Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å kjøpe ny mobil, men lurer på noe.. Hvis en kjøper en mobil med abb. og telefonen er låst til en operatør i så så lenge.. Går det an å avslutte abb. og låse opp telefonen( www.unlock.no ) for å så bruke det gamle sim kortet mitt i telefonen??

Ser f.eks. at en Nokia 6230 går for 999,- med ab. Kanksje en innmeldings avgift på 200 i tillegg da men...

Noen som vet om dette går?? Noen som har prøvd? :roll:

Skrevet

For ca 4-5 år siden kjøpte jeg en Nokia 8210 med abb. Det var ca 20,- i fast avgift i mnd. Og 12 mnd binding til Sense (før dem slo seg sammen med Rema greiene og Chess) Brukte det gamle kontant kortet mitt i telefonen. Og betalte kun den faste avgiften på telefonen (20,-) i et par mnd.... Etter det gikk jeg lei på å betale regninger på 20 kr hver mnd, så jeg avsluttet abb. Fikk aldri noe krav om å betale ev. mellomlegg e.l. Sparte meg en 1500,- på det kjøpet...

Skrevet

Har Chess ab. nå som jeg er fornøyd med.... Som regel er jo de ab som følger med telefonen ganske dyre... som F.eks fra Telenor med fast avgift på 149,- i mnd på sånn...Det er bare å få så billig mulig telefon jeg tenker på.... :roll:

Skrevet

Du får kjøpt 6230 hos Expert for 699 også :D Hvis du binner deg 12 måneder, men vil si oppbindinga går det, men da får du en regning på 1200 kroner... Ikke alle telefoner det står at er låst er det heller, så ikke sikkert du trenger unlock.no :) Men ettersom telefonen koster ca 3500 ny mange steder, sparer du jo uansett ca 2000 på å kjøpe med abb. for så å betale deg ut igjen da..

Skrevet

De fleste telefonene man kjøper med abonnement, er låst. Dette er fordi Telenor eller Netcom sponser inn noen kroner (ca 150 kr) på hvert apparat som de låser til seg selv. Hver forhandler får 1400 kr (eks mva) av Telenor og Netcom for å selge et Privat+ (TN) eller ActiveTalk (NC) abonnement, dette er en sum som forhandlere trekker fra nettoprisen, før de legger til fortjeneste og alt det derre der. Kan ta et eksempel; nettoprisen på en Nokia 6230 er nå 1988 kr (Telenorlåst, eks mva). Man trekker da 1400 kr fra nettoprisen, og multipliserer beløpet med 1,25 (25% mva) for å få den aktuelle kostprisen. Deretter kan man legge til den fortjenesten man vil ha. Nettoprisen varierer fra kjede til kjede, og Netcom kan også gi tilleggsprovisjoner på å selge spesifikke telefoner (150 kr ekstra i provisjon for f.eks å selge en Nokia 6230). Som dere ser, er det ganske lite fortjeneste på mobiltelefoner i en kampanjeperiode, i hvert fall når man tenker på at man bør ha 600 kr per telefon. Tenk deg å tjene 200 kr per apparat. Masse tid går på å forklare kundene hvordan de skal bruke apparatet, og masse tid går på å sende telefoner til service. Pluss masse blir stjålet, og noen modeller blir aldri solgt. Men men, slik er markedet i dag :)

Tilbake til topicen. Man vil alltid være bedre tjent med å kjøpe en Telefon med ActiveTalk eller Privat+, siden avslaget man får på telefonen (i hvert fall på kampanjetelefoner) er større enn det oppsigelsesgebyret er. Det er nå 1200 kr eller 1400 kr, husker ikke helt. Svar på spørsmålet ditt; JA, man kan gjøre dette. Men når man kjøper en telefon med abonnement, så får man på en måte "sponset inn" månedsavgiften. Hvis man kjøper en litt dyrere telefon så kan man spare 2-3000 kr på å velge abonnement, og 129 kr (månedsavgiften i et år) er 1548 kr, så hvorfor ikke beholde dette :) Hvorfor på død og liv betale seg ut av noe som er gunstigere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...