Cervin Skrevet November 4, 2004 Share Skrevet November 4, 2004 Hva er forskellen på gas og olje dempere rent praktisk, sånn hva merker jeg forskjell på om jeg bruker gass eller olje dempere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet November 4, 2004 Share Skrevet November 4, 2004 Olje er ett medie som ikke kan komprimeres. Derav noe mere stabil energi. Det eneste som kan påvirke en bra oljedemper ugunstig, må vel være ekstreme temperatursvingninger(eller dårlig olje/billig demper). Men dette påvirker også gass, så gassdemperen henter vel ingen fordeler der heller. Ta en sykkelpumpe. Trykk den halvveis inn og plugg "ventilene"(inn og ut). Da klarer du fortsatt å både trykke og dra stempelstangen noe(mye om du har litt saft i henda). Endres gasstrykk, minskes/økes volum. Gjøres dette med olje istedet, må du sprenge ventiler, stempelpakninger eller sylinderhus for å få flyttet stempelstangen. Den er rockhard. PS! Dette var mine umiddelbare tanker. Har hverken hørt eller lest + - egenskaper på de, men det kan kanskje være noe fornuft i dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gaute Skrevet November 4, 2004 Share Skrevet November 4, 2004 Også gassdempere har olje i seg. Men da er oljen satt under trykk ved hjelp av gass. Dette gjør at demperne jobber raskere og klarer å ta seg bedre av dumper o.l. Det er ikke nødvendigvis den ene eller den andre typen som er best, men til BMW er min erfaring at gassdempere gir mye bedre sportslige kjøreegenskaper. Når farmor skal på søndagstur kan det sikkert oppleves som mer behagelig med oljedempere, men slik ser altså jeg på foskjellen. Jeg foretrekker helt klart bra tilpassede gassdempere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cervin Skrevet November 4, 2004 Forfatter Share Skrevet November 4, 2004 Takker masse, jeg har nå altså bytta til gass dempere, og bytta alle fjærene mine.. Det var godt å få gjort, så jeg kan kjøre i byen igjen.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå