Gå til innhold

Forstillingsproblemer (?)


P.I.B
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har i en stund hatt en svak risting i rattet på min E36 Touring. Dette har nå blitt litt værre og jeg hører samtidig en rytmisk "donk donk" lyd som jeg mener selv kommer fra høyre sia på bilen (foran). Denne lyden forplanter seg i golv og ratt. Spessielt merkbart på nylagt asfalt når jeg kjører rett frem og den høres litt værre ut når jeg svinger til venstre. Høres best i fart under 60 km/t.

Jeg bestemte meg da for å ordne dette så jeg fikk lånt meg en løftebukk. Der fikk jeg se at opphengskulen på høyre side var totalt utslitt. Jeg byttet derfor begge opphengskulene foran og trodde det skulle løse problemet men neida. Ble ingen forskjell. Ettersom jeg mente at donkingen ble værre når jeg svingte til venstre så trodde jeg da det var hjullageret som var gåent. Byttet derfor det også samtidig som vi sjekket foringene og reiv og sleit i forstillinga for å kjenne om vi fant noe slakke. Den kjentes helt fin ut men lyden/ristingen er der fortsatt....

Noen tips om hva det kan være??

Kan nevne at jeg kjører på 18" hjul som er "korrekt" avbalansert med senter-ringer som passer, er heller ikke bremsene/skivene som har noe kast da jeg ikke kjenner noe merkbar risting i bremsepedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Du har vel ikke bråbremst noen gang? Kan hende du har fått kast i dekket. En plass på dekket er blitt mer slitt enn resten. Burde jo ikke d egentlig når du sikker har abs da, men d er jo bare til og prøve med noen andre dekk fremme og se. Har nemlig d selv, og da er d bare til og sette fram dekka bak og spinne dem "bene" igjen,hehe... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rister det i rattet? Tatt hjulstillingskontroll?

Jepp. Rister litt i rattet ja. Hjulstillingskontroll er også tatt (2 ganger).

Ble tipset på BMWCCN forumet at det kunne være en felg som

ikke er 100% rund. Det kan vell stemme men jeg tviler litt på det selv da. Uansett så er det under 60 km/t det er mest merkbart. Merker ikke stort når jeg kjører fortere...

Må vell alikevell prøve å sette på noen andre felger i helga. Blir det jo bra da så er jo problemet løst. :lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bare teste å bytte plassering på felgene, og se om problemet forflytter seg.

Skal prøve det i helga eller over helga da jeg har lånt meg løftebukk igjen. Skal sjekke forstillinga en gang til også. Finner jeg ikke noe slakke da igjen så er jeg nesten sikker på at det er en felg som har fått en liten "skade". E36 har jo en ganske så følsom forstilling også når det gjelder felger og dekk så litt kast/bulk i en felg vil vell kunne kjennes ganske så godt. Må få sagt at dette er ikke noe stort problem. Det rister bare "litt" på ratte og jeg hører den donkelyden svakt når jeg kjører under 60 km/t på nylagt eller "fin" afalt.

Håper det er en felg som er gåen for jeg har muligens tenkt å bytte til 19" felger . I hvertfall så blir minimum nye 18" hjul til våren. Kanskje noen her kan anbefale meg noen felger? Det virker som du Gunnar har endel felger som triller rundt inni hodet ditt :D Eneste kravet jeg har er at det bør være blank/chrome kant på de slik at de står i stil med nyrene mine. Blir litt for tamme de felgene jeg har nå synes jeg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det rister i rattet og du har klunkelyd, men har byttet diverse i forstillingen, har jeg vært borti flere ganger at det er styresnekka / snekkene som har slitte foringer.

Er vell ikke styresnekke men tannstang på E36 men...

Har vært borti det jeg og men da har jeg som regel funnet slakke i tannstanga. Finner ikke noe slakke noen plass i forstillinga min etter at jeg byttet opphengskulene. Hvis det rister i rattet og det kommer klunkelyder så skulle det vell gå an å finne slakken? Forstillingen min virker helt "tight" og kompakt nå i hvertfall. Det er heller ikke noe klunkelyder når jeg kjører over fartshumper o.l

Skal forske litt på det over helga. Jeg har jo en nyoverhalt tannstang til E36 liggende også. Må vell finne ut av det skal du se... og takker for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte bakhjulene foran og forhjulene bak i dag. Da kom i hvertfall den donke lyden bort :) Det ble også mindre risting i rattet. Så det må vell være en felg som har litt kast eller er urund. La ikke merke til det i avbalaseringsmaskina men hvis disse forstillingene er meget følsomme for slikt er det vell lite som skal til.

Jeg dro etterpå for å avbalansere forhjulene for å se om jeg kunne få ristingen i rattet helt bort....det skulle jeg da ikke ha gjort for det ble mere risting i rattet etterpå. Tror det kommer av at han fyren som avbalaserte de ikke var nøye nok. Må vell avbalansere de på nytt igjen over helga men da til noen som kan det de driver med :-) Tror problemet er løst og takker for hjelpen. God Helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott da, PIB! :)

Alltid herlig å få løst slike ting. Avbalanseringen bør du bare kreve at han skal gjøre om igjen til det sitter. Gratis.

Vi har kanskje diskutert det med avbalansering tidligere, men min erfaring er ihvertfall at de sjelden er særlig nøye. Kommer de ned i 20g avvik er de godt fornøyde og går over på neste felg. De gidder rett og slett ikke å stresse med å få nær 0. Er ikke alle biler som er like følsomme på det der.. og ihvertfall ikke sjåfører..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er herlig å finne ut av slikt ja :) Typisk at mann tror det værste først men opphengskulene mine og hjullagrene måtte byttes uansett så nå er det i orden også :) Tenkte jeg skulle skifte tannstang i morgen bare for å se om det var den som gjore det. Tok for en gangs skyld det letteste først som da var å bytte om på hjulene. Problemet løst :) Jeg får jo utslett og blått snørr når det er noe galt med bilen som jeg ikke finner utav med engang sånn som i denne saken men nå er jeg frisk igjen :)

Angående avbalansering så er det mye rart ja. Må på Tempe Dekkservice i Tr.heim over helga å få avbalansert de på nytt. De har peiling i allefall. Sist jeg var der brukte de nesten en halvtime på to av felgene mine. Ikke for at det var så mye ubalanse men kunn for å være nøye. Sånnt liker jeg :)

Men uansett så blir det nok nye sommerfelger på meg om en stund. Nye 18" eller 19". Men det er så mye felger å velge i at det går helt i "surr". Har tilbud på noen ASA felger nå da med blank kant. Det er det jeg er ute etter så vi får se.... Tror det er slike felger som står på denne Volvoen (ombygd til AWD)

lk33.jpg

lk18.jpg

lk17.jpg

lk32.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at du fant ut av problemet P.I.B

Også kjekt at det ser ut som jeg hadde rett.... (måtte jo bare skryte litt her da.....)

Det er faktisk ikke riktig at E36'en er ekstra følsom for skjevhet i hjulene. Prøv bare å sette på slike hjul på en hvilken som helst type bil, og du vil garantert få samme problem. Vi får beskjed om at bilene er følsomme når det kommer på hjul med litt lite gummi, men det er jo egentlig hjulene som er følsomme, siden de blir veldig lite fleksible når de er brede med lite gummi.

Mine 18" felger er forøvrig enda til salgs, og jeg vurderer å selge dem sammen med 4stk Dunlop Sport Winter i dimm 225/40-18. Dette er piggfrie vinterdekk med ganske sportslige egenskaper.

Vil selvfølgelig lage en kjekk pris da...

Hvis det er interessant kan du bare sende meg en PM/mail, så kan vi snakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi. Har dere glemt meg? Jeg vil også ha 10 poeng. :D

Og Gaute, jeg tror faktisk BMWer generelt er ganske følsomme, og det tror jeg av en eller annen grunn har med bakhjulstrekken å gjøre. Vi hadde samme problemet en Peugeot 505 GTI. Der måtte hjulene balanseres på bilen. Alt annet var håpløst. Og med tanke på hvor lite nøyaktige dekkfolk er når de balanserer synes jeg det vitner om lite klager og i stor grad fornøyde kunder, mens jeg hele tiden hører om BMW-folk som må både en og fire ganger til balansering for å få bort risting. Kan vel tyde på at biler flest funker helt greit med litt ubalanse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...