Gå til innhold

ASC + T vs. Diff.sperre


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte min E39-523 limousine for ca en måned siden. Min fetter kjøpte en E39-520 touring like etter meg. Nå har vi en liten diskusjon gående... 8) Jeg mener at ASC + T er en ren elektronisk styring av motorkraft og evt. bremser som trer inn dersom det registreres at et eller begge bakhjul mister friksjon. Min fetter mener at bilen også har diff-sperre. Jeg trodde at differensialsperre var en rent mekanisk mekanisme som fordelte kraften likt mellom drivhjulene uansett friksjon. På E39 mener jeg det kun er en elekronisk styring, og ingen sperre i differensialen. Hva er riktig? :?

Skrevet

Du har rett i at ASC+T kun er en elektronisk styring som tar seg av motorkraft og ABS-bremsene. Hvis han har diffsperre er det ekstrautstyr (de fleste vil vel kalle det diffbrems, siden sperre ofte forbindes med 100% sperre, mens BMWs diffbremser har sperrevirkning på 25%).

Er faktisk usikker på om det i det hele tatt var mulig å få diffbrems som ekstrautstyr på biler med antispinn (bortsett fra de som kun hadde det i automatkassen, det er ikke en skikkelig antispinn). Tror diffbrems har vært borte fra ekstrautstyrslistene til BMW i noen år nå.

Vi har faktisk diskutert ASC+T/ASC/DSC tidligere også, du kan jo se herfra og nedover: http://www.bmwguiden.no/viewtopic.php?p=7069#7069

Skrevet

Diffbrems er det samme som du kallte diffsperre, som er lamellplater inni diffen som presses mot hverandre. Det er bare det at flisespikkerne vil ha det til at diffsperre sperrer 100%, altså vil den holde helt lik fart på begge hjul, uansett forhold, og at diffbrems var det du egentlig tenkte på...

Står en del om det her: http://home.netpower.no/pberg/lsd.html

Skrevet

Dersom bilen er levert med sperrediff (noe jeg ikke trodde E39 kunne leveres med) skal ustyrskode 209 stå i listen over montert utstyr. Denne listen skal stå forrerst i servicehefte samt stiftet fast under baksetet. Se ellers flere utstyrskoder her.

Skrevet
Diffbrems er det samme som du kallte diffsperre, som er lamellplater inni diffen som presses mot hverandre. Det er bare det at flisespikkerne vil ha det til at diffsperre sperrer 100%, altså vil den holde helt lik fart på begge hjul, uansett forhold, og at diffbrems var det du egentlig tenkte på...

Så å svinge med en diffsperre vil være rimelig vanskelig, men med diffbrems litt enklere?

Skrevet
Så å svinge med en diffsperre vil være rimelig vanskelig, men med diffbrems litt enklere?

Stemmer det! Det innerste hjulet er helt nødt til å slippe/gi etter for at du skal klare å svinge. Som regel er ikke det noe problem på biler. Du hører at dekkene river litt mot asfalten når du står ved siden en bil med sperre som svinger, nesten som når du svinger brått med boggihenger.

  • 2 weeks later...
Skrevet

På veg til jobben i dag tidlig fikk elektronikken jobbe litt! Kom i litt god fart inn i en høyrekurve, rett etter kurva er det en rundkjøring. Jeg skifter til manuell giring, og hører at bilen legger seg i 3. gir automatisk. Så, mens jeg bremser lett, skifter jeg manuelt ned til 2..... Du store! Merket at bilen kastet litt på seg, mens det vibrerte lett i bremsepedalen! Tydeligvis var hastigheten litt for høy, og bakhjulene ville blokkere. Godt å vite at tingene virker! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...