Gå til innhold

Forskjell med og uten diff


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått tak i en langt etterlengtet diffbrems. Og jeg har ventet i et år på å finne en brukt med riktig utveksling, slik at jeg ikke mister aksellerasjon. Nå gleder jeg meg til banekjøringen skal begynne igjen. Det er jo som å ha fått en helt annen bil etter montering av diffbrems. :D

Har litt spørsmål rundt det her, så jeg drar det ut i egen tråd.

Først av alt, grattis! Det må være digg å endelig ha fått tak i etter så lenge.

Ser at iSmannen også har fått bestilt seg diff. Noen som har funnet et 3.45 LSD-lager noe sted? ;-)

Så til spørsmålet... Hvis jeg ikke tar feil er det ikke snø/glatt i Rogaland for tiden? Merker du det altså godt til vanlig også? Hvordan merkes det?

Ser ikke helt for meg at det skal ha noen hensikt for meg med "mine" 129hk og 1400kg for annet enn fremkommeligheten, og jeg har foreløpig ikke hatt problemer her borte, selv om det har vært masse snø i uker nå (utrolig nok er det faktisk fortsatt snø på en god del veier her - ikke akkurat vanlig for en Rogalending). Jeg har heller aldri vært noen fast deltaker på banetreff, og kommer nok ikke til å bli det med denne bilen heller. Har et håp om å komme meg på isbanetreff, men det går da fint å ligge sidelengs på snø selv med åpen diff. Og så vet jeg om mange andre ting jeg heller vil ha for 5k+... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

Det er deilig å endelig ha fått tak i denne delen.

Jeg har bare hatt den på i 3 dager til nå, så det kan ikke sies at jeg kjenner alle forskjellene på min bil enda. Og du har rett i at det ikke er nevneverdig glatt i Rogaland (som vanlig regner det). Det har vært litt tendenser til is en kveld, samt at det første jeg gjorde etter å ha montert diffen var å kjøre til Kvinesdal (18 mil hver vei). Da hadde jeg passasjer og ville ikke utfordre skjebnen på noe vis, så det ble en rolig tur.

Her er det jeg har oppdaget i praksis så langt:

- Ved gasspådrag ut av skarpe svinger (som f.eks, rundkjøring) skyter bilen fart uten å spinne på innerhjulet slik den gjorde før. Her er det mye forskjell.

- Bilen må provoseres mye mer for å oppnå hjulspinn, og den er mye mer stabil hvis jeg kjører hardt i flere svinger etter hverandre.

- Hvis den slipper på bakhjulene kan sladden kontrolleres til 0, slik at man slipper "wobbling" i slutten av sladden. Dette har jeg virkelig ikke fått utforsket særlig mye, siden jeg ikke har kjørt alene i bilen så mye.

- På grus føles bilen utrolig stabil. Den aksellerer på en helt annen måte, og føles ikke ustabil bak, slik den gjorde før. Den setter seg liksom bare....

- Utenfor her hjemme er det en ca 100m lang bakke som kan være en utfording når det er den minste tendens til glatt. Nå gleder jeg meg til det blir glatt igjen :D

Det mest overraskende så langt er at jeg faktisk opplever det som at det er mye mer grep og stabilitet uansett situasjon. Gleder meg til å komme på bane igjen. Først da kommer forskjellene virkelig frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo interessant ut. :)

Hva skjer hvis du prøver å dra hjulspinn rett frem? Peugeoten begynte bare å hoppe/slå noe vanvittig bak når den begynte å slippe rett frem på asfalt (ikke sidelengs). Har alltid lurt litt på hvorfor den var slik.

Ellers har du vel allerede hevdet deg ganske bra i autoslalom. Du tar vel Ove nå? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved hjulspinn rett frem, vil bakenden følge veiens helling!

Sperre er gøy da, var det på e30 caben jeg hadde før! Lenkte meg enn del med den! Eneste minus med sperre er vel det at en får litt mer ukontrollerte kontra-sladder dersom en feiger litt ut i en sladd og slipper gassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved hjulspinn rett frem, vil bakenden følge veiens helling!

Ja, det er greit nok. Tyngdekraften gjør jo jobben sin når sideveisfriksjonen blir så redusert. :)

Tenkte på om den ville begynne å slå slik den forrige bilen jeg kjørte med lsd gjorde. Men den skal liksom ha "elektronisk sperr", det er derfor jeg lurer litt på om det kan ha noe med det å gjøre. Prøver liksom å finne ut hva det er for noe, og om det er noe, for BMW-diffene er vel rent mekaniske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektronisk sperre finnes (om Peugeot har det vet jeg ikke) Dette fungerer faktisk slik at diffen låser 100% vha mekanikk inne i diffen som styres av elektronikk. At det blir uante egenskaper og brå endringer i kjøreegenskaper med, er selvsagt.

Og at det finnes et lager med differ tviler jeg på. Jeg satser på å få bygd om min dersom jeg ikke får rett utveksling. I min 98-modell er det vel uansett 3.38 og ikke 3.45. Man må jo bygge om om man kjøper en ny eller Quaife sin også. Og jeg bruker heller pengene på dette enn bilstereo, angeleyes o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på om den ville begynne å slå slik den forrige bilen jeg kjørte med lsd gjorde. Men den skal liksom ha "elektronisk sperr", det er derfor jeg lurer litt på om det kan ha noe med det å gjøre. Prøver liksom å finne ut hva det er for noe, og om det er noe, for BMW-diffene er vel rent mekaniske?
BMW diffene er rent mekaniske ja. De er bygget nesten som en slags clutch med litt konstant forspenning. Skal forsøke å finne et litt forklarende bilde. Jeg har ikke prøvd å rivstarte på tørr asfalt med min enda, rett og slett fordi det kan være litt vanskelig å finne tørr asfalt her borte for tiden ;), men jeg skal nok teste. På våt asfalt har jeg bittelitt hopping i det den tar tak, og det gjør den forbausende fort med de møkkadekkene jeg har på nå. Jeg tror jammen at jeg må finne noen enda dårligere dekk hvis jeg skal klare å spinne og sladde veldig lett. Det er rett og slett for mye grep nå.... Plutselig får jeg lyst på mye sterkere motor.... Jaja. Men morroa begynner ikke før vi skal på bane. I mellomtiden er det bare å håpe på snø igjen.
Jeg satser på å få bygd om min dersom jeg ikke får rett utveksling. I min 98-modell er det vel uansett 3.38 og ikke 3.45. Man må jo bygge om om man kjøper en ny eller Quaife sin også. Og jeg bruker heller pengene på dette enn bilstereo, angeleyes o.l.
Slike prioriteringer kan vi like :)

Det hadde jo ikke vært feil for deg å få en med 3,45 utv. Det vil jo gi deg hårfint bedre aksellerasjon. Men her er det ikke mye vi snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et bilde i ETK.

Det er kanskje ikke så lett å forstå med en gang, men jeg kan gjøre et ærlig forsøk på å forklare de som måtte ha noen konkrete spørsmål... Bildet er forøvrig fra diffbremsen til en E12. Det er det "nyeste" jeg fant. De nyere finner man ikke slike forklarende bilder til, siden de ikke selger dem i deler, men bare som hel enhet.

LSDparts.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...