Gunnar Skrevet Oktober 27, 2004 Share Skrevet Oktober 27, 2004 Etter å ha brukt 15-20 minutter på å komme meg på veien i dag er jeg rimelig klar for å få liv i en motor/kupévarmer, men vil helst slippe unna billigst mulig. Har allerede hele ledningsnett fra Calix montert i bilen, så det hadde vært greit å få brukt det. Bare ledningssettet koster nemlig rundt 1000,-. Det jeg har funnet ut at jeg trenger er: - Varmekolben til blokka - Kupévarmer - En eller annen timer Jeg vet egentlig hva jeg vil ha av kupévarmer og varmekolbe, men det jeg lurer på er selve timersystemet. Såvidt jeg har funnet ut er timeren like dyr som alt det andre til sammen, for den ligger på rundt 2000,-. Hos Mekonomen snakka de om at de selv mente den beste løsningen var å bruke en sånn timerdings man kobler mellom bilen og ledningen man kobler til, selv om bilen står ute. Noen som har erfaring med å gjøre det slik? Finnes det vanntette slike dingser? Priser? Og sånn ellers; Noen som har erfaring med Calix? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hügel Skrevet Oktober 27, 2004 Share Skrevet Oktober 27, 2004 Har brukt en timer mellom tilkoblingsledning og stikkontakt i vegg i flere år. Dette er en timer som er beregnet på utendørs bruk, mener jeg ga ca. 200 oljedollar for den for 3-4 år siden. Enkelt og greit! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Oktober 27, 2004 Forfatter Share Skrevet Oktober 27, 2004 Det er en slik du stiller inn på klokkeslett? Hvordan fungerer det med selve kabelgreiene inn til bilen? Du ser, disse boksene med strøm i er låste, så jeg vet ikke hva slags støpsel/uttak som ligger inni der. Jeg vet bare at bilen har noe med tre pinner på, ikke som en vanlig jordet stikkontakt. Dette skulle visstnok være helt likt på Defa og Calix, men hvordan gjør man da med denne timeren? Timerne har vel bare vanlig støpsel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hügel Skrevet Oktober 28, 2004 Share Skrevet Oktober 28, 2004 Det er en slik du stiller inn på klokkeslett?Hvordan fungerer det med selve kabelgreiene inn til bilen? Du ser, disse boksene med strøm i er låste, så jeg vet ikke hva slags støpsel/uttak som ligger inni der. Jeg vet bare at bilen har noe med tre pinner på, ikke som en vanlig jordet stikkontakt. Dette skulle visstnok være helt likt på Defa og Calix, men hvordan gjør man da med denne timeren? Timerne har vel bare vanlig støpsel? Men det er vel en "stikkontakt" på bilen hvor du setter inn nettledningen? Denne ledningen har jo et DEFA / Calix tre- pola stikk i den ene enden og et vanlig jorda støpsel i den andre. Denne enden setter du inn i timeren ( som du kan stille på ønsket start / stopp-tidspunkt.) Dette ble kanskje litt omstendelig forklart, men hodet mitt har ikke begynt å virke ordentlig så tidlig på morgenen......... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Oktober 28, 2004 Forfatter Share Skrevet Oktober 28, 2004 220V skal kobles til bilen her: Og det er altså en spesialplugg, og under panseret. Er derfor jeg er en smule forvirra. En fyr på et bilelektrisk verksted (som monterer/forhandler motorvarmere) sa at det var helt normalt å gjøre det slik før det var utvendige kontakter på bilene, og han sa også at denne typen kontakt var lik både på Defa og Calix. Det betyr med andre ord at jeg trenger en kabel med slikt støpsel i ene enden og normalt 220V-støpsel i andre enden. Men da sitter timeren i selve strømstolpen altså? Det blir jo pokker til prosjekt hver gang jeg skal parkere/dra, men jeg får vel overleve det. Kan nok eventuelt lage meg en utvendig løsning etterhvert. Har sett at Ove Kvam på BMWCCN-forumet har satt pluggen sin i dekselet til den ene tåkelykta (han har tatt ut lyktene). Kunne hatt en slik løsning jeg også... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hügel Skrevet Oktober 28, 2004 Share Skrevet Oktober 28, 2004 Timeren sitter i stikkontakten, ja. Mellom tilkoblingsledningen og stikkontakten. Er vel ikke noe mer jobb å sette støpselet i timeren enn i stikkontakten, vel? Som regel bruker man bilen til samme tid hver dag ( i hvert fall jeg) da slipper man å stille om timeren hver dag, Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Oktober 28, 2004 Share Skrevet Oktober 28, 2004 Hva med å få tak i en liten kabelbit som går fra pluggen i motorrommet og ut under støtfangeren eller et annet passende sted. I den enden som stikker ut av bilen monterer du et vanlig støpsel beregnet på utendørsbruk. Da trenger du bare en vanlig skjøtekabel (også denne må være beregnet for utendørs bruk) bort til stikkontakten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hügel Skrevet Oktober 28, 2004 Share Skrevet Oktober 28, 2004 Hva med å få tak i en liten kabelbit som går fra pluggen i motorrommet og ut under støtfangeren eller et annet passende sted. I den enden som stikker ut av bilen monterer du et vanlig støpsel beregnet på utendørsbruk. Da trenger du bare en vanlig skjøtekabel (også denne må være beregnet for utendørs bruk) bort til stikkontakten. Vet dette ble mye brukt tidligere. Ulempen er at det lett kan gnisse hull i isolasjonen på denne ledningsstumpen, med påfølgende fare for kortslutninger og i verste fall brann.............. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hhenrik Skrevet Oktober 28, 2004 Share Skrevet Oktober 28, 2004 Jeg har bare motorvarmer jeg og ser på cupevarmer som unødvendig, for idet du starter motoren er motoren så varm at varmeanlegget i bilen får bilen varm på 1-2 min med frost på ruta..men kansje jeg bor i et mildere strøk enn dere andre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Oktober 28, 2004 Forfatter Share Skrevet Oktober 28, 2004 Timeren sitter i stikkontakten, ja.Mellom tilkoblingsledningen og stikkontakten. Er vel ikke noe mer jobb å sette støpselet i timeren enn i stikkontakten, vel? Njah, vet ikke om det er så lurt å la timeren henge på strømuttaket liksom. Er det jeg mener, må jo drasse den med meg og putte den i bilen eller et eller annet pes. Jeg har bare motorvarmer jeg og ser på cupevarmer som unødvendig, for idet du starter motoren er motoren så varm at varmeanlegget i bilen får bilen varm på 1-2 min med frost på ruta..men kansje jeg bor i et mildere strøk enn dere andre Hjelper ikke at den er varm 1-2 minutter etter at man har startet motoren når man ikke kommer inni bilen for å få startet motoren! Alle dørene har vært fastfrosset på begge bilene mine to dager på rad. Måtte helle kokvarmt vann over dørene, pluss at det tok en evighet å skrape rutene. Med kupévarmer slipper jeg både ruteskraping og varmt-vann-prosjektene (vannet fryser jo på igjen og glaserer hele døra når det ikke er varmt lenger). Dessuten var det vanskelig å få rutene helt fri for dugg/is (det var til og med rim på innsiden av frontruta), så jeg er vel helst en trafikkfare når jeg kjører slik til skolen. Derfor vurderer jeg faktisk å smelle i kun kupévarmer nå i starten, og koble til motorvarmeren til jul når jeg har sted å skru. Problemet nå er bare at det ser ut for at den kontakten jeg har (den på bildet over) er utgått, så nå ble det plutselig enda mer hodebry... Og ja, har forsøkt silikonstift på alle listene rundt døra, men de satt like vanvittig fast noen få timer senere (2245 i går kveld). Får fint låst opp med Defaen, det er selve dørene som sitter... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cervin Skrevet Oktober 28, 2004 Share Skrevet Oktober 28, 2004 Denne timer greien du snakker om, går det ikke ann å bare kjøpe sånn en vanelig tingest du plugger i veggen inne, som så leder videre ut til ei stikkkontakt? Disse koster vell ikke mere enn en hundrings trodde jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet Oktober 28, 2004 Share Skrevet Oktober 28, 2004 Straks tiltaket her er vel bare å legge en vifte (evnt kupevarmer) løst i bilen og strekke skjøyteledning rett i veggen på huset / garasjen. Det er det eg har gjort de siste årene etter eg solgte bilen eg hadde med cupe/motorvarmer. Har ett tidsur på støpselet på ytterveggen som skøyteledningen går fra. Denne slår seg på 1 1/2 time før eg skal kjøre, og det er nok til at is og div f*** skap er vekke til eg skal kjøre og at tempen i bilen holder seg til varmeapparatet i bilen begynner å virke. Skøyteledningen har ett "lokk" over polene i "bilenden" slik at det gjør ingenting om denne ligger ute, mens eg er vekke.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Oktober 28, 2004 Forfatter Share Skrevet Oktober 28, 2004 Cervin, jo, det er en slik jeg har tenkt å kjøpe. Det er slik Hügel også bruker. Lurte bare på om det var noe vits i å svi av 2000,- på original timer... BMW324TDa, hadde funka det ja, men jeg har ingen vifteovn heller. Hehe. Men har det i boks nå. Det viser seg at Defa sine gamle kontakter passer overens med Calix sine gamle, slik at de kan brukes om hverandre. Og Defa sine er null prob å få tak i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå