Gå til innhold

Varer fra tyskland hentes i sverige sparer toll og moms?

Sir_Hood
 Share

Anbefalte innlegg

Det skal jo fungere fint dette.

En bekjent av meg bestilte seg M5 motor fra Tyskland. Han fikk motoren sendt til en kontakt/bekjent i sverige (malmø) og dro ned og henta den.

Tror det ville gå greit å få sendt de lyktene slik du tenkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at man må betale moms i eksportlandet. F.eks hvis man kjøper bildeler fra England, til adresse i Sverige, må man betale 17% (eller er det 17.5) engelsk moms. Det vil i praksis si at du sparer mellomlegget mellom 17% og 24%. Altså 7%. Skulle ikke tro at Tyskland var annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spooz, Hele poenget med å gjøre det slik er vel å få refundert hele momsen.

Man får tollgrense på 3000/6000,- om man henter selv, og da er jo Sverige et greit sted å hente i. Når man kjører over grensa kjører man på rødt og får ordnet eksportpapirer på varene, som man så sender til de man handlet av, og får dermed tilbakebetalt momsen. Hvis jeg har forstått Haldor her inne riktig... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har forstått Haldor her inne riktig... ;)

Jepp, det er prinsippet. Det som gjelder er at en vare ikke skal momsbelastes mer enn en gang og at momsen tilfaller det landet varen skal "brukes" i.

Så siden Tyskland og Sverige begge er EU så kan varer flyttes uten andre omkostninger enn frakt innenfor denne regionen, og når du henter inn varene til Norge selv så kommer taxfree grensene inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

mulig jeg er helt tett, men hvis jeg hadde bestilt noe til et postkontor i Sverige så hadde ikke jeg stoppet på grensa hvis det kunne unngås.

Er jo riktig som dere sier med det med å få refundert moms fra forhandleren delene blir kjøpt av eks 17 % i England, men du må jo da betale norsk moms på 24%,

Hva med å bare drite i å stoppe på grensa, du vil jo da spare 7% på varen.......

Eller er jeg helt på jordet på???

( er jo bonde da, så jeg er jo rett så mye ute i gjørma) :lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har oversett noe, inku4055. Er verdien av varene under 3000,- (6000,- om man har vært ute et døgn) kan man ta det fritt inn til Norge. Det betyr at man kan spare *hele* momsen, ikke bare mellomlegget. Er det over disse summene er det bare å holde flat pedal... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett par raske kommentarer.

Har handlet en del varer fra england til den gamle bmw'en min og den nye bilen (førd) Fra ett firma der nede og de sendte det til sverige for meg moms fritt siden jeg da egentlig skal momse det inn i norge når jeg kjører over (noe jeg ikke gjorde da) og man kan si man fikk billige deler da.

MEN problemet er at dette ble sporet og etter nå 2-3 år med handel så fikk firma der nede en smell og jeg måtte betale moms på en masse skitt de fant ut at hade blitt sendt til meg (kjøpte meg ett sett med autometer klokker som ble bra dyre ja)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...