Drage Skrevet Oktober 19, 2004 Share Skrevet Oktober 19, 2004 Kor mange % motor volum kan vi gå opp på bilen før staten skal ha sitt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mooncab Skrevet Oktober 19, 2004 Share Skrevet Oktober 19, 2004 Trur staten tar sitt dersom du øker motoreffekten med 15% og oppover! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Oktober 20, 2004 Share Skrevet Oktober 20, 2004 Det er ingenting som heter "ombyggingsavgift". Det er noe som heter "OPPbyggingsavgift", men den gjelder for biler som er så radikalt bygget om at staten anser bilen som "ny" og dermed beregner en ny engangsavgift. Når vi snakker kun om økning av motoreffekt, er den avgiften staten tar for det hk/kw importavgift på effektøkningen. Vær også oppmerksom på at denne avgiften skal ha aldersfradrag iht bilens alder. Nå husker ikke jeg fratrekks satsene for dette, men de av forumets brukere som sysler litt med bruktimport av biler, kjenner sikkert til dette. Siden importavgiften på en bil går ned til null når bilen passerer 10 år, innebærer det at effektøkning ikke skal avgiftsbelegges på biler eldre enn 10 år. Men dersom man har ambisjoner om å gjøre dette på den lovlige måten må man for all del sjekke de andre og langt viktigere askpektene ved effektøkning på motoren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Oktober 20, 2004 Share Skrevet Oktober 20, 2004 Kor mange % motor volum kan vi gå opp på bilen før staten skal ha sitt? I utgangspunktet er vel null. Det er en variasjonsgrense på 5% på effekt fra produsent, men har ikke hørt noe om volum. På toll.no sin kalkulator teller hver eneste ccm. Siden importavgiften på en bil går ned til null når bilen passerer 10 år, innebærer det at effektøkning ikke skal avgiftsbelegges på biler eldre enn 10 år. Alderen på bilen er urelevant med mindre den er gammel nok til å bli veteran. Det er dato for førstegangsregistrering i Norge som er interessant når det gjelder statusendring (må altså være reg. *i Norge* før 1.1.1996). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drage Skrevet Oktober 21, 2004 Forfatter Share Skrevet Oktober 21, 2004 Bilen min er reg. feb 96, har tilbud på alt til ombygging til m5. Litt dumt visst eg må betale 100000 i avgift til staten etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Oktober 21, 2004 Share Skrevet Oktober 21, 2004 Da får du 90% bruksfradrag (blir noen tusen, men ikke 100...). Venter du et drøyt år med godkjenning sparer du sannsynligvis de kronene også. Det sies at den regelen skal bli en 10-årsregel.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drage Skrevet Oktober 21, 2004 Forfatter Share Skrevet Oktober 21, 2004 Ok Det visste eg ikkje om dei 10 åra. da er det berre og bygge om å vente med godkjenning. Tusen takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Oktober 21, 2004 Share Skrevet Oktober 21, 2004 I utgangspunktet, ja. Ellers er det skikkelig kalkulator for statusendring her: http://www.toll.no/bin/bilavgift Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mooncab Skrevet Oktober 22, 2004 Share Skrevet Oktober 22, 2004 Dette var sykt! Prøvde den kalkulatoren nå, jeg må ut med 250444 kroner for å bygge 520'n om til M5 3,8 348 hk Statens avgifter suger!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Oktober 22, 2004 Share Skrevet Oktober 22, 2004 Blir dyrt hvis du har bil som er nylig førstegangsregistrert i Norge ja... Min er førstegangsreg. i Norge i '97 en gang. Har ikke regna på min, men tror det ville blitt rundt 45k i avgifter for 3.8-literen (340hk). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drage Skrevet Oktober 22, 2004 Forfatter Share Skrevet Oktober 22, 2004 Ja staten vil ha sitt, eg berre ventar til feb.06 med og godkjenne bilen som m5 så er det gratis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Oktober 22, 2004 Share Skrevet Oktober 22, 2004 Ja, du har jo allerede 90% bruksfradrag, så et år til skulle vel gi 100%. At du har 90% allerede nå kan vel bety at du faktisk får 100% før feb. 06. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mooncab Skrevet Oktober 22, 2004 Share Skrevet Oktober 22, 2004 Ja staten vil ha sitt, eg berre ventar til feb.06 med og godkjenne bilen som m5 så er det gratis Ja det er noen som har det!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå