Gå til innhold

Film av nye 3-serie på Nürburgring


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Han som kjørte kunne presse bilene ganske hardt, men det kom jo ikke som noen bombe. Det som var litt kjedelig var at de ikke tok rundetidene. Hadde vært gøy å se.

Det er ikke "kultur" for rundetider ved kjøring på Ringen. Dette er en slags uskreven regel som kom etter at det var en del dødsfall blandt vanlige "turister" som skulle ut å bevise hva de og bilene er gode for. Det tas rundetider når de kjører 24-timers løp, men da inkluderer de også Grand Prix banen i rundetidene. Ellers er det noen team som med jevne mellomrom gjør rekordforsøk, men det er altså ikke vanlig med rundetider når man kjører "standardbiler" (uten bur osv). Det fikk vi hvertfall beskjed om når vi var der på førertrening i august.

Han som var instruktør for vår gruppe har til daglig jobb som testsjåfør for BMW, og har nok mange tusen runder på Ringen, men han syntes ikke det var så interessant å snakke om rundetider ved testkjøringen. Han begrunnet dette med nettopp sikkerhet. Bilene de tester er vanlige landeveisbiler, og har ikke veltebur, og dermed kjører de med en viss sikkerhetsmargin. Ringen er en ganske ubarmhjertig bane å kjøre av på, siden det mange steder bare er 3-6m gress mellom alsfalten og et "monster-autovern". Jeg fikk førstehånds erfaring med dette på regnglatt bane da vi var der.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men rundetider er jo utvilsomt interessant for ens egen del. Det er slik man ser progresjon. Selv om man så klart også kan føle når man får det til og det går fort...

Det har du helt rett i Gunnar.

Men å kjøre max på Nordschleife er ikke særlig fornuftig på en vanlig dag. Rundt den banen er det jo åpent for enhver turist, inkludert BUSSER, MC og Jürgen Hattemaker. Ikke særlig gunstig å kommer i fullt driv (gjerne godt over 200) over en bakketopp, for så å få øyne på en turist som har stanset langs kanten for å ta bilder, eller en buss som kjører 50 km/t f.eks. Jeg hadde hvertfall vært enormt reservert hvis jeg skulle kjørt der under slike forhold. Og da kjører man med en god sikkerhetsmargin.

Hvis jeg skal gi alt på en bane, så vil jeg helst vite at det er flaggvakter som overvåker hele banen, slik at man kan få beskjed dersom det er en hindring eller glatt på banen.

Da vi var der kunne vi satse nesten fullt når det var frikjøring (noe det ble alt for lite av), men man ble stadig hindret av noen som kjørte saktere eller noen som man måtte slippe forbi (mest det siste for min del). Jeg fikk allikevel føle at jeg gav alt, siden vi ikke hadde mer enn et gitt antall biler på banen, og alle som kjørte var på samme kurset. Altså var det ingen som skulle stoppe i banen, med mindre det var uhell selvfølgelig. De som driver med rekordforsøk på banen leier jo hele banen den tiden de skal rundt, for å være helt sikre på at de ikke skal bli hindret av trafikk eller andres uhell. Med den mengden testing BMW driver på den banen, ville det blitt ekstremt mye mer kostbart å leie hele banen for dette formålet, og derfor ser man andre typer biler på de testrundene som blir filmet. Det hender selvfølgelig også at BMW leier hele banen når de har større testkjøringer. Og da tror jeg nok det blir diskutert rundetider, men de tidene holdes nok internt....

En annen ting er jo bilens oppsett. Når de kjører testrunder der med standard produksjonsbiler, laster de opp bilene med dukker i 75kg's klassen og bagasje opp til bilens tillatte vekt for å få såkalte realistiske veitester. Det er faktisk ikke vanlig at de kjører med tom bil slik som vi ville gjort dersom vi skulle ut på noen runder. (Klide: Michael Middelhaufe, testsjåfør og ingeniør i BMW).

BMW Motorsport kjører visst mer med tomme biler, for å teste banekjøringsegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke av de som dropper å lese innlegg fordi de er lange. Lange innlegg er som regel skrevet av en entusiastisk forfatter, og innlegg skrevet av entusiastiske forfattere er som regel interessant lesning. ;)

Og det var dette også, skjønner godt at du ville reservert deg litt, men ser man på filmene som ligger på nett fra "vanlig" kjøring på ringen, altså hverdagsgreier når alle kan kjøre inn på banen, så synes jeg folk lader rimelig hardt. Det gjelder jo også Ringtaxien med testsjåfører fra BMW + Sabine Schmitz i. De kan selvfølgelig banen inn og ut, men uforutsette situasjoner kan da oppstå for de også...

Selv må jeg si at det frister å gå til anskaffelse av bil jeg kan burifisere for å bruke den på bane. Er jo ingen erfaren banekjører, men føler liksom at det er en viss risiko. Det gjelder hard kjøring på vei og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo så inderlig godt at du leser det meste her på forumet Gunnar. Det er jo slik vi entusiaster ofte kan gjenkjennes.

Jeg er nok veldig feig når det gjelder satsing på Ringen i forhold til f.eks. Sabine. Men jeg har til nå da kanskje under 0,01promille av erfaringen hennes på den banen. Jeg skal hilse og si at ydmykheten fort tok tak i meg da jeg kjørte rundt der de dagene vi var der. Og etter å ha sittet på en god stund med herr Middelhaufe, ble jeg bare enda mer ydmyk. Det er bare alt for lite å gå på for meg til å kunne satse helt 100% rundt den banen på en vanlig dag. Problemet er jo at ikke alle er like ydmyke når de skal rundt der, og hvis det hadde blitt en kultur for å sammenligne rundetider, hadde dødstallene steget drastisk. Det er ikke ønskelig, for det ville kun ført til strengere regler på banen, og i ytterste konsekvens ville banen blitt stengt for "vanlige" biler. De som til daglig kjører mye der er veldig klar over dette, og har heldigvis fornuft nok til å holde evt. diskusjoner om rundetider på et veldig diskret nivå.

Det kan kanskje hende vi får litt rundetider av vår kjære bekjente Thorleif siden han har gått til innkjøp av en Tracy. Men jeg tviler vel på om han kommer til å diskutere dette noe spesielt på nett. Han har selv uttalt at han ikke bryr seg om rundetidene, men er der for å lære og ha det gøy. Skal bli spennende å høre neste gang jeg treffer ham, om han kanskje har noen historier å dele.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tidene man finner på nordschleife.no er for det meste med løpsriggede biler, satt under sikre omstendigheter, eller satt av "cowboyene" som ikke får tider under 10min. Tidene der er også veldig historiske, på en måte. Det er ikke mange tider fra i år f.eks. når man tenker på hvor mange som kjører der hver dag, så blir det ikke mange....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser hva dere skriver her, er dere vel, en helt annen plass enn "Der Grüne Hölle". Det er ikke noe problem og kjøre fort, under turistfart, en må bare bruke hode. Det å kjøre maks. ja det kan en vel bare under løp, og når en er først ut etter en ulykke på turisfart, eller under fri rundene på kurset.

Nå er jeg ikke en av de tregeste, kanskje heller en av de absolutt raskeste nordmennene som ferdes på denne banen og runde tider er som Gaute skriver det siste noe av dere får høre fra meg, siden det og ta tiden forstyrrer den som sitter bak rattet under den runden tiden blir tatt.

At Gaute har respekt er bare noe som automatisk kommer, siden denne banene er det ultimate, og den vanskeligste på denne kloden.

Tidsmessig tror jeg(har ikke tatt korrekt tid) er jeg vel rett under 8 tallet på BTG.

Tiden med GT'en er 8:22 BTG, det var en passasjer som klokket det, opp til ida, har jeg ikkke tatt noen tid, rundt nordsløyfa, men det er ikke mange som passerer, med CUP dekkene faktisk ingen har passert meg.

mvh

Thorleif Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...