Gå til innhold

Hvor stor forsterker trenger jeg?

Share

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle sette basskassa i E30'n i hælja. Men... Det er snakk om 2*10" (tror det er 250w hver). Holder en forsterker på 4*100w (mosfet hvis det betyr noe). Som dere sikkert skjønner er ikke stereo min sterke side...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2x12" rockford i min bil nå med en Kicker KX 200.2 forsterker, den yter 2x125, eller 1x250 som jeg kjører da jeg har den tilkobla sub.

Jeg bare låner denne forsterkeren, men kan si det at 250 w blir alt for lite på mine elementer. Prøvte subben på en 4x100 en gang, og syns at den spilte betydelig bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder for ett brukbart resultat. Uten å vite hvilken forsterker du vil bruke eller hvordan subbene er koblet (parallell / serie eller hver har sin egen kanal) er det ikke lett å si noe mer enn det.

MOSFet betyr ikke noe for din del. (litt hype)

Avhengig av hva som tillates av ampen så hadde jeg tatt de 4 utgangene på ampen og gjordt slikt:

Utg. 1+2 parallelt til 10" nr1

Utg. 3+4 parallelt til 10" nr2

Hvis utg. 1+2 skal brukes til fronthøyttalere bruk utg.3 på 10" nr1 og utg.4 på 10" nr2

Har ett alternativ til men før det kan gis må jeg vite hvilket fabrikat amp/høyttalere du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne forsterkeren skal kun brukes til basskassa. Har egen forsterker til hattehyllehøyttalere og frontsett. Hvordan blir det med strøm?... Må jeg trekke to strømkabler?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle forsterkerene kan dele strømkabel, såfremt den er dimensjonert for den totale strømbelastningen.

Hvis denne er for liten vil du merke dette ved at anlegget ikke spiller rent ved høyt volum (forvrenging kommer ett punkt uansett men hvis kabelen er for tynn vil dette komme enda tidligere)

Men la dette ligge for denne gang, vi har ikke nok detaljer til å si noe om den saken.

Siden du ikke er så kjent ved bilstereo så gjør det dønn enkelt for deg selv i første omgang, dvs koble hver 10" til sin egen utgang og prøv (=lytt).

Dvs 10" nr1 på utg.1 - 10" nr2 på utg.2

Så hvis du etter dette vil gå videre så sjekk følgende:

a) Hvor tykk er strømkabel og hvilket batteri er det i bilen?

B) kan amp'n brokobles?

c) er amp'n stabil i 2 Ohms last?

B) og c) finner du i spesifikasjonene til amp'n.

Det å bygge et anlegg som spiller høyt og ett som skal spille bra og ett som skal spille bra&høyt er tre forskjellige ting og jo høyere du legger listen jo flere detaljer er det som må stemme. Slikt tar du etterhvert som kunnskapsnivået (=erfaring) øker.

Men først prøver du det enkle samt høre hva du synes. Hvis du liker det la det være slikt. Hvis det ikke er bra si hva du vil ha anderledes så skal jeg prøve å gi det riktige pekepinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utg. 1+2 parallelt til 10" nr1

Utg. 3+4 parallelt til 10" nr2

Hvis utg. 1+2 skal brukes til fronthøyttalere bruk utg.3 på 10" nr1 og utg.4 på 10" nr2

Har ett alternativ til men før det kan gis må jeg vite hvilket fabrikat amp/høyttalere du har.

Dette kan jo ødelegge fortserkeren vist den ikkje kjører stabil ned i den ohms klassen som det blir. Kan vere 1 eller 2 ohm men eg veit ikkje ohmen på ellementa¨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jo ødelegge fortserkeren vist den ikkje kjører stabil ned i den ohms klassen som det blir. Kan vere 1 eller 2 ohm men eg veit ikkje ohmen på ellementa¨

Hvilken eksempel sikter du til? Det jeg ikke ga pga for lite info?

Hvis to høyttalere hver på 4Ohm parallellkobles er det totale motstanden 2Ohm og effekten (W) dobles. Og dette må sjekkes om ampen tåler det slik som jeg skrev i forrige post.

4Ohm er standard motstand for bil audio men 8Ohm høyttalere finnes og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...