Gå til innhold

Effektøkning å gå fra 95 blyfri til 98 ??


Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemmer nok det, Tommy Rustad skrev en artikkel om det i Autofil i sommer, og han påstod at det var endel å hente ved å bytte til 98, jeg har ikke prøvd jeg så jeg vet ikke, men du får prøve det og gi tilbakemld på hvordan det fungerer :D

Skrevet

98 kontra 95 gir kun effektøkning hvis tenningspunktet er riktig/innstilt for 98oktan. DVS at du får en effektreduksjon med bruk av 95 og at du har tiltenkt effekt v/ 98.

Skrevet
98 kontra 95 gir kun effektøkning hvis tenningspunktet er riktig/innstilt for 98oktan. DVS at du får en effektreduksjon med bruk av 95 og at du har tiltenkt effekt v/ 98.

Som ved f.eks chipping. Mange chiper er innstillt for å virke best med 98 oktan.

Skrevet

det er vel også slik at det krever mer tilsettning stoffer i 98 oktan kontra 95 for å få høyere oktan tall.

disse tilsettnings stoffene er ikke eksplosive.

vil tro at en bil som er riktig innstillt til 95 går vel så godt som en som er innstillt til 98, men har ikke peiling..

Skrevet

Jeg har heller ikke så god peiling på dette men jeg har kjørt et par tanker med 98 oktan på min 318ti og jeg kan ikke akkurat si at jeg kjente det noe sted.

Skrevet

Heisann dere :D

Forskjellen ligger i at 98 blyfri har mer energi enn 95 blyfri, dvs. mer

"effekt" eller sprut over 98'n. Dette avhenger selvfølgelig hva tenningen

er innstilt på, ved chipping optimerer de tenningen til f.eks. 98 som

igjen gir mer effekt. Orginalt vil de fleste bilmerker funke greit på et

oktantall mlm. 92-98 pga. at tenningen er stilt med tanke på et visst

slingringsmonn. Comprende?

Mvh

525iTPaul

Skrevet
Må si at jeg merka virkelig noe med nye 95 Cleanpower.

:shock: Fortell mer! Ny superbensin? :wink:

Dere husker vel Kampanjen til Hydro Texaco tidligere i år, der det ble gratis bensin på noen bensinstasjoner,gratis vask av bilen og billetter til danskebåten.

Etter å ha brukt cleanpower en stund,merka jeg litt forskjell på bilen, eller kanskje det er bare meg, men V-Power er no dritt,

Skrevet
Da er nok chipene til TS beregnet for 98 oktan. Han vil altså at det skal være 98 oktan på tanken når bilen blir chippet.

Vanlig (standard) chip er for en variasjon av oktantall, 92-98oktan. Tenningstidspunkt og andre tenning/forbrenningsparametre har ett slingringsmonn for å sikre den vanlige bilist problemfri bruk.

En tunet chip/motor er det motsatte, her blir parametrene optimalisert for et miljø med mye mindre slingringsmonn og du er "låst" til ett oktantall - for å kunne maksimere effekt ut.

Skrevet

CleanPower og V-Power er bare vanlig bensin men kan ha en sammensetning som skal rengjøre dyser, redusere karbondannelser (sot) i forbrenningskammer/ventiler. Så hvis du har en motor som er utsatt for dette kan forskjellen merkes godt - hvis din motor allerede er ren og fin så er forskjellen lik null.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...