Gå til innhold

Oppgradering av anlegg i e-36 cab

Share

Anbefalte innlegg

Hei

Er ute etter å få bedre lyd i bilen min. Tror det er Sound system som er montert i den nå, om jeg har fortsått det riktig (2 enheter i døra fremme pluss 1 i dørken ved beina og to på hver side i baksetet)

Er da ute etter å kunne spillere høyere og få mer bass. Så jeg må nok bytte ut høytalerne og få satt inn en sub.

Noe som har noen tips, evt har gjort lignende i samme bil tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært fint om du kunne knipsa noen bilder:)

Hvordan var det å skifte høytalerne mye jobb?

Hvilke høytalere har du satt inn? har du måla på elementa.

Blir det bra lyd? har hørt det skal vær vanskelig å få til bra lyd i denne bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt funker fint og lydene er bra. Dunker som et uvær. Høyttalerne er enkle å skifte, bortsett fra de ved baksetet. De er limt i ramma og det er et vilt helv... å få de nye til å sitte. Jeg har skrudd skruer gjennom plasten og festet de med muttere. Det funkjer, men jeg skal prøve å lage en annen løsning. I kickpanelet passer nye høyttalere perfekt. Ta ut de gamle så ser du størrelsen. Tror det er 5 1/4" både i kickpanelet og baksetet. I bilen min er det bare diskant i døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foran: http://www.bilstereosenteret.no/html/pr ... duct_list=

Delefilteret klarer man å presse oppi kickpanelt før man setter inn høyttalerer.

Bak: http://www.bilstereosenteret.no/html/pr ... duct_list=

Forsterker: http://www.bilstereosenteret.no/html/pr ... duct_list=

Bassere: Modellen før disse, men samme effekt. http://www.bilstereosenteret.no/html/pr ... duct_list=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for bildene, ser veldig bra ut.

Har du bygd dette selv?

Ser du har 6,5" bak, i bilen min er det bare en 1" diskant og en mellomb på 4,5" ca... har du laga større hull eller er det orginalt?

Fremme er det diskant og mellomb i selve døren og som du har 5 1/4" i kickpanelet.

Lurer litt på hvordan du fikk ut selve høytalerne både fremme og bak. Må du "demontere" interiøret? Evt hvordan gjør man det.

Og har du måla på sub-kassene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke laget større hull bak. Tok bare av gitteret for å ta bildet.

For å komme til høyttalere må man av med panelene. Bak er det bare å ta av gitteret og dra panelet fremover.

Dørpanelene er festet med 2 skruer ved håndtaket. Deretter må man ta en flat skrutrekker og brette panelet forsiktig av. Det er festet med poppnagler.

Kickpanelene var de verste. Ihvertfall på passasjersiden pga av hanskerommet. På førersiden må man bare skru av panserhåndtaket så er man langt på vei.

Jeg bygde kassene selv , men av mangel på erfaring lagde jeg de av spon. Burde ha brukt MDF, men de funker bra nok for meg.

Jeg kan måle kassene når jeg skal bygge ned forsterkeren. Må bare orke først. Kassene er nøyaktig så store at de må presses hardt inn for å sitte perfekt og der sitter de bom fast.

Tror nok det er bedre å bygge to kasser i en cab for å litt mellomrom inn mot skiluka. Bygger man en hel kasse som dekker alt så blir det for tett tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg skal selv bygge subber på samme plass som du har.. 2x10 for min del også.. Bare at jeg skal snu elementene mot baksetet.. Også skal jeg bygge helt igjen.. Helst med vindu i baki kassa. Har du målene på dette rommet? Er kassene dine helt inntil setet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassene går nesten helt intil seteryggen. Virker som at taket i det lille rommet skråner litt innover så det er kanskje 5 - 6 cm med plass bak kassene.

Jeg er nesten 100% sikker på at å snu elementene mot setet ikke er lurt. Bagasjerommet er så lite at det fungerer omtrent som en egen kasse så du får nok best følelse av basen ved å ha de slik jeg har det.

Jeg ble ihvertfall anbefalt det slik av bilstereosenteret.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...