sn|per Skrevet September 21, 2004 Share Skrevet September 21, 2004 Jeg har bestandig lurt på hva dette er for noe. Disse prøveskiltene som er av metall som blir brukt på nye biler. Hva er forskjellen på disse og vanlige prøveskilter? Hvem er det som har lov til å benytte seg av dem? Hvor får man tak i slike? Jeg ser flere som har brukt slik skilt på bilen sin i mange mnd/år. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 21, 2004 Share Skrevet September 21, 2004 Det er ikke lov å kjøre rundt på de skiltene til vanlig. Det skal fylles ut kjøreseddel og full pakke for hver gang de skal brukes. Tror kjøresedlene med tidspunkt og full pakke skal registreres hos Biltilsynet med jevne mellomrom, uten at jeg er 100% sikker på det. Fordelen med de skiltene er at de som regel har kasko og at de ikke koster noe per dag. Prøvekjennemerkene man kjøper på dagsbasis hos Biltilsynet har kun ansvar, og koster jo en smule (er det 250,-/døgn de er oppe i nå?). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sn|per Skrevet September 21, 2004 Forfatter Share Skrevet September 21, 2004 Hvem er det som kan bruke slike skilter da? Og hvor mye koster dem og hvor kan man evt. få tak i disse? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SE Skrevet September 21, 2004 Share Skrevet September 21, 2004 Kunn godkjente firmar som har lov til å leie vanlige pørveskilter. Må søke om det hos biltilsynet og de må gokjenne det. Er som regel bare verksteder og bilforettninger som får lov til å leie disse skiltene. Kjører du me de skiltene så tror jeg det er ca 10000 i egenandel (kommer ann på hvilket selskap du har). Og egenanndelen må betales inn uansett selv om det ikke er kaskoskade. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joppe Skrevet September 22, 2004 Share Skrevet September 22, 2004 Uansett, prøveskilter er vel egentlig ikke lov og kjøre med. Ettersom jeg har hørt er det bare til for og forflytte bilen fra et sted til et annet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SE Skrevet September 22, 2004 Share Skrevet September 22, 2004 Helt riktig. Kun for transport og prøvekjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 22, 2004 Share Skrevet September 22, 2004 Når man henter bil i utlandet kjører man på tollskilter inn i landet. Hvis han kjørte rundt på prøveskilter en uke etterpå, så betalte han nok for de, per dag. Og det er uansett ikke lov å bruke prøveskilt til vanlig nyttekjøring... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sn|per Skrevet September 22, 2004 Forfatter Share Skrevet September 22, 2004 En som bor her i distriktet har kjørt rundt med slike skilter til daglig i hvertfall 4-5 år..hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet September 22, 2004 Share Skrevet September 22, 2004 Billig det. Får jo fete biler 50-80% billigere.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RCS Skrevet Oktober 6, 2004 Share Skrevet Oktober 6, 2004 Jeg jobbet som bilselger. De prøveskiltene vi hadde fikk vi fra biltilsynet uten problem. Du må ha et registrert firma og et reelt behov. Som for eks frakt av bil ofte... Skiltene forsikres som en vanlig bil. Du kan velge om du vil ha kasko eller bare ansvar. Det er opp til han som har skiltene. Forsikrings summen blir litt høyere en normalt, men er overkommelig. Kjenner til lakkerere som har motorsykkler som er "papirløse" som de kjører på prøveskilt. Hvis de blir stoppet uten gyldig kjøreseddel blir skiltene inndrad og et gebyr må betales for å få disse ut igjen hvis jeg ikke tar helt feil. Så det er ingen vits i å drømme om tysk bil på prøveskilter med mindre man har et firma og er villige til å ta risken for å bli stoppet. Kjøreseddlene skal "arkiveres" i to år tror jeg det var. Biltilsynet kan forlange å få se kvitteringen på kjøreseddlene og har du da kjørt samme bil i 4år..... da har du et problem. En kjøreseddel er max gyldig i en dag. RCS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå