Gunnar Skrevet Desember 20, 2004 Share Skrevet Desember 20, 2004 Ja, da var neste problem for tur... Rundt da jeg kjørte hjem fra Østlandet begynte bilen å "bruke" en del kjølevann, så jeg etterfylte litt i blant, men ikke så mye at jeg trengte å fylle på de 50 milene hjem. Sjekket og etterfylte senest på lørdag, da jeg kjørte til OS Bildeler (ca. 10 mil totalt), etter det har den stått til nå. Sjekket igjen før jeg skulle ut nå, og da var ekspansjonstanken helt tom. Fylte opp og starta å kjøre. Oppdaga at bilen hadde veldig høy tomgang, men den roa seg etterhvert. Etter 3-4 minutters kjøring i lavt tempo var tempen på rødt. Holdt litt god fart, og tempen sank. Tanken var at den sikkert har sugd en del luft siden ekspansjonstanken var tom, og at den måtte få lufta og sugd inn ny kjølevæske, men den gang ei, det ville den ikke helt være med på. Etter noen minutter begynte kjølevæska i ekspansjonstanken å koke. Kjørte hjem og inn i garasjen, hvor bilen nå står. Den har ikke tatt inn noe som helst fra ekspansjonstanken, og siden jeg har en lys delvis gjennomsiktig slange et sted i kjølesystemet ser jeg at det ikke er væske i den, og varmeapparatet varmer lite, så det må jo være problemet. Hvordan får jeg den til å ta opp væske? Har prøvd lufteskrua også, uten at det hjalp. Kjære julenisse, jeg ønsker meg at bilen min skal slutte å tulle så fælt, slik at jeg kan konsentrere meg om å montere bakrutespoileren og angel eyesa jeg har liggende klar... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
øyvind bp Skrevet Desember 20, 2004 Share Skrevet Desember 20, 2004 Siden kjølevesken forsvinner er det stor sjanse for at det er hull i noen av kjøleslangene eller sprekk i radiatoren (om ikke enda verre sprukket topp eller lignende, men da ser du det på olja i motoren og eksosen). Da blir det kanskje ikke vakum nok til å suge kjøleveska rundt. Jeg tappet kjølevæske i fra min bil i sommer og hadde samme problem da jeg skulle fylle den på. Den kokte bare etter et par km. Men jeg fant ut at det var to lufteskruer. En ved siden av ekspansjonstanken(Svart plastskrue), og en rett ved thermostatet(liten bolt i stål. Kansje 7-8mm eller noe). Fyll ekspansjonskaret fullt og åpne bolten ved thermostatet og kjør motoren på tomgang. etterfyll ekspansjonskaret helt til det ikke kommer luft eller bobler ut luftebolten. Deretter strammer du den og gjør det samme med plastlufteskruen. Bilen må stå flatt. Viktig at lokket er påskrudd ekspansjonskammeret når du gjør det. Min har funket helt fint siden det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Desember 20, 2004 Forfatter Share Skrevet Desember 20, 2004 Har hørt at det skal være to skruer ja, men har bare funnet den ene (plastskruen ved ekspansjonstanken). Skal forsøke med den nå, og se om det hjelper. Klarer ikke se noen lekkasje slik det er nå, for den har nok ikke nok kjølevann... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
øyvind bp Skrevet Desember 20, 2004 Share Skrevet Desember 20, 2004 Det er den lille stålskruen som gjør susen for det var først når jeg letta på denne at det fyllte seg for min del. Den er lett og komme til og sitter rett under besinfilteret fremme på motoren (den er lett gjenkjennelig da du ser det er en liten bolt som ikke er skrudd helt nedtil. Gjengene er sunlige under hodet på bolten). Husk og ha fullt ekspansjonskammeret og ha igjenn lokket og plastlufteskruen. sett motoren på tomgang og løsne sakte på avluftingsskruen. Gjennta dette til det kommer en gjevn strøm av kjøleveske ut langs med avluftingsskruen. først da kan du etterlufte ut plastlufteskruen. men husk at bare en av disse tingene kan være opne om gangen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
øyvind bp Skrevet Desember 20, 2004 Share Skrevet Desember 20, 2004 sjekk denne siden http://www.bmwe34.net/e34main/maintenan ... cement.htm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M Skrevet Desember 20, 2004 Share Skrevet Desember 20, 2004 er vel offtopic dette, men etter hvor lenge må kjølevæske skiftes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
øyvind bp Skrevet Desember 20, 2004 Share Skrevet Desember 20, 2004 DET HETES AT DEN SKAL BYTTES HVERT ANDRE ÅR. er vel offtopic dette, men etter hvor lenge må kjølevæske skiftes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Desember 21, 2004 Forfatter Share Skrevet Desember 21, 2004 Har vært ute noen timer og kom hjem nå, og nå er kanskje ting i orden igjen. Greit når far fikser... Kan se ut for at det var en bagatell, en pakning som nok har fallt av da jeg hadde oppe lokket på ekspansjonstanken. Håper ihvertfall det. Får se hvordan det går når jeg får kjørt den i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M Skrevet Desember 21, 2004 Share Skrevet Desember 21, 2004 DET HETES AT DEN SKAL BYTTES HVERT ANDRE ÅR.er vel offtopic dette, men etter hvor lenge må kjølevæske skiftes. eh...ok (Store bokstaver ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
øyvind bp Skrevet Desember 21, 2004 Share Skrevet Desember 21, 2004 Det var ikke meningen å virke streng med store bokstaver. Bare en tilfeldighet. Alf Lie mente at det ikke var så viktig å bytte kjølevesken. Og han er jo guru. Men jeg byttet min likevel. Er vel lystmekaniker på enkle ting jeg får til- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå