P.I.B Skrevet Desember 29, 2004 Share Skrevet Desember 29, 2004 Huff. Dette ble jo en virkelig tragedie. Jeg kjente en familie på 5 stk. som var der på juleferie når flodbølgen kom. Ingen viste noe om hvordan det var gått med dem før i dag. De hadde hatt flaks og er nå på tur hjem uten store fysiske skader. Så dette var en gladmelding for meg oppi alt dette tragiske som skjedde der nede..... Men må si jeg tenker på de som fortsatt savner sine venner,kjente,famile osv.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil 323i E36 Skrevet Desember 29, 2004 Share Skrevet Desember 29, 2004 Har enda ikke skjønt hvordan så mange kunne dø av den "bølgen". Når jeg ser film klipp og bilder, så virker den ikke så stor, men kan regne med at det er en god del krefter som er med i spillet. Kondolerer til de som har mistet familie/familiemedlemmer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Desember 29, 2004 Share Skrevet Desember 29, 2004 Helt grusomt. Tallene sier jo over 80.000 døde nå, og de venter kanskje 150-200.000, mot litt over 3.500 i WTC-tragedien. Det setter liksom ting i perspektiv. Hørte nettopp at det ryktes om over 40.000 døde kun i en eneste provins i Indonesia, men myndighetene vil ikke frigi tall. Helt sykt! Hadde forresten kjente der jeg også. En god kamerat og søstera hans var med mora og familien hennes på juleferie i Phuket. Jeg fikk SMS av ham allerede i 14-tiden da det skjedde, hvor han fortalte at alle han var med hadde det bra, men de var midt i kaoset. Måtte løpe fra bølga. Her er intervjuer med søstera og bilde av begge to: http://www.jbl.no/index.html?infoPage=o ... ageCode=NO http://www.jbl.no/index.html?infoPage=o ... ageCode=NO Venninne av mor er også i Thailand, men de var så langt unna katastrofeområdet at de ikke tenkte på å gi beskjed til noen om at de var i live, men det visste jo ikke folk hjemme... Og i tillegg var dattera til en kollega av far på Phi Phi: http://www.jbl.no/index.html?infoPage=o ... ageCode=NO Vanvittig mye nordmenn der nede. Kjipt at det fortsatt er 1300 savnede... Kjetil, har tenkt det samme selv. Forstår det ikke helt. Men det har jo skjedd. Det må være krefter vi ikke klarer å forestille oss... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Desember 30, 2004 Share Skrevet Desember 30, 2004 Venninde av dama er der nede nå.... De var på båt-tur da det skjedde.... De merket bare at vannet steig litt ute der de var( sikkert et stykke ut på havet )... Når de kom inn til land lå det døde folk over alt .... Sykt.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haldor Skrevet Desember 30, 2004 Share Skrevet Desember 30, 2004 Selve bølgen var nok ikke så "stor" men det er ikke "bare en bølge heller". Tenk en balje med vann, lag noen bølger og alt er bare trivelig, ta så og løft den ene siden opp ca 5grader og så slipp den ned igjen - da skvulper det godt. Samme prinsippet nede i Asia, vannet ble skyvet vekk for så å komme i retur, men millioner av kubikk med vann etter seg på slep. Du kan sammenligne det med en demning som brister. Ikke nødvendigvis så mye høyde på vannet men det kommer fort og det har masse ryggdekning. Min dypeste medfølelse til alle som er rammet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Desember 30, 2004 Share Skrevet Desember 30, 2004 Haldor, selve prinsippet har jeg ikke problemer med, og jeg har sett en del amatørfilmer og rekonstruksjoner fra det hele. Det er bare det hvordan så mange dør jeg ikke helt henger med på. Såklart er det mye krefter i sving, men hva er det som gjør at folk ikke har klart å holde seg i live? Jeg mener, klamre og klatre, svømme, etc.? At mange drukner, spesielt småbarn, er jo ingen overraskelse, men at *så* mange dør er litt uforståelig for meg.. Har de fleste druknet? Blitt slått i hjel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Desember 30, 2004 Share Skrevet Desember 30, 2004 Enig der.. Når en ser amatør opptak og slik.. Har jeg sett den bølgen komme fykende har jeg vært i toppen av nærmeste palme på null komma niks.. Har dere sett denne: Pass opp for falsk nødhjelps-SMS Da er vel heller denne å foretrekke.. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=101954 Det er jo helt sykt der nede nå.. Anbefaler alle å gi litt i støtte... Det kommer sikkert til å ta år før alt er ryddet opp der borte.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Arne Skrevet Desember 30, 2004 Share Skrevet Desember 30, 2004 Jeg har en kamerat som har studert /studerer slike fenomener og det han sier ar at en slik bølge får en vanvittig kraft når jordskorpa knekker slik hun gjorde her i dette tilfelle og så er det farten den får + all det draget med vann bak seg ,dette er ikke en storm bølge som ruller inn og mister all energien der og da, denne kommer med en vanvittig fart når den treffer grunnt vann og da pøser på med massen bak fra og da er det ikke merkelig i det hele tatt at den legger flatt allt som kommer i dens vei 2-3 km. inn i landet, balleknalle du skal springe som f.. hvis du skal springe fra en slik bølge. kodolerer til pårørende Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Desember 30, 2004 Share Skrevet Desember 30, 2004 Tok deg på ordet jeg, BalleKnalle. Overførte noen kroner til Norges Røde Kors, tilsvarende noen få pils, eller noen få liter bensin om man vil. Såpass klarer man nok å avse! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
P.I.B Skrevet Desember 30, 2004 Forfatter Share Skrevet Desember 30, 2004 Enig i at det er litt "rart" at så mange døde etter denne bølgen. Men det er nå snakk om enorme vannmengder da. Så et klipp på tv'n i kveld der det var store båter som lå igjen 1 til 2 kilometer innpå land. Flodbølgen kom vell også overaskende på de fleste der så da er det vell ikke så greit å "stikke" av fra den.... Men tallet på antatt døde er jo helt sykt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Arne Skrevet Desember 30, 2004 Share Skrevet Desember 30, 2004 Ja fruen tok nok oppfordringen din BalleKnalle hun har gitt penger til røde kors!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Desember 30, 2004 Share Skrevet Desember 30, 2004 Her er ei som klarte seg etter 20 timer i toppen av en kokos palme Reddet etter 20 timer i kokospalme Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
P.I.B Skrevet Desember 30, 2004 Forfatter Share Skrevet Desember 30, 2004 Folk blir oppfordret til å gi F i nyttårsraketten i år. Vi i Norge bruker flere millioner på rakketter så i år må det vell være bedre å heller gi "rakkett" pengene til de som trenger det der nede.... Nytt År blir det vell uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Desember 30, 2004 Share Skrevet Desember 30, 2004 Jepp... Til og med Røkke avlyser rakett showet sitt.. Kjell Inge Røkke skulle skyte opp 38 kilo raketter på nyttårsaften. Nå avlyser han fyrverkeriet fra hytta i Oppdal på nyttårsaften http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=260501 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aguilera Skrevet Desember 30, 2004 Share Skrevet Desember 30, 2004 Offf.....helt sykt at SÅ mange er døde... Vet godt hvem hu der Marion er, hu som var i avisa!Ufattelig...det fredeligste sydenparadiset, og iløpet av kort tid forvandlet til et eneste kaos av lik.. Skal nok gi noe penger jeg oxo!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå