Gå til innhold

Varsellys! automatkasse?


lapsapdoi
 Share

Anbefalte innlegg

Hei igjen!

Har lagt inn noen poster tidligere i forbindelse med bytte av motor i en e36 325i. Nå har det seg slik at motoren er satt inn, og bilen har nå rullet 40 mil uten problemer! Helt utrolig. :lol:

Men det har begynt å lyse et gult varsellys midt i instrumentkonsollen, jeg har ikke instruksjonsbok så jeg vet ikke hva den betyr. Men det ser ut som et rundt tagghjul med et utropstegn i midten.

Jeg misstenker at det kan ha noe med automatkassa å gjøre.

Kassa er litt treg med å komme i gir synes jeg, (vet ikke helt hvordan det skal være), men særlig ved sakte kjøring der jeg gir litt gass og slipper så tar det en god stund før den hopper i giret ved gasspådrag.

Noen som har erfaring med dette? kan det være for lite girolje?

Hvordan fyller man på olje på kassa, det er ingen påfyllings-hull på den, hvertfall som jeg ikke kan finne?!

Takker for all hjelp! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatgearoljen skal fylles på ned gjennom peilepinnehullet. Det er svært nøye med riktig oljemengde på automatgearkassen og riktig olje. Du måler oljenivået ved å kjøre motoren gjennomvarm, gjerne et par mil. Motoren skal være i gang når du peiler og spaken skal stå i park. Men pass på å vær innom alle stillene en 10 sek rett før du setter den i park og måler. Det er bra og være to for turtallet skal ligge mellom 800 og 1000 i det du måler. Det er merker som viser riktig nivå på pinnen. Etterfyllingen må gjøres ltt om gangen. Har lest at det er ca 4 dl fra min nivå til maksnivå på peilepinnen. Oljen skal være fin og rød. Er den ikke det er den slitt og må byttes sammen med filteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det oljen!

Men bilen er en 91 modell, og det er ingen peilestikke på denne type girkasse, den skal visst være vedlikeholdsfritt!

Er det noe jeg har gått glipp av? Hvor skal eventuellt denne peilestikka være?

Det jeg har hørt er at man må fylle oljen gjennom av man tar av bunnpannen og fyller den opp, setter den tilbake og lar bilen gå, og lar kassa få suge opp oljen og forsette slik en stund.

Har noen vært borti dette før?

-----------------------------

En peilestikke hadde vært kjekt å hatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har et par forskjellige automater. Var borti en der du måtte fylle olje i en plugg midt under bunnpanna i automaten. Det var ikke avtapping, men en stor nivåplugg. Automaten skulle ha en temp. på 35 -40 grader, du skulle ha motor i gang og være gjennom alle gira og så i P. Under bilen og ut med pluggen og fylle til det kom ut olje, var et 3 -4 cm høyt rør oppi der så det rant ut når nivå var OK. Jeg tok en colaflaske med en slange nedi og et lite hull jeg satte trykkluft i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme prosjekt gående her og.

Automat-kassa er blitt litt slapp, så eg er blitt anbefalt å skifte olje.

Må av med bunnpanna på kassen for å få ut gammel olje, skifter filter samtidig. Sett på ny pakning på panna, og fyll opp olje igjenn. (Tror fyllehullet er oppå kassen, litt i bakant på venstre side?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
det er automatkassa som går i nødprogramm. starter i 3.gir. min er sånn at den plutselig kan begynne og lyse. bare stopper bilen og slår av tenninga og starter igjen så er alt som før igjen! aner ikke hvorfor den begynner og lys

Med for høyt turtall foreksempel... :roll::whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...