erlings Skrevet Desember 5, 2004 Share Skrevet Desember 5, 2004 hvem selger karbon-stash ? finner i usa, men dem er ikke duse med å shippe til norge... kunne tenkt meg en annen karbon flaps til vingen min bla. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S14 Skrevet Desember 5, 2004 Share Skrevet Desember 5, 2004 www.E30shop.de har mye carbon deler.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Desember 5, 2004 Share Skrevet Desember 5, 2004 http://www.carbonracing.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erlings Skrevet Desember 5, 2004 Forfatter Share Skrevet Desember 5, 2004 sweeeeet! Takker! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hhenrik Skrevet Desember 5, 2004 Share Skrevet Desember 5, 2004 vet om en som lager karbon deler.. Jeg kunne få et nytt karbonpanser for 4000....men det er 3500 for mye for min del hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Desember 6, 2004 Share Skrevet Desember 6, 2004 Fant en nettside her... www.realcar.se Men de hadde ikke til E30 tror jeg.. Bare E36, E34, E39, E46 Fra 3988,- per stykk.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Desember 6, 2004 Share Skrevet Desember 6, 2004 mye vekt sparer man på panseret? har de bakluke og? blir bilen mindre kollisjonsikker av slikt modd? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hhenrik Skrevet Desember 6, 2004 Share Skrevet Desember 6, 2004 merker vel ikke noe på kjøreegenskaper osv. ved bruk av karbon panser og bagasjeluke...har såpass lite å si på vanlige biler, blir vel mer for show.. karbon er jo ekstremt sterkt da...men hvordan det fungerer i en kolisjon er vel noe annet..sprekker vel kansje litt raskere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Desember 6, 2004 Share Skrevet Desember 6, 2004 Et originalt panser veier ca. 20 kg avhengig av modell... Karbon panser veier ca 5kg.... Et M3 prosjekt fra sverige holder på å eksprimenterer med karbon deler i forhold til fart osv... www.loaded.se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Desember 6, 2004 Share Skrevet Desember 6, 2004 "Riktig" sammensatte deler i karbonfiber er sterkere enn stål. Hvordan det oppfører seg i en kolisjon vet jeg ikke. Splintres kanskje? Sikkert ikke så bra... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Desember 7, 2004 Share Skrevet Desember 7, 2004 Det er vel utstrakt bruk av karbon i Formel 1 bilene. Her er det jo strenge krav til sikkerhet. Kanskje også litt annen kvalitet på råvarene da men. På BMW M3 CSL er jo taket produsert i karbon + støtfangere og fester.. Men om et panser til 4k er like bra er noe annet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Desember 8, 2004 Share Skrevet Desember 8, 2004 merker vel ikke noe på kjøreegenskaper osv. ved bruk av karbon panser og bagasjeluke...har såpass lite å si på vanlige biler, blir vel mer for show..karbon er jo ekstremt sterkt da...men hvordan det fungerer i en kolisjon er vel noe annet..sprekker vel kansje litt raskere? Jeg merker det veldig godt på kjøreegenskaper og akselerasjon jo. Fyllte nettopp opp tanken og det føltes ut som jeg hadde mista 100 hester og bilen ble som en svamp på veien. Å lette biler er en meget smart måte å trimme bilen på. Spesielt lettere felger (de fleste billig alufelger veier ett tonn) har utrolig mye å si. På bane er vekt det viktigste av alt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Desember 8, 2004 Share Skrevet Desember 8, 2004 At en formel 1 bil har høy sikkerhet har ingen ting med carbon platene å gjøre. Der er det stålramma som beskytter.. tror jeg i hvertfall. Tror ikke sikkerheten er veklagt noe særlig i M3 CSL for å være ærlig. Liten sjangse for at NCAP eller noen andre tester den. Carbon fiber har andre egenskaper men er ikke sterkere enn stål. Det er sterkere på ett punkt stivhet men som som noen har sagt her det sprekker. Bilene er laget med deformasjonsone foran og bak så er konstruert for at panseret skal bøye seg på en speseil måte. Men det skal også stive opp litt. Carbon panseret er kanskje så stivt at du får det rett inn i kupeen.. hvem vet! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Desember 8, 2004 Share Skrevet Desember 8, 2004 Willims F1 teamet fikk jo ikke godkjennt hai-fronten sin pga sikkerhet. Denne er jo laget av karbon fiber. Der måtte det mere avstiving til for at den kunne godkjennes.. M3 CSL er jo bygd for "bane"... Taket må være like sikkert her som på en vanlig toyota corrolla stasjonsvogn?! Målet bak CSL var jo å sytematisk gå gjennom bilen å bytte ut delene til alternativt lettere deler der det gikk an. Tror ikke ingeniørene i BMW har latt det gå utover sikkerheten. Karbon ble/blir jo også brukt i rom industrien der det stilles høye krav til vekt og kvalitet. Karbon-belegget beskytter romferja mot den enorme varmen som oppstår når romferja kommer inn i jordatmosfæren igjen under landing f.eks.. Som så mye annet finnes det kvalitets forskjeller innen karbon også. Du kan ikke vente deg NASA kvalitet fra biltema f.eks..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå