Gå til innhold

Hva som skjer hvis du blir tatt med trimma bil...


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Kan nevne at man får bruksfradrag etter alder på bilen. Vil også nevne at alder på bilen starter fra den er førstegangsreg. her i Norge.

5år gammel bil = 50% bruksfradrag på engangsavgift.

7år = 70% etc..

Så når bilen er blitt 10år gammel tilfaller ingen engangsavgift og du kan trimme det lommeboka/biltilsynet tillater. merk og at forsikringsselskapet også må ha beskjed. Krasjer du med trimmet bil uten å ha dette kjent for forsikringsselskapet trenger du ikke regne med utbetaling.... og har du påført andre skade sliter du max...lenge...

Er nok ikke mange år siden den ble importert nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo det, men du begynte med å si at det var alderen som talt. ;)

...og at "alder på bilen starter fra den er førstegangsreg. her i Norge".. men dette er bare kverulering, vi snakker om det samme begge to :)

Hvor gammel bilen er basert på når den ble førstegangsregistrert her i Norge. Hvilken måned dette var i gjelder også så en bil som ble importert i mai 2000 får 50% bruksfradrag fra og med juni 2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ikke betale Hk avgift + forelegg? ca en tusning per hest? (eller ponni :D )

Her er ett eks på en motor med 700HK:

Kr. 131.33 av de forste 65 kw 8536.45

Kr. 479.00 av de neste 25 kw +11975.00

Kr. 958.30 av de neste 40 kw +38332.00

Kr. 1621.68 av de neste 384.5 kw

Totalt kommer effektavgiften på 682.000kr men tanken var bare å vise skalaen som ligger til grunn.

Engangavgiften den stakkars Nissan'-eieren ble fakturert for er differansen på effektavgiften alene. I tillegg kommer nok et mindre forelegg fra påtalemyndighetene. Pluss høyere forsikring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kjapt svar fra meg her gitt... men tror Motor har bomma litt der. Hadde ihvertfall vært moro (og interessant!) å høre hvilken paragraf de har funnet det der i.

Det som visstnok eksisterer i kjøretøyforskriften er en regel om at et visst antall prosent av oppgitt effekt ikke vil bli bøtelagt, da det aksepteres som avvik per motor på fabrikkstallene. Alzheimeren har slått inn igjen, så jeg husker ikke helt om det var 5% eller 10%, men det går an å finne ut. I så fall betyr jo det at man kan måle effekten FØR trimming, har man da under den oppgitte prosenten i forhold til fabrikktallene kan man trimme opp til det uten at det blir noe åpenbart lovbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...