Gå til innhold

Hvilken bredde på 16x7"?


Haldor
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg kjøpte en E36 Touring i høst og den stod da på sommerhjulene, 225/50/16 på 16x7" felg. På ugjevn vei sporer dette en del, litt mer enn hva jeg synes er akseptabelt for min del.

Siden har jeg skiftet over til vinterdekkene som er i 195/60/15 er ikke helt uventet sporingen borte.

Spørsmålet mitt er hvor smale dekk passer 16x7" felg?

Vurderer å gå ned til 205/50 da 225'ene er utslitt og skal byttet til våren. Eller er det noen som kan anbefale mere stabile 225/50 dekk?

Kan nevne at 225dekkene var av billigmerke (Nangkang eller noe slikt) og rimelig utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i utgangspunktet ville jeg tro at 205 bredde på 7" felg vil gå, men for sikkerhetsskyld ville jeg spurt i dekkbutikken.

Jeg har lastet ned "Den store kloke felgboken" på www.poleposition.no Her kan du lese mye om felger, og litt om dekk. Er for eksempel innpresset på felgene du har riktig? Galt innpress vil påvirke styringen. For å redusere overstyring kan du også redusere lufttrykket foran, og øke bak.

Når det gjelder dekkmerker har jeg ingen spesielle preferanser, men det er sikkert mange andre her inne som kan tipse om det! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

205 på 7" er da ikke noe problem?

Har 205/55-16" på femmeren nå, og de felgene tror jeg er 7.5" brede (uansett ikke smalere enn 7"). Hadde 205/50 på 16" Azev A-felger på E36en, tror de og var 7.5" brede. Da snakker man ikke tyskerstuk heller.

Jeg tror nok smale dekk på brede felger kan gi motsatt effekt, altså mer sporing. 205 burde uansett ikke være noe problem...

Uansett tror jeg nok at du heller burde se på dekkmerker enn bredden. Jeg hadde 205/50-16" Falken-dekk på alle fire hjul på E36en, og slet med mye sporing. Kjøpte to nye Nokian NRV-dekk i samme dim, og putta de foran. Da forsvant all sporing. Det samme har vært tilfelle på femmeren, sommerdekkene som fulgte med bilen var "Kelly Charger" eller noe, i 205/55-16". Hadde seriøs sporing med de. Putta nettopp Continental vinterdekk i samme dimensjon på de samme felgene, og nå er all sporing borte...

Virker som det er mange andre som har samme erfaringer, at Falken og mange billigdekk sporer veldig mye. Dekkene som sporer lite har som regel runde kanter, og ser (desverre) litt kjipere ut enn de som sporer mye, men sporing er slitsomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...