Gå til innhold

Lakkrens

Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Til dere med gamle biler med matt og skitten lakk:

Min gamle hvite E34 var slik, helt matt og hadde dette hvite "belegget" man får når bilen ikke har vært bont jevnlig og stått mye ute, og så derfor ikke spesielt blank og pen ut. Hadde tenkt å bone den i jula, og siden jeg allerede hadde en cleaner jeg kjøpte til Chrysleren stående tenkte jeg at jeg like godt kunne prøve det før jeg bonte den.

Jeg vasket bilen grundig med avfetting og full pakke, lot den tørke i garasje, og kjørte på rensemiddelet med en billig polermaskin. Venta noen minutter og tørka av for hånd. Skillet mellom der jeg hadde tatt og ikke tatt var bare helt vanvittig. Virkelig synd at jeg ikke knipset bilder av det, for det var skikkelig sånn "før og etter" opplegg fra TV Shop.

Selv har jeg aldri testet lakkrens før, kun alle slags fantastiske bonemidler, men jeg må si at lakkrensen definitivt ga mer valuta for pengene, selv om bonevoks må til for å holde det slik. Kjørte derfor på bonevoks etterpå, så nå satser jeg på at jeg kan holde den hakket bedre enn tidligere fremover. ;)

Vil tro det finnes mange forskjellige typer lakkrens, men den jeg brukte var Sonax sin Liquid Cleaner. Kjøpte den hos Clas Ohlson til en hundrelapp, men Sonax fås på mange bensinstasjoner og rekvisitasjapper også. Nøler ikke med å anbefale den videre til dere som sliter med at lakken ser "hvit" og matt ut. Det gjorde virkelig underverker på min, og det helt uten stress.

Jeg kan legge til at jeg brukte det på Chrysleren også da jeg hadde den, men den var '96 mod og hadde på den tiden 115k på telleren, så den var relativt fin i lakken allerede. Det var først på BMWen jeg så hvor fantastisk den kunne være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Skulle gjerne lært meg litt mer om hvordan jeg skal behandle lakken for å holde den finest mulig i lang tid fremover!

Er bildet ditt av bilen etter lakkrens?

Hvordan er det med lakkrens i forholdt til god gammeldags rubbing compound? Sliter lakkrens mindre på lakken enn rubbing?

Hva er forskjell på boning og voksing og polering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bildet ditt av bilen etter lakkrens?

Før. Har ikke tatt noen bilder av den etterpå... :?

Hvordan er det med lakkrens i forholdt til god gammeldags rubbing compound? Sliter lakkrens mindre på lakken enn rubbing?

Tipper at lakkrensen jeg brukte sliter mindre på lakken. Behandlingen er jo veldig finslig, og den så kun ut til å fjerne skiten. Rubbing fjerner vel en del av lakklaget? Sannsynligvis gir det derfor et enda bedre resultat, men så er det en del mer jobb, og lakken tynnes vel ut...

Hva er forskjell på boning og voksing og polering?

Boning og voksing er vel ihvertfall det samme? Polering er vel mer opp til den som snakker. Noen kaller vanlig håndboning for polering, noen bruker maskin, etc...

Her er det litt tips og triks..

http://www.bilpleie.no/

Fin den, men vær obs på at AutoGlym har fått relativt dårlig i testene jeg har lest. "Dyrt og middelmådig" er typisk kommentar. Sonax har fått veldig bra på sine produkter, det var derfor jeg kjøpte det. Sonax koster dessuten halvparten av AutoGlym (2-300,- per flaske), godt under om man handler hos Clas Ohlson. :)

343119_20_21_915_917_Bw4.jpg

http://www.clasohlson.no/?AFP=store/mai ... Campaign=N (scroll ned til Sonax/noen røde flasker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...