA coupe. Har funnet en bil som har gått 138 kkm med ALT utstyr. Jeg har ikke mye erfaring med denne typen bil og lurer på hva som vi må være på spesielt utkikk etter. F.eks rust, mekaniske svakheter med motor, drivverk automatkasse osv. Bilen har vanlig automat, ikke Tiptronic type. Vet at denne modellen er veldig bra kvalitetsmessig, men det er greit å få noen tips fra ekte BMW entusiaster!

hilsen

Stjerneglis

Skrevet

Har vært borti at diverse foringer i baksrillingen har hatt en tendens til å bli slitt ved den km standen der, men kommer vel litt ann på behandling og hva slags veier bilen har rullet på.

Jeg også sett noen som har hatt tendens til olje svetting under gearkassen.

Men hvis du tar en titt under, og kanskje kjører bilen på en litt humpete vei vil du nok få sjekket dette. Da vil du jo kunnet høre om det er andre ulyder i forstilling osv. Sjekk også at servicehefte er i orden.

Naf test eller lignende er jo også en ide vel kjøp av bil.......

Skrevet

Alltid ta naf-test da du ska kjøpe bil, da vet du va du kjøper :D

Vis dem finner eventuele feil og mangler, da kan du gå ned i pris eller be eiern å reparer feilen! vis ikke! NO DEAL!

Skrevet

Hadde selv en 320i 95 mod tidligere i ca 2 år,fungerte bra den uten noen særlige problemer,rust skal ikke være noe problem så sant tidligere eiere har stelt den bra.

Måtte skifte strammehjulet til registerkjede med det samme jeg kjøpte bilen,tror det er nokså vanlig og måtte gjøre det når bilen har passert 100"km.

Sjekk historikken på bilen,servicehefte osv.

Kjenner du noen med BMW kunnskap så ta gjerne med vekommende når du skal sjekke ut bilen.

Lykke til med bilkjøpet!

Skrevet

Rust:

Sjekk i underkant av bakluken, bak forhjulene på selve kanalene og generelt dører i underkant.

"Problemer":

Vanos kan være slitt. Lytt etter ulyder i hele turtallsområdet. Kjenner du "kakking" på det fremste dekselet? Kan være et tegn på at VANOS er slitt.

Foringer i bakstilling. Sjekk foringer generelt på hele bilen, til f.eks. NAF eller til en BMW forhandler (teknisk takst e.l.)

Ellers kan du ta deg noen søk på www.bmwccn.no 's forum. Der er det mange som har spurt samme spørsmål.

Skrevet

Jeg har hatt en E36 320ia som jeg kjørte fra 129k til 170k, så de tingene jeg var borti er kanskje relevante for deg. Det jeg kommer på i farten er:

- Bensinpumpe (ca. 3k)

- En ventildings til varmeapparatet (ca. 700,-)

- Mye dritt i skinnene som gjorde at takluka låste seg helt og ting gikk i stykker (ca. 1000-1200,- fordi vi gjorde det selv - BMW-forhandlerne kjøper ny brukt taklukekassett - ca. 4k)

- To automatkasser (noen laken)

- En styreenhet til automatkasse (ca. 8k)

- En hardyskive (et par hundrelapper?)

Pluss normale slitedeler som bremseskiver, klosser, plugger, olje og oljefilter etc., samt at jeg sikkert har glemt noe, men sannsynligvis bare småting.

Bilen var en fin opplevelse bortsett fra et h***etes automatkasseshow.

Først og fremst tror jeg styreenheten ikke var helt i orden, for kassen gjorde en del rare ting, men ingen fant utav det. Sannsynligvis var det den som gjorde at begge kassene tok kvelden. Den siste ble overhalt på garanti, og da kjøpte jeg ny styreenhet i tillegg. Virket som ting ble i orden etterpå, så da solgte jeg bilen...

Jeg tror uansett ikke du skal la deg skremme av denne historien. Det var mye om og men her, og jeg tror ikke dette er noe som er særlig normalt. Jeg var uheldig og havna blant noen idioter av noen bilselgere og mekanikere og alt ble bare tull. Mange rare faktorer spilte inn. Skrekkhistorier finnes det blant alle merker.

Kjør den og merk deg om det føles som den "henger" litt på 1. og 2. giret slik at bilen får et rykk, og test også kickdown. Ligg i 60-80 og tråkk pedalen kjapt rett i gulvet slik at den hiver inn 2. giret (er den skikkelig daffekjørt girer den kanskje bare til 3. - kassen er adaptiv og lærer seg kjørestilen til føreren), men merk deg da om den hiver opp turtallet og slipper ut slik at bilen hopper som en hare bortover. Det er ikke noe bra tegn... Den skal gire mykt og fint stort sett over hele linja, slik min omsider gjorde...

Har den komplett servicehefte? Hvis ikke kan du jo sørge for å få avlest feilkoder og se om det eventuelt ligger inne noe.

Ellers veldig bra bil. Det var den som vekket min BMW-interesse skikkelig... :)

Skrevet

Det er jo altid viktig at det ikke er mye rust.

Det andre er og skjekke bremser og eksos annlegg.

Og vis du har mulighet til og få bilen opp ppå bok så etter du har skjørt Den kan det være greit og se etter mulig lekkasjer.

Ellers så kan det bli en ganske så fet bil vis du ligger et kroner i den.

Remote

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...