Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det på tide med oljeskift i følge bilen min! Den er så kjip at den vil ha ny olje midt på vinteren når det er kaldt og jævlig å gjøre det gratis ute! :(

Valget mitt står mellom Biltema sine helsyntetiske oljer!

Hva er best av 5W-40 API SJ/CF eller 5W-50 API SG/CE ???

Begge koster like mye!

Den tykkeste har som dere ser dårligere kvalitet enn den andre i følge API standarden. Men er det ikke slik av tykkere olje smører motoren best?

Vanskelig valg det her! Noen som har peil på motoroljer som kan hjelpe til?

• Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Den tykkeste har som dere ser dårligere kvalitet enn den andre i følge API standarden. Men er det ikke slik av tykkere olje smører motoren best?

Kvaliteten sier noe om smøreevne over tid. Dvs at dårligere kvaliteter blir brutt ned fortere enn gode kvaliteter.

Jeg ville personlig gått for 5-40 og byttet etter 6000 km. Husk å få originale BMW-oljefilter! De koster det samme som uorginale uansett.

Skrevet

Jeg ville personlig gått for 5-40 og byttet etter 6000 km. Husk å få originale BMW-oljefilter! De koster det samme som uorginale uansett.

Bytte ved 6000 km er vel litt overdrevent vel? De fleste nye biler går jo i dag 30 000 km mellom hver service (oljeskift)!

Oljefilterene på Biltema koster 1/3 av de hos BMW. Tipper at det er akkurat samme delen også. Kan sjekke når jeg skifter.

Skrevet

Uten at jeg skal si at Bilteme olje er dårlig, setter jeg min tvil til den typen olje i forhold til Mobil1, Castrol etc.

Samme gjelder oljefilteret. Få tak i et oljefilter som har ender av metall (Hengst skal ha det) og ikke et som er av bare papp. Det er noe drit med tanke på senere skift (kan sette seg fast)!

Glad jeg har kjentskaper innen "oljebransjen". Får Mobil1 meget billig :D

Er du glad i motoren din, er 6000 ikke lite. Er du ikke glad i motoren din, er 30000 sånn passe :lol:

Skrevet

Bytte ved 6000 km er vel litt overdrevent vel? De fleste nye biler går jo i dag 30 000 km mellom hver service (oljeskift)!

Oljefilterene på Biltema koster 1/3 av de hos BMW. Tipper at det er akkurat samme delen også. Kan sjekke når jeg skifter.

Viss du ikke skifter olje før 30000km så ville ikke jeg kjøpt bil av deg i hvertfall......Jeg skifter på 10-12000km.

Skrevet

Alt kommer ann på kjøre mønster. Kjører du mye i by, stopper og starter mye og kjører korte avstander er det anbefalt å skifte olje ofte. Kjører du "normalt" (langkjøring/bykjøring) ken du holde service intervallene... Men 30.000km er vel i lengste laget for en bil uansett... Bilen tar jo ikke skade av å skifte olje ofte! :P Jo oftere jo bedre..

Skrevet

Dei sier jo det at disse dyre oljene skal tåle 30000 men eg hadde aldri stolt på det! Og bilforhandlere som seller nyere biler anbefaler og skifte oftere enn 30000

Vertfall di eg har snakket med på vw

Skrevet

30.000km på Biltema-olje hadde jeg ikke tatt sjansen på.

Jeg bytter som regel på 10-12k, og kjører stort sett på ganske dyre oljer.

Skulle jeg kjørt på billig olje tror jeg kanskje jeg hadde kjøpt den delsyntetiske 10W-40en BilXtra har til 98,- for 5 liter, og byttet veldig ofte. Type 6-8.000km. Men det gjør jeg altså ikke, jeg kjører Valvoline for tiden.

Skrevet

Jeg kjører med høykvalitetsolje hele tiden, eller det som kanskje kan kalles kjente merker (Castrol, Mobil1, Valvoline, Pennzoil, Texaco, Oilextreme etc...) og jeg skifter mellom 3000km og 6000km, avhengig av hvordan jeg har brukt bilen. Å la en Biltema olje bo i motoren i 30.000 km er etter min mening alt for lenge. Har ikke noe spesielt imot å bruke ukjente fabrikater av motorolje, men da ville jeg hvertfall byttet ofte.

Skrevet
Jeg kjører med høykvalitetsolje hele tiden, eller det som kanskje kan kalles kjente merker (Castrol, Mobil1, Valvoline, Pennzoil, Texaco, Oilextreme etc...) og jeg skifter mellom 3000km og 6000km, avhengig av hvordan jeg har brukt bilen. Å la en Biltema olje bo i motoren i 30.000 km er etter min mening alt for lenge. Har ikke noe spesielt imot å bruke ukjente fabrikater av motorolje, men da ville jeg hvertfall byttet ofte.

Kjører du mye på bane siden du skifter så ofte?

Skrevet

3-6.000km er vel litt i overkant ofte? Ser riktig nok at min begynner å bli litt mørk og skitten nå etter 3.000km, men jeg mistenker sterkt at det var lenge siden oljeskift da jeg fikk bilen, så det henger nok igjen mye drit siden da. Blir nok bedre etter neste bytte. Kanskje det faktisk hadde vært lurt å hive på billigolje og kjøre med den i en uke eller to før byttet, men det er for sent nå.

Men 3-6.000 blir uansett vel ofte. Thorleif bytter jo hver 5.000km på GTen, og den blir jo kun brukt og piska på og rundt ringen, og har overlevd i snart 10 år...

Skrevet

ka olje bruker du da gaute, kjører 6000 på castrol slx eg. trur det er gode greier!

P.s gunnar det er ikkje så unormalt at oljen blir mørk, det som er viktik at det ikkje lukter av den, koks osv, står litt om ka du skal sniffe etter i haynes boka!

Skrevet

Jeg bruker å skifte mellom 5000-10000 eller vanligvis på høsten. Kjører aldri mer enn 5000-6000 i året med den bilen. Jeg bruker Castrol SLX, og den er jeg veldig godt fornøyd med.

Skrevet

Jeg skifter to ganger i året. en om høsten en om våren. Sist puttet jeg noe nedi oljen som jeg kjøpte på thorsov bilrekvisita. STF eller noe sånt, skulle vist gjøre overflatene hardere og glatter. Det har hjelpt litt synest jeg, litt høyer tomgang, men kanskje det er bare innbilning. Har hørt at tykkere olje er å anbefale på eldre motorer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...