Gå til innhold

Kjøp av varer fra Danmark

E39-523
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har FRYKTELIG lyst på face-lift lykter til 523'n...Har sett at Schmiedmann i Danmark er billig. Men:

1) Hvis jeg bestiller fra Norge så må jeg vel betale toll?

2) Jeg skal til Stockholm om 3 uker. Hvis jeg hadde fått varene sendt til Sverige, da slipper jeg vel toll til Sverige? (tar det i bagasjen hjem til oslo).

3) Noen som har erfaring med poste-restante leveranser, og vet hvordan det gjøres?

4) Ved kjøp av varer fra Danmark, slipper jeg da å betale moms?

5) Til slutt: Noen som kjenner til butikker i sentrale Stockholm som fører face-lift lykter? (hvis handel fra Danmark skulle gå åt skogen....)

Takker for all info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Er vel ikke toll på bildeler, så det du må betale er MVA og fortollingsgebyr.

2. Mener du skal slippe toll til Sverige, og når du da tar varene inn til Norge er det vel grense på 6000,- (ute 24h+), så da burde det vel gå greit.

3. Har lurt litt på dette selv. Har hørt om folk som har bestilt ting rundt fra hele verden til postkontor i Sverige, og så henta det der selv. En jeg snakka med mente man måtte skaffe seg postboks der for å kunne motta post. Usikker på pris, og om det stemmer. Har nemlig hørt at man bare kan bestille til postkontoret eller noe. Koster 4-500,- i året for privat postboks i Norge, så det er vel billigere enn det.

4. Såvidt jeg har forstått det (har vært diskutert før her inne) må man betale dansk MVA når man kjøper varene, så betaler man norsk MVA når de tas inn i landet. Da først kan man få refundert dansk MVA. Tar du de via Sverige må du nok belage deg på å betale den danske MVAen (25%).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre det slik du beskriver, forutsatt du får ordnet deg med en mottaker i Sverige.

Siden både Sverige og Danmark er medlem i EU blir det intet momspåslag/fradrag for den biten.

Så det du gjør er:

1 - få varen sendt til Sverige, få alle faktura/papirer med.

2 - Ved utreise fra Sverige vis dokumentene og få papirer på eksport ut av EU.

3 - Vel hjemme i Norge send butikk i Danmark eksportpapirene og du skal få den danske momsen refundert.

Butikken i Danmark taper ingenting på dette fordi de blir ikke avkrevd moms til den danske stat for varer eksportert ut av EU.

Ellers som Gunnar sier, du har en taxfree grense på 6000kr når du har vært ute av Norge i mer enn 24t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis grensen for toll på bildeler er så høy som 6000 kr, så er det jo ingen vits i å ha så mye bry med å bestille et par lykter? Da kan jeg jo like godt bestille varene til min adresse i Oslo.... Jeg trodde tollgrensen for varer fra utlandet lå på ca 200kr (ref toll på CD'er og DVD) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en generell taxfree grense på 6000kr når du bærer det selv over grensen (etter å ha vært ute av Norge i mer enn 24t)

Ved levering til Norge via Posten er frigrensen 200kr.

Hvis varen du kjøper koster ca 5000kr sparer du ~1000kr + evt differans mellom danks/norsk butikkpris.

Hvis lyktene koster ~3000kr f.eks i dansk butikk så:

Ved bruk av metode2 så blir totalen ~2700kr hvis vi antar 300kr i fraktomkostninger til Sverige

Hvis du bestiller og får levert til norsk adresse kommer det på ca 3500kr

Mao 800kr spart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke ann å montere stylingen på bilen i f. eks sverige eller danmark å bare kjøre med det på å ikke nevne noe til myndighetene i norge? hvordan kan dem ane hva du hadde på bilen før utreise?

Joda det går nok. Men hvis du har varer for totalt mindre enn 6000kr så får du refundert momsen, det får du jo ikke hvis du sniker varene ut ;)

Men hvis du blir tatt blir varene konfiskert(=tapt) og du blir bøtlagt.

Risiko får hver enkelt vurdere selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...