oddis Skrevet Desember 12, 2004 Skrevet Desember 12, 2004 Trenger _litt_ hjelp her nå. Det har seg sånn: Etter å ha tetta en vannlekasje i termostathuset og ha satt i termostaten igjen og fylt på frostvæske på radiator og alt så vil ikke systemet kjøle!? Bilen "koker" (står på rødfeltet på temp.måler) på tomgang Jeg pella ut termostaten igjen og prøvde med fri gjennomgang, nytta ikke det heller, koker!. Noen som vet hva det kan være? Er så og si sikker på at det ikke er vannpumpa, siden den klarer å pumpe vannet gjennom slangene. Men virker som om den møter på mot-trykk? Vi prøvde å slippe ut lufta med luftepluggen på radiatoren, men det hjalp ikke. Termostaten og vannpumpa er nesten utelukket. Det vi har en mistanke om den "skruen" (lufteskrue??) på termostatlokket (den runde skylletuten der du fester innpå slangen). har noe å si i forhold? Det som er så rart er at alt fungerte da vi demonterte det, og vi satte alt NØYE på riktig plass, så jeg forstår ingenting. Jeg har 318i 87 mod. M40 motor. mvh Oddis
DotTk Skrevet Desember 13, 2004 Skrevet Desember 13, 2004 Jeg har også en sånn bil og hadde det samme probleme noe dager etter jeg kjøpte den. Til slutt fant vi ut at det var vifta som ikke ville økefarten når bilen blei varm. Prøv å se om du får stoppet vifta med noe når bilen er varm. Vifta mi gjikk rundt på gammel treighet bare. Så jeg skifta det som er inni vifta (vifte clutch el. va det var som stod på pakka jeg fikk) koster rundt 1100.
Gunnar Skrevet Desember 13, 2004 Skrevet Desember 13, 2004 Det der med vifteklutsjen er et veldig vanlig problem på E34, så det er nok en sjanse for at det kan være normalt på E30 også. Det er vel rett og slett slitasje som er vanskelig å hindre. Trikset for å sjekke det skal være å prøve å stoppe vifta med en avis...
BalleKnalle Skrevet Desember 13, 2004 Skrevet Desember 13, 2004 Er det viskose koblingen dere mener? Når motoren er kald roterer den bare rundt sin egen akse.. Når motoren blir varmere utvider koblingen seg og kjøler...
Jarle Skoftedalen Skrevet Desember 13, 2004 Skrevet Desember 13, 2004 Hadde det samme på min gamle 318 motor, bytta viskosekoblinga og alt blei greit! Koster 700-800kr på Motor Technik i Skien. Og når du skal bytte den så husk at den har links-gjenger, det fant ikke jeg ut med en gang Lykke til!
oddis Skrevet Desember 13, 2004 Forfatter Skrevet Desember 13, 2004 Hmmm....ok det som er rart er at den ikke klarer å suge til seg mer vann fra ekspansjonstanken da man skal fylle på (da radiator er tom), som sagt, virker som om den møter på et mottrykk av noe slag..? Merkelig. Tror dere det har noe med vifteclutchen og gjøre...? Og det lukter svidd av hele motoren etterpå.. viskose koblingen = ?
BalleKnalle Skrevet Desember 13, 2004 Skrevet Desember 13, 2004 Viskose kobling = http://innoweb.won.no/kunder/29/e30kjolesys.pdf Nr 3 på bildet.
cmn Skrevet Desember 13, 2004 Skrevet Desember 13, 2004 Husk at fronten skal/bør stå høyere enn baken på bilen når du skal lufte! Det hjelper også å ruse motor'n litt (tror jeg).
oddis Skrevet Desember 15, 2004 Forfatter Skrevet Desember 15, 2004 OPS Gjett hva jeg fant i oljen!? Kjølevæske !! Toppakningsbytte ihvertfall! Sylinderne er trolig fulle av kjølevann... huff og huff. Blir stående å skru bil i jula jeg da..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå