Gå til innhold

Diffbrems


BUG
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 93-mod 318Is som jeg vet har diffbrems, men jeg kan ikke si å legge så mye merke til den. Spørsmålet er derfor om denne kan bli slitt, eventuellt at det er andre omstendigheter som gjør at den ikke virker som den skal. Går det an å øke bremsekrafta på diffen, og er dette å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diffbremsen kan bli slitt, og vil da kunne miste litt av sin effekt. Den kan nok også bli ødelagt, slik at den har tilnærmet null bremsevirkning. Den mest vanlige måten å ødelegge den på er visst å bruke feil type olje.

Det skal kunne gå an å øke virkningen. Det er ikke noe man lett kan gjøre selv, siden det involverer en relativt avansert shimsing, og evt. nytt belegg på lamellene, eller andre lameller. Da kommer også spørsmålet om varmeutvikling inn, siden det nok er sansynlig at det vil utvikles mer varme ved høyere bremsevirkning. Jeg holder for tiden på å prøve å sette meg inn i hvor mye spesialist man må være for å få dette til, men har relativt begrenset med tid til det. Regner med å finne svaret en dag, men tror ikke det blir veldig snart.

Har en kjenning som driver med belegning av slike lameller brukt til helt andre mototsport-ting som jeg skal utnytte til det fulle for å få svar på mine spørsmål. Må bare få tak i en diffbrems som ikke virker, slik at jeg har en "forsøkskanin", så er jeg i gang.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. mener å ha lest en "bruksanvisning" til å endre bremseeffekten på diffen her et sted. Du vet ikke noe om en sånn link?

Det skulle vel være enkelt: Fyll diffen med 50/50 diesel og blåsesand. Det skulle sørge for at diffen virkelig låser opp!

Over på den seriøse siden: Hvordan vet du at diffen er slitt? Jeg har nettop byttet fra åpen til bremsediff på min bil, og ville nok aldri merket forskjell på dette dersom jeg ikke prøvde å legge merke til forskjellene. For min del betyr det alvorlig forbedret fremkommelighet på vinterføret vi har i Bergen nå for tiden. Kan også legge rompa på bilen ut litt mer kontrollert enn før.

Lurer du på om diffen virker, har BMW et spesialverktøy for å teste at diffen bremser opp sine 25% riktig. Du kan også få bygd om diffen av en spesialist på dette. Regn med 5000-10000kr inkl overhaling og forsendelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...