bimmerdude Skrevet November 24, 2004 Share Skrevet November 24, 2004 Det har kommet litt lakkrust på min 95 mod E36. Det vises som bobler i lakken bak på ene døra og litt på den ene skjermbuen bak. Så på verkstedsregningene på bilen i går og så at det var funnet rust allerede i 2001, altså når bilen bare var 6 år gammel. Er det noen andre her som har blitt plaget med rust på sin E36? Trodde disse bilene var bra rustbeskyttet men. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M Skrevet November 24, 2004 Share Skrevet November 24, 2004 Har rust like ved soltaket mitt, under låsen til bagasjerommet og nederst på døra ved sjåførsiden. Kjipt..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet November 24, 2004 Share Skrevet November 24, 2004 Så en E 46 320i 2002mod til salgs her en dag.. Med litt nærmere gransking så jeg begynnende rust i ene hjulbuen bak.. Om det blir rust avhenger vel litt av bruken og vedlikeholdet av bilen tenker jeg.. Mye kjøring på salta/strødd vei skaper jo småe sår som ruster fort i vårt fuktige klima.. Kombinert med lite vasking så er det ikke rart det ruster.. Hvis jeg skulle kjøpt nybil i dag tror jeg første stopp har vært antirustverksted og techtylbehandling.... Mange bileksperter sier jo at den originale rustbehandlingen bilene får før de forlater fabrikken enten har for tynt lag eller tørker opp og sprekker etter en kort stund. Da er det lett at det dannes rust i og rundt disse "sprekkene". Samme gjelder galvaniserte karosseri. Hvis det kommer en rift i hinnen ruster metallet på vanlig vis innenfor. Spesiellt senka biler er utsatt for skraping o.l på understell.. Felger som tar opp i hjulbuer osv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet November 24, 2004 Forfatter Share Skrevet November 24, 2004 Tenkte på det med vasking som du nevner her. Noen sier det er smart å spyle bilen under og vaske den ofte om vinteren, men hva er egentlig vitsen når det fortsatt ligger salt på veien som kommer rett tilbake på bilen når man kjører fra vaska! Noen som har noen meninger om dette? Skal man vaske/ spyle bilen under hver 14 dag f eks for å få bort saltet under vinter sesongen. Det er visst veldig stor forskjell på hvor langt de forskjellige produsentene har kommet når det hjelder å beskytte bilen mot rust. Det finnes veldig mange måter å galvanisere/fullforsinke bilene på. Tror Audi har kommet veldg langt når det gjelder dette. Har aldri sett en Audi etter 1988 modell med rust på faktisk. Er litt skuffende at BMW tydelig vis henger så langt etter på det punktet her. Når det gjelder tectylbehandling / rustbehandling i ettertid om det hjelper eller ikke kan også det diskuteres. Har sett eksempler der det bare har gjort vondt verre. Min forrige bil en 1985 325i var helt opprustet i kanalene og den var tectylbehandlet. Er også ett helvete å skru på en bil som er tectylbehandlet og få den tectylen på seg hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 24, 2004 Share Skrevet November 24, 2004 Har ikke hatt noe rustproblemer på mine BMWer, inkludert en gammel E36. Rustbobler i lakken på en '95 mod E36 er nok relativt uvanlig, men nå er de jo 10 år gamle, så da begynner det nok å dukke opp på noen av de. Ta en titt på mange andre merker, så vil du se rust på 4-5 år gamle biler. Onkelen min hadde f.eks en 5 år nyere Skoda enn min BMW, og de hadde nesten samme farge opprinnelig. Morsomt å se de ved siden av hverandre, for hans var falma, rusta og stygg i lakken... og altså 5 år nyere. Men samtidig kunne jo han kjøpt to Skodaer for prisen av BMWen, så det går kanskje opp i opp... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet November 24, 2004 Share Skrevet November 24, 2004 Det hjelper lite å techtylere en bil som allerede har rust.(Må i tilfelle fjernes skikkelig først) . Den ruster jo bare videre under massen uansett... Det er i tillegg anbefalt å påføre nytt lag etter 3-4år pga avsliting.. Snakket med en fra veivesenet. Han brukte å ta en underspyling en gang i uka om vinteren pga saltet... Mente at regelmessig vask hindret saltet/grus/vann til å tørke å korrodere med metallet Og ja techtyl sitter som faen!! På alt! Et jævla herk å holde på med hvis en skal skru på bilen i etterkant.. Men det positive er at du får en garanti på 10år for gjennomrusting, hvis du tectylerer nybilen din hos autorisert forhandler... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aguilera Skrevet November 24, 2004 Share Skrevet November 24, 2004 Når jeg kjøpte min 95 modell E36 var det eneste jeg kunne se av rust noen steinsprut på panseret som hadde fått litt rust! Så insisterte far min på å ha den på undestellsbehandling, og da ble det andre boller... Ene hjulbuen fremme var gjennomrusta, og sandblåsingen hadde blåst rett gjennom...så ikke mye pent ut Dårlig vedlikehold ja... Men jeg fikk ordnet hjulbuen og tectylbehandlet hele bilen... Er nok smart å spyle kraftigt under di hjulbuene om vinteren ja Tectylbehandlingen anbefales å bli gjentatt etter 3 år sa dem visst.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet November 25, 2004 Share Skrevet November 25, 2004 Jepp... Rust du ser er som regel ikke den mest alvorlige.... Når en bruker bilen daglig så kommer ikke all rusten til syne. La bilen stå rolig i en garage i 3-4 mnd, da ser en om det er rust eller ikke på bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet November 25, 2004 Forfatter Share Skrevet November 25, 2004 Klart lakkrust betyr jo nesten ingen ting. Er verre når det ruster gjennom forskjellige steder. Eneste grunnen til at jeg måtte kvitte meg med min kjære E30 325i var at rusta hadde tatt så godt tak i den. Var rusta hull flere steder i hjulbuer og kanaler. Får nesten lyst å fysisk avstraffe de som har bestemt at veiene skal saltes. Ser også ut som BMW ikke har tatt dette problemet ordentlig seriøst på senere modeller heller. Leste om en E34 som ble skrotet fordi det ville koste mer å reparere rusten enn det bilen var verdt. Angrer faktisk litt på at jeg ikke kjøpte meg en Audi i stedet nå så hadde jeg slippi å bekymre meg for dette og i tillegg bruke masse tid på å spyle bilen under om vinteren. Ikke så rart bilene ikke er bedre rustbeskyttet egentlig når man tenker over det. De tjener jo penger på at vi kjøper nye biler. Hadde det ikke vært for rusta ville de omtrent vart evig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet November 25, 2004 Share Skrevet November 25, 2004 Ja... En kan jo se på Amerikanske import biler... Nesten rustfrie om de så er 20 år gamle... Her ruster jo bilen bare en snakker om vinter og snø.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 25, 2004 Share Skrevet November 25, 2004 Det er neppe bare saltet som er problemet, selv om det bidrar sterkt. Vi har et meget fuktig klima her, så bilene tørker sjelden skikkelig under, i motsetning til sørover i Europa. Biler derfra ser jo som regel bra ut. Verre når man kjøper brukte biler som har vært i Norge siden de var nye... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet November 25, 2004 Share Skrevet November 25, 2004 Ja det er jo en blanding av saltet, stein/smågrus og fuktigheten som er killeren... Når en kjører i sørpe/snø blir jo denne massen kontinuerlig kastet mot karosseriet... Blir nesten som sandblåsing... De lakk sårene/riftene i understellsmasse som lages av dette, blir jo en del fuktighet og salt liggende....Vipps rust.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå