Hhenrik Skrevet Oktober 31, 2004 Share Skrevet Oktober 31, 2004 Tenkte å lage kasse til subelementene mine (2x12"). 1. Noen som har noen tips om fremgangsmåte, hvordan jeg best skal isolere kassen, materiale osv. 2. Har sett en kasse av rent plexi, dette vare ganske tøft, men hvordan gjenngir plexi lyd? noen som har erfaring med plexi? tykkelse os Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mooncab Skrevet Oktober 31, 2004 Share Skrevet Oktober 31, 2004 Bruk MDF plater, det er et helt dødt materiale! Sjekk nøyaktig hvor mangen liter elementet krever at kassen må være! Det er viktig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E39-523 Skrevet November 1, 2004 Share Skrevet November 1, 2004 Hva er forskjellen på de ulike typene kasser man kan lage? Jeg vet at trykkammer-kasse er tett, og krever "lite" volum. Bassrefleks har rør ut, og krever "stort" volum. Men jeg har også sett en tredje variant som jeg ikke aner hva er, og volumet på denne tror jeg ligger mellom de to første? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Rune Skrevet November 1, 2004 Share Skrevet November 1, 2004 Hva er forskjellen på de ulike typene kasser man kan lage? Jeg vet at trykkammer-kasse er tett, og krever "lite" volum. Bassrefleks har rør ut, og krever "stort" volum. Men jeg har også sett en tredje variant som jeg ikke aner hva er, og volumet på denne tror jeg ligger mellom de to første? du tenker sikkert på bunnpahs kasse eller va d heter, har ikke så peiling på stero, men der er "fronten" på suben i en tett del og baksiden har refleks. denne er vikti blir bygget rett og den må være 100% tett. ikke drep meg vist jeg har feil nå men d var slik jeg fikk d forklart når jeg bygde min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E39-523 Skrevet November 1, 2004 Share Skrevet November 1, 2004 Jepp, det var det det het ja, bunnpasskasse. Det betyr at hele elementet er bygget inn, men det er montert inn et pusterør? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E39-523 Skrevet November 1, 2004 Share Skrevet November 1, 2004 Har forresten LENGDEN på et sånt rør i bassrefleksen noe å si? Jeg mener å ha sett noen spesielt beskrevne lengder på slike rør... Hvis man slenger en sånn kasse inn i bagasjen på en sedan E39, så innbiller jeg meg at man vil få voldsomt mye bedre basseffekt dersom man strekker røret opp i hattehylla. Men det er kanskje ikke så lurt dersom den faktiske lengden på røret overstiger den beskrevne? Noen med sub i E39 som kjenner til dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 1, 2004 Share Skrevet November 1, 2004 Det finnes flere muligheter i tillegg til lukket, bassrefleks og båndpass. F.eks. åpen montering (rett i hattehylla) og isobaric (to elementer mot hverandre, det ene åpent ut, og det andre i kasse. Det er for å lure de til å tro at de har større kasse enn de har. Såvidt jeg har skjønt på de som kan dette er bruksområdet til en båndpasskasse (desverre) meget begrenset. De spiller visst kun i et visst frekvensområde, og egner seg derfor bare til visse musikktyper, som f.eks. rap. Sjekket litt rundt det før jeg skulle bygge til Chrysleren (fikk aldri tid før jeg flyttet), rett og slett fordi jeg så for meg en kul montering med plexi foran elementet og slikt, men konkluderte med at det ikke var noe å satse på. Fant ut at bassrefleks sannsynligvis hadde vært det beste (krever minst forsterker), men at jeg måtte gå for lukket pga. størrelsen. Kommer nok til å gå for lukket til BMWen også. Og ja, lengden og diameteren på røret har også noe å si. På min 12er (som ligger i garasjen hjemme ) står det spesifisert i papirene som fulgte med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mirakulix Skrevet November 1, 2004 Share Skrevet November 1, 2004 Jeg ville brukt MDF plater, og lagt plexiglass imot/opp bagasjelokket slik at man kan se inni kassa. med et speil nedi får man en heeeftig effekt. ser ut som du har 4 elemter istedenfor 2. Man trenger ikke legge hele den siden i plexi, du kan jo skjære ut passe store sirkler eller rektangler. Bare for å å se inni. Trekk kassen opp i farget stofftrekk. (samme layout som inni bilen kanskje?) sett inn et (kanskje 2) 60cm neonlys så har du den heftige kassen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hhenrik Skrevet November 1, 2004 Forfatter Share Skrevet November 1, 2004 Okay. Mye nyttig infor her. Men noen som vet hvordan det vil bli med en kasse av rent plexi (ca. 2 cm tykke plater)? Dette ville jo sett helt rått ut. Jeg må ha en lukket kasse uten bassrør. Hvordan fungerer plexi å skru fast med skruer? sprekker dette eller ville dette gå fint? Tenkte å legge et lag silikon mellom hver plate slik at det ble skikkelig tett å så skru plate fast i hverandre. Forresten, hvor får jeg tak i de her MDF platene eller hva dere kalte dem, pris osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 1, 2004 Share Skrevet November 1, 2004 Kan være du finner en del nyttig info i disse trådene: http://www.bmwguiden.no/viewtopic.php?t=768&highlight=mdf http://www.bmwguiden.no/viewtopic.php?t=742&highlight=mdf Tror egentlig ikke bilstereofolk flest synes MDF er dødt nok. I den ene tråden ser man f.eks at Mr.Stream, som er montør hos Bilradiospesialisten, sier at 19mm MDF er for tynt (anbefaler 22mm), og da snakker man knallharde treplater. Tror neppe 20mm plexi kommer i nærheten av MDF-platene. Men cluet er, det "funker" jo å putte 12eren rett i hattehylla og drite i kasse og hva det måtte være. Man får jo lyd og det dunker godt. Tror bare spørsmålet er hvor kresen man er på det som kommer ut av den... Jeg hører folk si at "det og det settet til 1500,- spiller helt tragisk, du må ha dette til 3500,-" uten at jeg kan si at jeg på noen måte synes det er verdt de 2000,- ekstra. Det står forresten hvor man kan få tak i MDF også i den ene tråden. Jeg kjøpte min plate hos Coop Bygg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hhenrik Skrevet November 1, 2004 Forfatter Share Skrevet November 1, 2004 Okay. Men har seriøst lyst på kasse av rent plexi eller annet gjennomsiktig materiale. Plexi er da ekstremt hardt når mankutter i såpass små plater og i slike tykkelser?! Ikke noe problem å øke tykkelsen på platene til det ekstreme hehe, men hva ligger plexi på pr. meter? la oss si tykkelse 3 cm-4 cm? Hvordan gjengir plexi lyd? Hvis plexi blir for dyrt/dårlig får jeg heller gå for den mer komersielle MDF plata dah hehe. Men har ennå håp om plexi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 1, 2004 Share Skrevet November 1, 2004 Det er spørs om du ikke må regne med et par tusenlapper i plexi. Hvis du ser i den første tråden jeg linka til står det litt priser. Direktelink til innlegget med prisene jeg fikk: http://www.bmwguiden.no/viewtopic.php?p=3534#3534 Og det er altså 4 og 6mm. Legg merke til at det er eks. mva., og at hun jeg snakket med sa at plexi blir ekstremt fort ripete. Det skulle visstnok ingenting til. Her om MDF (tror jeg betalte 270,- for den plata som er beskrevet der): http://www.bmwguiden.no/viewtopic.php?p=3602#3602 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hhenrik Skrevet November 1, 2004 Forfatter Share Skrevet November 1, 2004 okey, kan kansje bli litt vell dyrt ja.. Kansje jeg bare skal ha en hel plexiplate der elemente skal festes. da blir det nok ikke for dyrt med en fet plexiplate. Riper er jo ikke det største problemet, har jo ikke tenkt å flytte så mye på kassen når den endelig ender opp i bagasjerommet. Bare passe litt på når jeg pakker ned ting i bagasjerommet. Hørt at basselementene skal stå ut mot bakenden av bilen lik at magnetene går inn mot baksetet hvis noen fatter...hehe.. For å si det slik, slik man ser fronten på elementene når du åpner bagasjerommet ikke omvendt. Dette vil da bety at jeg må feste elementene i plexiplaten iste for MDF platene. Noen som har noen formening om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E39-523 Skrevet November 1, 2004 Share Skrevet November 1, 2004 Når det gjelder tilgjengelighet av plater: MDF-plater får du hos en hvilken som helst trelast-handler, for eksempel Maxbo. Jeg handlet MDF hos Maxbo borte ved Skøyen, og når jeg snakket litt fint med han på lageret, skar han platene opp for meg (dette var til en hylle). Draw-backet med MDF er at det er VELDIG ømfientlig for fuktighet! Dette gjelder direkte påvirkning av vann, men også for luftfuktighet. Dette betyr at skulle jeg montert et element i MDF, så ville jeg hatt god klaring mellom høytaller-chassiet og MDF-kanten. Når MDF sveller, vil jeg tro man kan få litt anstrengt lyd fra en høytaller som presses alle veier... Plexi vil jeg påstå er totalt dødt. Det påvirkes ikke av fuktighet. At styrken på materialet ikke er den samme som for MDF stemmer sikkert, men dette kan kompenseres ved å øke tykkelsen. Du kan selv borre med vanlig drill og borr (ikke betongborr da selvsagt! ) i plexi. For å bygge en kasse, tror jeg at jeg ville ha limt i hjørnene, og bare kanskje supplert med skruer. Pris? Aner ikke, men ring en glassmester! Jeg har gode erfaringer med Ødegården & Andersen i Oslo, de skaffer det meste i glass og rustfritt stål, så litt plexi er nok lett match. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hhenrik Skrevet November 1, 2004 Forfatter Share Skrevet November 1, 2004 Snakket nettopp med en kamerat som jobber en del med plexi, dette er da snakk om 10 mm plater osv. Han sier at der han jobber, bøyer de en rektangulær kasse ved hjelp av en stor plate, dette betur at det er bare en side som limes/skrus fast. Vet ikke om dette funker like greit me tykkere plater, men er jo kansje verdt et førsøk. Hna nevnte også at han kansje kunne skaffe meg noe billig plexi i ferdig kutta deler for en billig penge, så kansje plaxikassen min vil en gang ta form Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå