painkiller24 Skrevet Januar 6, 2005 Share Skrevet Januar 6, 2005 Kobla opp litt bilstereo i dag: RF P6002 og 1F digital kond. Jeg hadde problemer med blinking i lysa før, men nå har det blitt enda værre!!! Det jeg lurer på er om det er noe mulighet for at jeg ikke fikk ladet opp kondensatoren ordentlig? Kanskje den tappet seg når det gikk en sikring (60A). Den røyk når jeg skulle skru opp volum for å prøve! Tok ca 20 min før jeg satt i ny sikring! Og det voltmeteret på kondisen... Det viser jo volten hele tida. selv om anlegget er av eller på! Gikk ut i stad, da hadde bilen stått i ca 5 timer. Den lyste enda, altså det stod volten på batteri. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kure Skrevet Januar 6, 2005 Share Skrevet Januar 6, 2005 Blinking i lysa vil oppstå ved følgende forhold -For dårlig strømkablel fra batteriet / jording til stereo -For dårlig lade spenning på dynmo. -Dårlig oppladet batteri. ( eller en kombinasjon) Ved bruk av kondensator burde vel blinkingen i lysa forsvinne noe, men trolig ikke helt hvis det ar andre saker som er dårlige. Hvis annlegget trekker mere ampere en dynamoen produserer, så vil det etter en stund oppstå blinking da batteriet blir svakere og svakere. Løsning kan være større dynamo og kanskje ekstra batteri bak ved forsterker osv... Siden du har voltmeter på kondisen din, kan du jo sjekke litt angående strøm ved å la bilen gå med litt høyere turtall enn tomgang og la streoen spille passe høyt. La det stå slik en stund eller kjør deg en laaaaaang tur. sjekk så hva voltmeteret sier. Volten bør ligge på ca 14, men tror nok 13 volt også går greit. Men faller det ned på 12 volt eller lavere er det ikke så rart det blinker i lysa. tror ikke det gjør noe at voltmeteret lyser hele tiden. Diodene i i displayet trekket minimalt med strøm. Så det skal kanskje være slik. Er ikke noe ekspert på dette området, men har pusla litt med stereo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Januar 6, 2005 Share Skrevet Januar 6, 2005 Det kan jo hende du har koblet kondensatoren feil, og det med den 60 amperes sikringa, skal egentlig ikkje kunne tappe kondensatoren det, men det kan altid vere noe som stjeler strømm! ka er volten på kondensatoren? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
painkiller24 Skrevet Januar 6, 2005 Forfatter Share Skrevet Januar 6, 2005 Volten på den går opp og ned etter bassen, men står rolig på ca 12,8-13,2 visst jeg skrur av annlegget. Anngående å koble opp ekstra batteri? Hvordan gjøre dette? Det plast dekselet i bagasjen på venstre side: er det der batteriet sitter på 320, 325 osv? Da kan jeg jo evt bare sette et batteri der. Hva slags? Vil dynamoen holde? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Januar 6, 2005 Share Skrevet Januar 6, 2005 Det er nok strøm kabelen din eller dynamoen som er problemet, volten skal vere høgere en det du sier med motoren igang! Kor mangen cm2 er power og jord kabelen din? og er batteriet fremme på bilen eller bak? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haldor Skrevet Januar 6, 2005 Share Skrevet Januar 6, 2005 Volten på den går opp og ned etter bassen, men står rolig på ca 12,8-13,2 visst jeg skrur av annlegget. Bassen er det som krever mest energi og hvis volten flukturerer ved slik belastning betyr det at systemet ditt er underdimensjonert for oppgaven. Når batteriet blir bedt om å levere strøm (A) så synker volten litt, hvis batteriet ikke klarer å levere nok strøm så tar volten en tur ned i kjelleren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
painkiller24 Skrevet Januar 6, 2005 Forfatter Share Skrevet Januar 6, 2005 Jeg har 16 mm2 kabel nå! Batteriet mitt sitter foran! Har bare 316 Men det plastdekselet som er i gulvet på den ene siden i bagasjen: er det dekselet der batteriet sitter på 320,325 osv? Ville kanskje ikke vært dumt å satt inn et batteri til. Men hva slags batteri bør jeg kjøpe? Og hvordan kobler man? Og vil dynamoen holde? Eller bør jeg bytte den? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Januar 6, 2005 Share Skrevet Januar 6, 2005 Vist du hadde ei 60 amperse sikring som røyk! Så veit eg kor feilen ligger! Eg ville oppgradert til mellom 30\60 kvadrats kabel pga av du har batteriet fremme blir det ett ganske langt kabel strekk. jordings kabelen er nok med 30 kvadrat! Vist du veit kor mangen watt forsterkeren\forsterkerene dine levere totalt og deler det på volten så får du kor mangen ampere di trekker under maks belastning Altså en 400 watts forsterker med 13 volt på batteriet vil trekke 30,7 ampere P (Watt) = 400 U (Volt) = 13 I (Ampere) Blir da 30.7 P U * I Så husker eg ikkje helt kor mangen ampere di forskjellige kabel kvadratene leverer men det skal eg prøve og finne ut av! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Januar 6, 2005 Share Skrevet Januar 6, 2005 Når motoren er i gang, så er det kun dynamoen som leverer strøm til apparatene i bilen. Når dynamoen har nådd sin grense, så vil utstyret prøve å trekke mer strøm fra batteriet, men vil bare resultere spenningsfall og lysene i bilen vil da dimme. Så kommer det jo ann på dynamoen din. men prøv og skifte strøm kabel og evt jordings kabel i første omgang! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Januar 6, 2005 Share Skrevet Januar 6, 2005 Men det plastdekselet som er i gulvet på den ene siden i bagasjen: er det dekselet der batteriet sitter på 320,325 osv? Batteriet ligger under et deksel til høyre i bagasjerommet. Nedi en brønn der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Januar 6, 2005 Share Skrevet Januar 6, 2005 Jeg har 16 mm2 kabel nå! Batteriet mitt sitter foran! Har bare 316 Men det plastdekselet som er i gulvet på den ene siden i bagasjen: er det dekselet der batteriet sitter på 320,325 osv? Ville kanskje ikke vært dumt å satt inn et batteri til. Men hva slags batteri bør jeg kjøpe? Og hvordan kobler man? Og vil dynamoen holde? Eller bør jeg bytte den? Det hjelper ikkje med nytt batteri så lenge motoren er igang så er dynamoen den eneste strøm kilden! Men du kan jo evt montere en større dynamo 100 ampere eller 120 ampere jo større dess bedre! men start med kablene du! Det er mye og hente der og i og med at du har kondensator så burde det gå bra med mindre du har ett ekstremt annlegg Kor mangen forsterkere har du? Total effekt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
painkiller24 Skrevet Januar 6, 2005 Forfatter Share Skrevet Januar 6, 2005 Har hørt litt rundt og fått fortalt at det mest sansynelig er dårlig batteri og tynne kabler. hva med å kjøre dobbel 16mm2? Er så mye jobb og få gjemt så mye større. Skal også teste med et nytt batteri... Og visst jeg evt setter i et ekstra batteri vil stereoen spille kun fra dette med solenoid imellom!!! Skal prøve å få bytta kablene som er i motorrom også! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haldor Skrevet Januar 6, 2005 Share Skrevet Januar 6, 2005 Doble kabler er ikke noe problem, blir som du antyder noe flatere/nettere å legge inn. Hvis du velger ekstra batteri sørg for at du får ett batteri som er laget for utladning (Deep discharge/Fritidsbatterier). Disse tåler varige utladinger noe som startbatterier generelt ikke liker. Skikkelig batteri holder også mer stabil/høyere volt enn ett som ikke er med på notene. Dette gir utslag i strammere bass, mer effektiv forsterker og bedre lyd. Skal du ikke ha ett ekstra batteri kjøp ett skikkelig batteri som tåler "alt". Søk råd hos nærmeste bilstereoforhandler for anbefalinger. Bruker du 1000-1500kr på ett skikkelig batteri så får du igjen for dette, ved 60A belastning vil ett originalt starterbatteri fort ryke. Kan selv anbefale Optima - http://www.1st-optima-batteries.com/ Har selv ett av de røde (modell 34) du ser der men de gule er enda kvassere. 50Ah batteri holder lenge såfremt du har dynamo i orden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå